Ingezonden persbericht


Persbericht

METRO Group positief over 's werelds eerste RFID roll-out

tijdens officiële opening nieuwe RFID-showroom van Checkpoint Systems in Barcelona

Barcelona/Nieuwegein, 21 december 2004 - Dr. Gerd Wolfram, Executive Project Manager van het Future Store Initiatief van METRO Group, deed verslag van de eerste weken van het gebruik van RFID-technologie in de supply chain van de Duitse retailer. METRO Group, 's werelds vierde grote retailer maakt sinds begin november 2004 als eerste ter wereld gebruik van RFID in haar supply chain. Radio Frequente Identificatie is de 'smart tag'-technologie die goederen kan volgen en beveiligen vanaf de fabriek tot aan de kassa. Dr. Wolfram schetste de voortgang van de roll-out tijdens de officiële opening van de nieuwste Europese RFID-showroom van Checkpoint Systems op 3 december jl. in Barcelona. Checkpoint is samen met IBM 'preferred' systeemintegrator voor METRO Group. METRO Group gebruikt de technologie van Checkpoint zowel in de Future Store, de proeftuin voor nieuwe technologieën in Rheinberg als in het nieuwe RFID innovatie centrum in Neuss (Duitsland). Metro Group startte op 2 november jongstleden met twintig toeleveranciers. Dit aantal werd geleidelijk uitgebreid tot honderd toeleveranciers, acht centrale distributiecentra en 269 verschillende locaties van Metro Cash & Carry, Real en Kaufhof in Duitsland. Meer begrip voor RFID
Dr. Wolfram over de eerste weken van de RFID roll-out: "We hebben de afgelopen weken veel geleerd. Onze ervaringen zijn erg positief en de samenwerking met de betrokken toeleveranciers loopt gesmeerd. We zijn erg blij dat er nu meer begrip is voor RFID - nog niet zo lang geleden heeft er veel onjuiste berichtgeving rondom RFID de ronde gedaan. Het belangrijkste om te onthouden is dat we te maken hebben met het veranderen van bedrijfsprocessen. De lering die wij getrokken hebben en door kunnen geven is dat degene die bezig zijn met het implementeren van RFID een holistische kijk moeten hebben gebaseerd op wereldwijde standaarden en zich realistische doelen moeten stellen. Alvorens de RFID-showroom officieel te openen, stelde Dr. Wolfram: "Ik complimenteer Checkpoint met hun inzicht om deze showroom te openen. Er is een groot verschil tussen praten over RFID en de mogelijkheid om het in werking te zien." Albert Roger, Vice President en General Manager RFID-oplossingen en Strategische Marketing Checkpoint Systems Europe: "We zijn Dr. Wolfram zeer erkentelijk dat hij tijd vrij heeft gemaakt om deze showroom te openen. Ik ben ook zeer vereerd dat hij deze gelegenheid heeft aangegrepen om voor het eerst openheid van zaken te geven omtrent de praktische ervaring bij de uitrol van RFID. Deze showroom betekent een belangrijke stap voor Checkpoint. Aan de ene kant bouwen we voort op onze jarenlange ervaring in RF/EAS terwijl we aan de andere kant laten zien wat de nabije toekomst zal brengen in termen van belangrijkste voordelen voor retailers en verpakkingsleveranciers van consumentengoederen."

Checkpoint's RFID-showroom bevindt zich in het Torre Mapre, nabij het Hotel Arts en niet ver van het belangrijkste vliegveld van Barcelona, en toont een complete RFID supply chain - vanaf de achterkant van het distributiecentrum tot aan de voorkant van de winkel. Het is de bedoeling om Checkpoint-klanten en -leveranciers wegwijs te maken in deze opkomende technologie door het daadwerkelijk gebruik van RFID te demonstreren. Distributiecentra en warenhuizen
De supply chain technologie van Checkpoint omvat onder meer een oplossing voor distributiecentra: een intelligent dok dat nauwkeurig UHF-labels op kisten leest en verifieert of de hoeveelheden correct zijn. Daarnaast biedt de toepassing real-time informatie over voorraadniveaus om zo te voorkomen dat goederen niet meer op voorraad zijn.

De oplossing voor warenhuizen bestaat uit intelligente rekken en schappen, dual frequency hard tags en geïntegreerde RFID prijskaartjes, intelligente merchandising en informatiepunten, een intelligente kassa (POS) en Checkpoint's dual frequency EAS/RFID Gemini antenne. Die laatste wordt reeds gebruikt in METRO Group's Future Store in het Duitse Rheinberg.

Zowel modewinkels als consumenten kunnen gebruikmaken van de technologie. Zij hoeven slechts de tag te scannen om te worden geïnformeerd over de maten en kleuren die op voorraad zijn. Op een beeldscherm verschijnt alle informatie over een bepaald kledingstuk, zodat de klant niet meer hoeft te wachten tot een winkelmedewerker beschikbaar is om te helpen. Bovendien informeert het intelligente merchandising beeldscherm in de paskamer klanten over aanvullende artikelen bij de kledingstukken die ze op dat moment aan het passen zijn. Dit levert belangrijke verkoopkansen op. Checkpoint Meto Benelux BV, Coltbaan 21, 3439 NG NIEUWEGEIN Telefoon: 030 - 609 41 11 - fax: 030 - 609 41 00 Over Checkpoint Meto
Checkpoint Meto - onderdeel van het Amerikaanse Checkpoint Systems, Inc., - is een internationale organisatie die gespecialiseerd is in productidentificatie en oplossingen voor dervingsreductie voor de retailindustrie en zijn supply chain. De oplossingen van Checkpoint bieden klanten verhoogde efficiëntie vanaf het moment van productie tot en met het moment van verkoop en verbetert de winkelervaring van de consument. Checkpoint is beursgenoteerd op de New York Stock Exchange (NYSE) en heeft meer dan 4000 werknemers wereldwijd, directe verkoop in 30 landen en distributeurs in 50 landen. Checkpoint is wereldwijd marktleider op het gebied van RF (Radio Frequency) technologie en produceert jaarlijks miljarden RF-labels en installeert tienduizenden RF-terminals. Het uitgebreide productportfolio bestaat onder meer uit: digitale RF/EAS (elektronische artikelbeveiliging) en RFID (Radio Frequente IDentificatie) systemen, RF bronbeveiliging, barcode en etiketteringssystemen - inclusief een wereldwijd netwerk van 31 servicebureaus - en retailverkoopsystemen. Checkpoint ondersteunt bovendien pionierend academisch onderzoek naar consumententrends en derving via de jaarlijkse publicatie van de 'European Retail Theft Barometer', een uitbreiding op haar consultancy aan veel van 's werelds toonaangevende retailmerken. Meer informatie via de Europese website: www.checkpointeurope.com Over de METRO Group
De METRO Group is 's werelds vierde grote retail groep. Met haar krachtige merken opereert de METRO Group succesvol in 28 verschillende landen wereldwijd - op meer dan 2300 locaties en met meer dan 240.000 werknemers. In 2003 behaalde de organisatie een netto omzet van 53,6 miljard euro.