Ingezonden persbericht


PERSUITNODIGING

Discussiebijeenkomst Marketing en Innovatiekracht in de Industrie

In de recent verschenen Industriebrief geeft de overheid enkele beleidslijnen aan voor de versterking van de concurrentiekracht van de Nederlandse industrie. De stimulering van innovaties is daarin een belangrijk speerpunt. De tweede as is flexibilisering van arbeid en verlaging van de arbeidskosten.

De Stichting Techniek en Marketing is echter van mening dat dit niet voldoende is. Als bedrijven beter innoveren en lagere kosten hebben, staan niet automatisch meer klanten voor de deur. De derde as marketing en commercie verdient meer aandacht.

Met name bij bedrijven aan het begin van de bedrijfskolom, zoals de sectoren grondstoffen, halffabrikaten, chemie, metaal en machinebouw, is een verbetering van de marketingfunctie noodzakelijk. Succesvolle innovaties ontstaan juist tussen het spanningsveld behoeften van de klant en de technologische competenties van aanbieders, terwijl innovaties mislukken zonder een goede marketing ervan. In Nederland zijn producenten van consumentenproducten sterk in marketing, maar is industriële marketing een ondergeschoven kindje dat veel meer aandacht verdient.

De Nederlandse industrie zal haar aanbod beter moeten afstemmen op de vraag en wensen van individuele klanten en zich meer moeten verdiepen in de problemen van hun afnemers. Alleen dan kan de Nederlandse industrie de internationale concurrentie aan.

Tegen deze achtergrond is in de zomer het onderzoek Waardecreatie en innovatie in de industrie , uitgevoerd door de Stichting Techniek en Marketing (STEM) met steun van het ministerie van Economische Zaken, gepubliceerd. Deze publicatie is inmiddels in België uitverkoren tot managementboek van het jaar 2004.

Graag nodigt de Stichting Techniek en Marketing u uit voor een

Discussiebijeenkomst met de pers over Marketing en Innovatiekracht in de Industrie

woensdag 22 december om 15.00 uur

in de LOUIS XV zaal van Pulchri studio

aan het Lange Voorhout 15 te Den Haag.

Het programma voor deze bijeenkomst luidt als volgt:

15:00 uur

Ontvangst

15.15 uur

Welkom door de heer J. ten Bosch, directeur van de Stichting Techniek en Marketing; toelichting op het thema.

15.30 uur

Discussie in aanwezigheid van drie vertegenwoordigers van de Nederlandse industrie, tevens bestuursleden van de Stichting Techniek en Marketing, de heren Ir J.G. Dopper lid van de Raad van Bestuur van Koninklijke DSM NV, Dr.ir. C.P. Jongenburger, directievoorzitter Corus Nederland bv en Ir. B. Fortuyn, voorzitter van de STEM en ex-CEO van N.V. Hoek Loos.

16.30 uur

Afsluiting en borrel

Met vriendelijke groet, namens STEM,

Aad Jan Roos

senior consultant Sterk Werk Communicatie

Aanmelding graag per email aan:

aadjan.roos@sterkwerk.nl

tel. (010) 456 78 49

Routebeschrijving (op de website www.pulchri.nl staat ook een kaartje):

Openbaar vervoer halte Kneuterdijk: lijnen 1, 4, 5 en 22; halte Buitenhof: lijnen 16, 17.

Met eigen vervoer: Prins Clausplein (A4/A12), Utrechtse Baan, aan het eind linksaf richting Scheveningen haven, na 350 meter linksaf naar Centrum, eerste afslag rechts Korte Voorhout, tweede kruising rechts: Lange Voorhout. Aan het Lange Voorhout en omgeving geldt betaald parkeren.

U kunt ook betaald parkeren onder het Malieveld en het laatste stukje lopen (ongeveer 10 minuten). De routebeschrijving naar de Malieveldgarage is: Prins Clausplein (A4/A12), Utrechtse Baan, aan het eind linksaf richting Scheveningen haven, na 350 meter linksaf naar Centrum, na 250 meter links af naar de ingang van de parkeergarage.

Enkele stellingen ten behoeve van de bijeenkomst van de STEM over Marketing en Innovatiekracht in de Industrie:
* De Nederlandse industrie kan haar positie op de wereldmarkt verbeteren als ze net zo veel aan marketing gaat doen als brandowners en retailers?
* De overheid zal een innovatieklimaat moeten creëren, waarbij een verhoogd spanningsveld ontstaat tussen technologie en de marktvraag
* Bij de verstrekking van technologische subsidies zal de overheid ook voorwaarden moeten stellen met betrekking tot de marketing van het eindresultaat
* Marketing en marktgericht ondernemen een verplicht vak op technische opleidingen?
* Business marketing opleidingen zowel extern als intern dienen te worden gestimuleerd. Over STEM
Stichting Techniek en Marketing (STEM) stelt zich ten doel om industriële bedrijven behulpzaam te zijn bij de integratie van techniek en marketing. Oogmerk is de verbetering van de concurrentiekracht en het rendement van deze bedrijven. STEM ontwikkelt tal van activiteiten op het gebied van kennisontwikkeling en -overdracht, zoals leergangen, workshops, themabijeenkomsten, markt-en klantonderzoek en specifieke ondersteuning van bedrijven. STEM is opgericht voor en door het bedrijfsleven. STEM biedt oplossingen aan om het commerciële beleid van bedrijven te versterken.

STEM heeft drie opdrachten:


· Zorg voor een hoog niveau opleidings-en begeleidingsprogramma's


· Ontwikkel het vakgebied industriële marketing


· Maak bedrijven bewust dat marketing een noodzakelijke activiteit is van het management.

Stichting Techniek en Marketing (STEM)

Postbus 536

3760 AM Soest

tel. (035) 602 25 09

website: www.stemsite.nl