Gemeente Weert

21 december 2004

DEFINITIEF BESLUIT B&W OVER CENTRUM VOOR DAKLOZENOPVANG EN VERSLAVINGSZORG AAN WILHELMINASINGEL

Het college van burgemeester en wethouders van Weert heeft vandaag definitief besloten als locatie voor het Centrum voor daklozenopvang en verslavingszorg te kiezen voor het pand Wilhelminasingel 10b/12 (de oude kleuterschool en de oude huishoudschool). Het besluit van B&W is genomen nadat zij kennis hadden genomen van de mening van direct omwonenden, winkeliers en kantoorhouders tijdens een informatieavond op 7 december jl. Ook heeft de gemeenteraad zich op 16 december jl. uitgesproken over deze locatie. B&W hebben de motie die de gemeenteraad unaniem aannam in hun besluit betrokken. Dat wil zeggen dat er aan een aantal randvoorwaarden moet worden voldaan, o.a. om mogelijke problemen rond de locatie te voorkomen of snel aan te pakken. Het is de bedoeling de, in eerste instantie tijdelijke, opvang in februari 2005 te openen.

In één van beide panden aan de Wilhelminasingel wordt dus op korte termijn noodopvang voor drugsverslaafden en daklozen uit de regio Weert mogelijk gemaakt. Voor een definitieve invulling van beide panden - in welke ruimte komt welke functie voor opvang en verslavingszorg - is meer tijd nodig. Daar wordt in 2005 een plan voor opgesteld. Daarin wordt ook uitgewerkt welke functies in de voor het Centrum voor daklozenopvang en verslavingszorg niet benodigde ruimtes kunnen worden gehuisvest. Voorlopig wordt hierbij gedacht aan kamerbewoning en begeleid wonen.

Veiligheid
Bij de randvoorwaarden die de raad het college heeft meegegeven gaat het o.a. om het feit dat de opvang niet mag leiden tot meer overlast en extra onveiligheid voor omwonenden, ondernemers en winkelend publiek. Verder komt er een meldpunt overlast, dat 24 uur per dag bereikbaar is. Naar aanleiding van meldingen moet snel en effectief worden gereageerd door politie en zorgverleners. Er zal voor worden gewaakt dat er een aanzuigende werking uitgaat van de locatie op drugsverslaafden uit andere delen van de provincie of Nederland. Er zullen tussen alle direct betrokken partners goede afspraken worden gemaakt. Die partners zijn omwonenden, ondernemers, zorgverleners, politie, stadstoezicht, gemeente, particuliere beveiliging, wijkteam Onderhoud Openbare Ruimte en verslaafden. De politie zet extra tijd en middelen in en meldingen van overlast krijgen automatisch de status van een verhoogde prioriteit. Verder wordt bij alle vormen van surveillance in de binnenstad de opvang meegenomen.

Evaluatie
De gemeente zal een inventarisatie maken van de huidige aan drugsgebruik gerelateerde overlast en criminaliteit in en rond het centrum en rond de gekozen opvanglocatie. Die kan dienen als "nulmeting" om bij latere evaluaties te kunnen beoordelen of de komst van de daklozenopvang heeft geleid tot extra overlast en criminaliteit. De gemeenteraad is toegezegd dat 6 maanden na opening van het centrum een uitgebreide evaluatie aan de raadscommissie Algemene Zaken wordt voorgelegd en 12 maanden na opening opnieuw. Daarnaast wordt de raadscommissie ook tussentijds geïnformeerd. Begeleidingscommissie
Verder wordt er in januari een begeleidingscommissie in het leven geroepen. Daarin hebben alle betrokken partijen, inclusief omwonenden, winkeliers en kantoorhouders in de directe omgeving zitting. In het begin komt die begeleidingscommissie wekelijks bij elkaar. Als de commissie vindt dat wekelijks overleg teveel is, kan de frequentie worden teruggebracht.

Omwonenden, winkeliers of kantoorhouders die geïnteresseerd zijn in deelname aan de begeleidingscommissie kunnen zich aanmelden bij de gemeentelijke projectleider, de heer F. van Beeck, rechtstreeks bereikbaar via telefoonnummer 575485 of per e-mail f.van.beeck@weert.nl.

2004.192 FS


---- --