MENZIS

Menzis 63 duizend verzekerden starten met e-mailconsult

Deze week kunnen 63 duizend Menzis-verzekerden van de zorgverzekeraars Amicon en Geové een e-mailconsult volgen met hun eigen huisarts. Via de website van dokterdokter.nl kunnen deze mensen 24 uur per dag bij hun eigen huisarts terecht met medische vragen. Gedurende enkele maanden ervaren deze verzekerden de voordelen van het e-mailconsult:
binnen 24 uur een persoonlijk medisch advies;
waarneming is gewaarborgd bij afwezigheid van de eigen huisarts; privacy en vertouwelijkheid zijn dankzij een beveiligd systeem. De huisartsen die deze e-mailconsulten geven hoeven hiervoor géén eigen website te bouwen. Zij maken gebruik van de functionaliteit en techniek van dokterdokter.nl. Door de koppeling met het HIS en een uitgebreid kennissysteem op basis van NHG-standaarden, is kwaliteit gegarandeerd.

Vergoeding als eerste in Nederland
Menzis gaat deze e-mailconsulten als eerste zorgverzekeraar in Nederland vergoeden. Zij loopt hiermee vooruit op een wetswijziging die het vanaf 1 januari 2005 mogelijk maakt voor huisartsen om e-mailconsulten in rekening te brengen. Menzis en dokterdokter.nl spelen hiermee in op een groeiende vraag naar laagdrempelige huisartszorg, die direct beschikbaar is.

Huisarts enthousiast
Ook huisartsen zijn enthousiast. Het systeem stelt huisartsen in staat om aanzienlijk gemakkelijker antwoord te kunnen geven op de binnengekomen vragen. 'Dat komt doordat de gegevens uit het Digitaal Consult worden meegezonden in het E-mailconsult. Ik krijg hierdoor een gerichter beeld van de vraag of klacht en kan sneller een diagnose stellen,' aldus huisarts G. A. Lochorn, Hoogezand. 'Veel patiënten komen op spreekuur omdat ze vragen hebben over een behandeling of bezorgd zijn over bepaalde klachten of ziekten. Deze vragen zijn goed te beantwoorden via het e-mailconsult. Als patiënten hier veel gebruik van gaan maken, kan ik tijdens het spreekuur weer méér aandacht geven aan patiënten met ernstige klachten.'

Omdat de declaratie-afhandeling van de E-mailconsulten rechtstreeks via Vecozo verlopen, heeft de huisarts ook nog administratief voordeel. Het aanbieden van digitale zorgdiensten levert ook een bijdrage aan de vermindering van de werkdruk in de eerstelijn en sluit bovendien aan bij de trend dat mensen de verantwoordelijkheid voor hun gezondheid in eigen hand nemen.

Grote behoefte aan e-mailconsult
Recent onderzoek van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF) toont aan dat 40% van de Nederlanders behoefte heeft aan een e-mailconsult; bij patiënten onder de 40 jaar is dit 56%. De NPCF zet het e-mailconsult op nummer 2 in de top tien van maatregelen die nodig zijn om de toekomst van de eerstelijnszorg van goede pijlers te voorzien. Menzis is de eerste zorgverzekeraar die het e-mailconsult vergoedt.

Beschikbaar voor alle verzekerden
Alle verzekerden van Menzis kunnen diensten afnemen op de website van dokterdokter.nl. Zij kunnen folders inzien over bepaalde ziektebeelden en een medicatiedossier raadplegen. In dit medicatiedossier kunnen verzekerden de gebruikte medicatie invoeren om te kijken of ze een verantwoorde combinatie gebruiken. Verzekerden waarvan de huisarts deelneemt aan de pilot, kunnen ook gebruik maken van het e-mailconsult. Zij ontvangen hierover rechtstreeks bericht van de eigen huisarts en dokterdokter.nl.

Hoe werkt het systeem?
De patiënt gaat naar de website van dokterdokter.nl. Dit kan rechtstreeks, via de site van de Menzis-zorgverzekeraars Geové en Amicon, of via de website van de huisarts. De patiënt logt in met zijn verzekeringsnummer en geeft in een keuzemenu aan over welke klacht hij een vraag heeft. Vervolgens doorloopt de patiënt een vragenlijst over zijn klachten. Op basis van de antwoorden kan de patiënt het advies krijgen direct de huisarts te bellen. Spoedeisende gevallen worden er zo direct uitgefilterd. Na de vragenlijst kan de patiënt zijn specifieke vraag aan de huisarts stellen. De huisarts ontvangt een e-mail dat er een vraag voor hem klaarstaat. Hij logt in op dokterdokter.nl om de vraag te beantwoorden. De huisarts ziet hierbij de vragenlijst die de patiënt heeft doorlopen. Bovendien ziet hij antwoorden die collega's op soortgelijke vragen hebben gegeven. Deze informatie kan hij gebruiken om zijn beslissing te toetsen. Bij zijn antwoord kan de huisarts ook digitale folders meesturen. De patiënt krijgt per e-mail de melding dat het antwoord van de huisarts klaarstaat en kan gaan kijken op de website. De inhoudelijke informatie wordt nooit per e-mail verstuurd om zo de gegevens te beschermen.

Van pilot naar permanent
Voor Menzis staat al vast dat de pilot een vervolg krijgt, gezien de behoefte bij haar verzekerden aan deze vorm van laagdrempelige en persoonlijke zorg. Deze behoefte werd aangetoond in een eerdere pilot bij Amicon zorgverzekeraar en het onderzoek van de NPCF (Langs de eerste lijn, wensen en verwachtingen van de Nederlandse bevolking ten aanzien van de eerstelijns zorg). Bovendien zet de NPCF het e-mailconsult op nummer 2 in de top tien van maatregelen die nodig zijn om de toekomst van de eerstelijnszorg van goede pijlers te voorzien. De verbeterpunten die uit de pilot naar voren komen, worden gebruikt voor het vervolg. Het e-mailconsult zal in ieder geval voor particulier verzekerden blijven bestaan; voor ziekenfondsverzekerden is de voortgang afhankelijk van de tarieven die het CTG zal vaststellen. Menzis biedt het e-mailconsult bij voorkeur aan bij de eigen huisarts. Waar dit niet haalbaar is, overweegt Menzis op termijn een e-mailconsult met een andere huisarts bieden.