NOC*NSF


NOC*NSF: sport bij publieke omroep belangrijk

ARNHEM - Sportkoepel NOC*NSF vindt het van groot belang dat sport één van de speerpunten van de publieke omroep blijft. "Het zou een ramp zijn wanneer sport haar prominente plaats bij de publieke omroep verliest, ook als een deel van het betaald voetbal overgaat naar John de Mol mag dat niet gebeuren" aldus Theo Fledderus, algemeen directeur van NOC*NSF.

Nu is gebleken dat de NOS de uitzendrechten van de Nederlandse Eredivisie vanaf seizoen 2005/2006 verliest aan John de Mol wil NOC*NSF een signaal afgeven. Sport hoort (ook) op de publieke omroep. Volgens NOC*NSF is sport op televisie meer dan entertainment, ontspanning of een middel om commerciële boodschappen bij de consument onder de aandacht te brengen.

Erica Terpstra, voorzitter NOC*NSF: "Sport op televisie heeft een positief effect op de kijkers, op de Nederlandse maatschappij. Mensen willen sport samen beleven; het is een sociale gebeurtenis, het versterkt de nationale saamhorigheid maar ook de saamhorigheid tussen autochtonen en allochtonen. Sport op televisie inspireert, draagt bij aan ontwikkeling van de Nederlandse sportcultuur, laat mensen kennismaken met sportbeoefening en zet aan tot meer bewegen en een gezondere maatschappij. Bovendien is sport in Nederland veel en veel meer dan alleen betaald voetbal".

'Italiaanse situaties'

NOC*NSF heeft er begrip voor dat het Eredivisie voetbal naar John de Mol gaat. Voor de NOS zijn de door John de Mol betaalde bedragen niet publiek te verantwoorden. "Waar het om gaat is dat we 'Italiaanse situaties' vermijden en er dus zorg voor dragen dat de televisieverslaglegging van de Nederlandse Sport niet geheel in handen komt van commerciële partijen. Want dan is er kans dat de aandacht zich beperkt tot alleen commercieel aantrekkelijke sporten zoals voetbal, darts en formule 1. Tal van andere sporten - met circa 4 miljoen actieve beoefenaars - , jeugdsport en gehandicaptensport verdienen ook media aandacht" aldus Fledderus. "Sport weet de Nederlandse bevolking nog te motiveren en te inspireren. Daar moeten we zuinig op zijn."

NOC*NSF heeft, net als een groot aantal Nederlandse sportbonden en evenementen, er wel voor gekozen om voor de komende jaren met Studio Sport een partnership aan te gaan. De kwaliteit van televisiemaken en de kennis van sport bij de medewerkers van Studio Sport is volgens NOC*NSF de belangrijkste troef in het gevecht om de aandacht van de kijker.

(22 december 2004)