Gemeente Den Haag

december 2004
Meer bezoekers door uitbreiding vrijetijdsvoorzieningen (21 december)

Het trekken van meer bezoekers naar Den Haag is een belangrijk doel van het nieuwe gemeentelijk beleid op het gebied van commerciële vrijetijdsvoorzieningen. Dit beleid is verwoord in de Leisurenota , die vandaag door burgemeester en wethouders is vrijgegeven voor de inspraak . Ook het verlengen van de verblijfsduur en het verhogen van de bestedingen nemen in het nieuwe beleid een voorname plaats in , evenals het aantrekkelijk maken van Den Haag voor bezoek in de herfst, de winter en het vroege voorjaar. Volgens wethouder Pieter van Woensel van Economie zal dit alles leiden tot meer banen, met name voor de onderste helft van de arbeidsmarkt.

De komende jaren worden verschillende grootschalige projecten met leisurevoorzieningen ontwikkeld, te denken valt bijvoorbeeld aan Spuimarkt en Den Haag Nieuw Centraal.

Als kansrijke sectoren worden beschouwd: vrijetijdsaanbod aan zee ; cultuuraanbod ; zakelijk toerisme ; attracties en Den Haag als Koninklijke Residentie en regeringsstad.

De binnenstad en Scheveningen zijn aangewezen als de belangrijkste gebieden wanneer het gaat om vestiging van nieuwe commerciële vrijetijdsvoorzieningen. Deze voorkeursgebieden worden gevolgd door Kijkduin en eventueel op de langere termijn door de A-12 zone.

De versterking van Den Haag als dé internationale congresstad van Nederland heeft topprioriteit. Hetzelfde geldt voor de ontwikkeling van een nieuwe evenementen-/topsporthal. In 2005 worden haalbaarheidsonderzoeken verricht naar de mogelijkheden voor een nieuwe hoogwaardige congresaccommodatie en een nieuwe evenementen-/topsporthal. Voor de binnenstad wordt verder gestreefd naar het realiseren van een extra toeristische trekker, bijvoorbeeld in de vorm van een attractie. Ook wordt ingezet op een verdere versterking van het Spui als uitgaansboulevard voor een breed publiek en het transformeren van het Spuiplein tot een markant en herkenbaar cultuurcentrum. Voorts is ook de verdere profilering van Den Haag als (inter-) nationale cultuurstad belangrijk.

In Scheveningen zal de nadruk worden gelegd op de verdere ontwikkeling van de bestaande attracties en op een nieuw vrijetijdsaanbod , dat de aantrekkelijkheid van deze badplaats buiten het hoogseizoen vergroot. Voor Kijkduin wordt ingezet op de verdere profilering als resortachtige badplaats voor met name families.

Gewerkt wordt ook aan het bevorderen van combinatiebezoek, waarbij verschillende toeristische attracties en vrijetijdsvoorzieningen achter elkaar bezocht kunnen worden. Ook zal de aandacht uitgaan naar doelgroepen als kinderen, jongeren, moderne ouderen en niet-westerse bevolkingsgroepen.

Veel aandacht zal verder uitgaan naar de invulling van de grootschalige projecten, waarbij het denken vanuit de bezoeker (gemak, sfeer, divers) centraal staat. Hierbij zal nauw worden samengewerkt met de markt en zal blijvend worden ingezet op pro-actief relatiebeheer en acquisitie. Tot slot zal een klankbordgroep met Haagse leisurepartijen ingesteld worden.