Provincie Limburg

Met BizBoomerZ jongeren stimuleren tot ondernemerschap

Om jongeren een beeld te geven van zelfstandig ondernemerschap worden komend voorjaar dertien jonge zelfstandige ondernemers in beeld gebracht in de vorm van infomercials. Aan de serie van dertien uitzendingen is een competitie verbonden. Door het laten zien van zelfstandige jonge ondernemers worden andere jongeren mogelijk gestimuleerd om ook zelfstandig ondernemerschap te overwegen. Ondernemerschap biedt jongeren een kans om toe te treden tot de arbeidsmarkt.

De serie bestaat uit 14 X 3 minuten infomercials (waarvan één compilatiefilmpje), die tussen begin maart en eind mei zowel op L1 als TV Limburg in commerciële zendtijd worden uitgezonden. In elk filmpje wordt een jonge ondernemer geportretteerd (in totaliteit 13). De serie geeft een breed beeld van de ondernemersmogelijkheden in diverse sectoren, voor mensen met een diploma middelbaar- of hoger beroepsonderwijs, maar ook voor jongeren zonder kwalificatie. Aan de serie is een eenvoudige competitie tussen de jonge ondernemers verbonden. Een panel bestaande uit twee studenten uit het hoger beroepsonderwijs (HBO) en twee jonge ondernemers geven aan het eind van elk filmpje een korte reactie. Vervolgens kan het kijkerspubliek via een interactieve internetsite een cijfer geven aan de afzonderlijke presentaties.
Aan het eind van de 13 uitzendingen bepaalt de kijker wie winnaar van de competitie wordt en zich BizBoomer 2005 mag noemen. Bekendmaking van de winnaar vindt begin juni 2005 plaats in het Gouvernement door gedeputeerde Eurlings.
In samenwerking met de Media Groep Limburg wordt iedere week voorafgaande aan de uitzending de jonge ondernemer gepresenteerd in de Limburgse dagbladen.

22-12-2004 13:23