Ministerie van Economische Zaken


http://www.minez.nl

MINEZ: Vragen van het lid Gerkens (SP)

Ministerie van Economische zaken
Persbericht
20 december 2004

De Minister van Economische Zaken, mr. L.J. Brinkhorst heeft deze vragen als volgt beantwoord.

Bijgaand bied ik u de antwoorden op vragen van uw Kamer onder nummer 2040504360 aan.


1. Wat is uw reactie op het artikel Opening energiemarkt verloopt stroef?

Uit de in het geciteerde dagblad genoemde interne mailwisseling tussen EnergieNed en de aangesloten energiebedrijven, die mij ter beschikking is gesteld door EnergieNed, maak ik op dat op het punt van verhuizingen en switchen verbeteringen gewenst zijn. Uit die mailwisseling blijkt dat beide genoemde processen tot vertragingen voor afnemers kunnen leiden, met name op het punt van de afrekening. Overigens blijkt ook dat afnemers zelf nogal eens verzuimen bij een aanstaande verhuizing het energiebedrijf tijdig te informeren. Om op grond van deze mailwisseling de opening van de vrije markt stroef te vinden lopen, laat ik voor rekening van de journalisten van het genoemde artikel.


2. Bent u op de hoogte van deze signalen? Zo ja, sinds wanneer?

Mij hebben tot op heden nauwelijks klachten over de marktopening op 1 juli jl. bereikt. Er komen wel regelmatig over het algemeen zeer inhoudelijke en gerichte vragen binnen via de website www.kiesenergie.nl. Vanaf het moment van marktopening komen medewerkers van mijn ministerie en de DTe bijeen om eventuele problemen in kaart te brengen en op te lossen. Net na de marktopening gebeurde dit op een permanente basis, op dit moment treffen zij elkaar wekelijks indien nodig. Er hebben zich in deze periode geen grootschalige problemen voorgedaan. De DTe vindt wel dat de verhuis- en switchprocessen verder geoptimaliseerd kunnen worden. Het switchproces verloopt op zich goed, maar met name de uitwisseling van de bijbehorende meterstanden zorgt nog voor problemen. Dit laatste vormt ook voor het goed verwerken van verhuizingen nog een probleem. Toezichthouder DTe is inmiddels een onderzoek gestart naar de uitwisseling van meterstanden, mede naar aanleiding van klachten van klanten over foutieve en uitblijvende afrekeningen en een eigen steekproef bij enkele energiebedrijven.


3. Deelt u de mening van EnergieNed dat de opening van de energiemarkt stroef verloopt? Zo neen, waarom niet? Zo ja, wat gaat u doen om dit te versoepelen?

Zoals u uit mijn antwoorden onder 1 en 2 kunt afleiden heb ik geen aanleiding de opening van de energiemarkt als stroef te kwalificeren.


4. Deelt u de mening van EnergieNed dat de afhandeling van switchers op de schop moet? Zo neen, waarom niet? Zo ja, wat gaat u doen om dit te verspoedigen?

DTe doet op dit moment onder andere onderzoek naar de uitwisseling van verbruiksgegevens ten behoeve van de jaarfacturering van met name geswitchte kleinverbruikers. Ook is DTe in gesprek met de sector om de huidige switch- en verhuisprocedures te vereenvoudigen. Binnen de sector wordt gewerkt aan een vereenvoudiging van de achterliggende administratieve processen. Mocht de sector dit zelf niet tijdig kunnen realiseren, dan zal DTe ingrijpen en daar waar mogelijk de procedures voor verhuizen en switchen verder optimaliseren.


5. Vindt u de animo -bijna een half jaar na de opening van de energiemarkt- om van energieleverancier te veranderen groot? Zo ja, kunt u dit toelichten? Zo neen, wat voor conclusie verbindt u hieraan?

In de eerste plaats vind ik dat het aantal switches niet de maatstaf is voor een succesvolle marktopening. Ik hecht het meest aan de nu gerealiseerde keuzevrijheid van de klant. Ook als de klant ervoor kiest (nog) bij zijn huidige leverancier te blijven zitten, respecteer ik dat.
Wat betreft de animo om te switchen en het aantal switches per 1 juli jl., wijs ik erop dat met de opening van de markt voor groene energie per 1 juli 2001 al ruim 2 miljoen klanten bewust hebben gekozen de overstap te maken naar duurzame energie, al dan niet bij een nieuwe leverancier. Dat betekent dat een belangrijke groep klanten al voor marktopening een keuze heeft gemaakt en zich inmiddels voor een bepaalde looptijd contractueel heeft vastgelegd. Deze groep afnemers en de groep die na 1 juli daadwerkelijk van leverancier is gewisseld, brengt het aantal switches voor elektriciteit ruim boven de 10%. Wanneer ik dan toch naar dit aantal switches kijk, constateer ik dat in vergelijking met andere landen die ons zijn voorgegaan, Nederlandse afnemers actief zijn geweest.


6
Deelt u de mening dat de liberalisering gezien de stijgende prijzen en het geringe aantal overstappers een zinvolle operatie is geweest? Zo ja, waarom? Zo neen, welke conclusie verbindt u hieraan?

In mijn antwoord op bovenstaande vraag heb ik al aangegeven waarom ik de liberalisering zinvol acht. Ik verwijs u voor wat betreft de prijsontwikkeling naar mijn brief aan uw Kamer van 10 december jl. (E/EM/4076512).

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, telefoon 0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl Voor journalisten: Dhr. J.Wils, persvoorlichter, telefoon (070) 379 64 64, e-mail: j.wils@minez.nl

20 dec 04 14:37