Gemeente Waterland


In juni van dit jaar heeft de gemeente Waterland in samenwerking met andere gemeentes in de regio onderzoek gedaan naar de wensen en achtergronden van haar inwoners. Maar liefst vierhonderd inwoners hebben aan het onderzoek meegewerkt! Bij deze regionale 'omnibusenquête' zijn vragen gesteld over tal van onderwerpen, zoals woonruimte, gemeentelijke dienstverlening en waardering van de woonomgeving. Op donderdag 15 december is het eindrapport gepresenteerd, een rapport dat richting moet geven aan beleid en van pas kan komen bij de verbetering van de gemeentelijke dienstverlening.

foto:Watergang Fijn wonen
Positief valt op dat de woningen in de gemeente Waterland goed worden beoordeeld. Ook de leefomgeving en het landschap worden als bovengemiddeld prettig ervaren. Daar komt bij dat veel mensen zich behoorlijk veilig voelen en dat de contacten die men heeft met anderen bovengemiddeld goed zijn beoordeeld. De gemiddelde Waterlander heeft het zakelijk vrij goed: zowel het opleidingsniveau als de inkomens liggen liggen hoger dan gemiddeld. Inwoners voelen zich betrokken bij hun omgeving. De gemeentepagina en website worden beter gelezen dan in de meeste andere gemeenten in de regio.

Aandachtpunten
Op een aantal terreinen bestaat ontevredenheid. De gemeente krijgt diverse aandachtpunten mee van de ondervraagden. Vaker dan elders in de regio wordt bijvoorbeeld aangegeven dat het bestuur en de politiek meer moeten luisteren naar de inwoners. Een duidelijk signaal in tijden waarin discussies over bezuinigingen worden gevoerd. Ook voor de ambtelijke organisatie is er ruimte voor verbetering. De dienstverlening wordt als voldoende beoordeeld, maar de waardering ligt iets lager dan bij andere gemeenten in de regio. Met name over bezoek aan het gemeentehuis en telefonisch contact met de gemeente zijn de inwoners minder tevreden dan elders. Daarbij is 56% van mening dat de openingstijden verruiming verdienen. Waterlanders zijn tevreden over hun woonomgeving, maar de voorzieningen zijn voor verbetering vatbaar. Het aantal en de kwaliteit van sport- en cultuurvoorzieningen zijn minder goed geoordeeld, net als het winkelaanbod. Op de vraag waar de gemeente meer geld en aandacht aan moet besteden, zijn goedkope koop- en huurwoningen, onderhoud van bestrating en jeugdvoorzieningen het meest genoemd.

Verbetering
Het rapport geeft aanleiding om verbetering na te streven. De gemeentelijke organisatie zal in overleg met het college van Burgemeester & Wethouders de komende maanden een plan van aanpak opstellen, om aan te geven welke punten verbeterd kunnen worden en vooral op welke manier dat moet gebeuren. Het is de bedoeling dit plan van aanpak te bespreken in de commissie Algemene Zaken, volgens planning in maart.

Het volledige rapport, ongeveer 150 pagina's kunt u inzien op het gemeentehuis. Wanneer u een e-mail stuurt naar p.kools@waterland.nl kunt u het ook per e-mail ontvangen.