Gemeente Waterland
In juni van dit jaar heeft de gemeente Waterland in samenwerking met
andere gemeentes in de regio onderzoek gedaan naar de wensen en
achtergronden van haar inwoners. Maar liefst vierhonderd inwoners
hebben aan het onderzoek meegewerkt! Bij deze regionale
'omnibusenquête' zijn vragen gesteld over tal van onderwerpen, zoals
woonruimte, gemeentelijke dienstverlening en waardering van de
woonomgeving. Op donderdag 15 december is het eindrapport
gepresenteerd, een rapport dat richting moet geven aan beleid en van
pas kan komen bij de verbetering van de gemeentelijke dienstverlening.
foto:Watergang Fijn wonen
Positief valt op dat de woningen in de gemeente Waterland goed worden
beoordeeld. Ook de leefomgeving en het landschap worden als
bovengemiddeld prettig ervaren. Daar komt bij dat veel mensen zich
behoorlijk veilig voelen en dat de contacten die men heeft met anderen
bovengemiddeld goed zijn beoordeeld. De gemiddelde Waterlander heeft
het zakelijk vrij goed: zowel het opleidingsniveau als de inkomens
liggen liggen hoger dan gemiddeld. Inwoners voelen zich betrokken bij
hun omgeving. De gemeentepagina en website worden beter gelezen dan in
de meeste andere gemeenten in de regio.
Aandachtpunten
Op een aantal terreinen bestaat ontevredenheid. De gemeente krijgt
diverse aandachtpunten mee van de ondervraagden. Vaker dan elders in
de regio wordt bijvoorbeeld aangegeven dat het bestuur en de politiek
meer moeten luisteren naar de inwoners. Een duidelijk signaal in
tijden waarin discussies over bezuinigingen worden gevoerd. Ook voor
de ambtelijke organisatie is er ruimte voor verbetering. De
dienstverlening wordt als voldoende beoordeeld, maar de waardering
ligt iets lager dan bij andere gemeenten in de regio. Met name over
bezoek aan het gemeentehuis en telefonisch contact met de gemeente
zijn de inwoners minder tevreden dan elders. Daarbij is 56% van mening
dat de openingstijden verruiming verdienen. Waterlanders zijn tevreden
over hun woonomgeving, maar de voorzieningen zijn voor verbetering
vatbaar. Het aantal en de kwaliteit van sport- en cultuurvoorzieningen
zijn minder goed geoordeeld, net als het winkelaanbod. Op de vraag
waar de gemeente meer geld en aandacht aan moet besteden, zijn
goedkope koop- en huurwoningen, onderhoud van bestrating en
jeugdvoorzieningen het meest genoemd.
Verbetering
Het rapport geeft aanleiding om verbetering na te streven. De
gemeentelijke organisatie zal in overleg met het college van
Burgemeester & Wethouders de komende maanden een plan van aanpak
opstellen, om aan te geven welke punten verbeterd kunnen worden en
vooral op welke manier dat moet gebeuren. Het is de bedoeling dit plan
van aanpak te bespreken in de commissie Algemene Zaken, volgens
planning in maart.
Het volledige rapport, ongeveer 150 pagina's kunt u inzien op het
gemeentehuis. Wanneer u een e-mail stuurt naar p.kools@waterland.nl
kunt u het ook per e-mail ontvangen.