Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits (20 - 24 december 2004) (24/12/04)

Wekelijks ontvangt u een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Deze week werd de begroting van de Vlaamse gemeenschap besproken en goedgekeurd in het Vlaams Parlement. Na wekenlange behandeling in de commissies werd deze week in de plenaire vergadering de begroting afgehandeld. De eindbehandeling van alle beleidsnotas is gepland voor de maanden februari maart van het komende jaar en zal nog in volgende Nieuwsflitsen ter sprake komen.

Het was de eerste begroting (begrotingswijziging 2004 en initiële begroting 2005) van de nieuwe regeringsploeg en dus ook de eerste begroting met een N-VA inbreng. Dit belette ons evenwel niet om tijdens de bespreking onze eigen klemtonen te leggen.

Kris Van Dijck hield als fractievoorzitter de algemene tussenkomst namens de N-VA-fractie. Hij beklemtoonde vooral het gebrek aan financiële hefbomen aan de inkomstenzijde. Het kader waarin Vlaanderen moet werken is op termijn immers nefast voor onze welvaart. Vlaanderen is voor maar liefst 77 % afhankelijk van middelen die het vanuit de federale overheid krijgt via de Financieringswet. Via deze wet die de doorstorting regelt aan de gewesten en gemeenschappen is er een jaarlijkse transfer van Vlaanderen naar Wallonië van 1,32 miljard euro. De N-VA berekende eerder al op basis van de ABAFIM-studie van de Vlaamse overheid dat het totaal aan transfers 11,3 miljard euro bedraagt (www.n-va.be/transfers).
Ondanks die jaarlijkse transfers ziet de financiële toestand er vrij rooskleuring uit. Als de huidige schuldafbouw zich verder zet, zal de Vlaamse overheid geen schuld meer hebben tegen 2009-2010. De N-VA is dan ook van mening dat het huidige jaarlijkse begrotingsoverschot mag afgebouwd worden ten voordele van meer investeringen op het vlak van welzijn, onderwijs, economie, inburgering, Momenteel slaagt Vlaanderen er als enige Belgische entiteit in om te voldoen aan de strengste normen opgelegd door de Hoge Raad voor Financiën in het kader van het stabiliteitspact. Jaarlijks hebben we als enige overheid een (ruim) begrotingsoverschot, waardoor België voldoet aan alle Europese begrotingsnormen. Het kan niet dat de andere overheden hun deel van de afspraken niet nakomen. Willen we meer ruimte om te voldoen aan alle behoeften in Vlaanderen, dan dringt een herziening van de afspraken in het kader van het Stabiliteitspact zich op.

Jan Loones hield namens de fractie een uitgebreide tussenkomst over het luik buitenlands beleid, dat onder de bevoegdheid valt van minister Bourgeois. Vlaanderen op de wereldkaart plaatsen en de Vlaamse aanwezigheid in Europa en in de wereld versterken, dat is de terechte ambitie van de Vlaamse regering en van minister Bourgeois. Ook Jan Loones onderschrijft deze ambitie: hij juicht het daarom toe dat er bijvoorbeeld 2 miljoen euro wordt uitgetrokken voor internationale communicatie en imagovorming.
Ook ontwikkelingssamenwerking nam Jan onder de loep. Naast een aantal inhoudelijk bemerkingen (vb. de nefaste gevolgen van het Europese landbouwsubsidiebeleid op de Afrikaanse landbouwbedrijven), belichtte Jan ook uitgebreid het communautaire luik van
ontwikkelingssamenwerking. Eigenlijk zou minister Bourgeois immers al de volle bevoegdheid van ontwikkelingssamenwerking moeten hebben. In het fameuze Lambertmontakkoord werd overeengekomen dat Vlaanderen binnen haar eigen bevoegdheden het ontwikkelingssamenwerkingbeleid moest uitvoeren. De overdracht had reeds op 1 januari 2004 een feit moeten zijn. De vorige paarse regering bleef echter volledig in gebreke. Minister Bourgeois kan rekenen op de steun van de N-VA fractie om deze overdracht eindelijk geregeld te krijgen.

Jan Peumans kwam tussen tijdens de begrotingsbespreking in het kader van mobiliteit en openbare werken. Annick De Ridder (VLD) lanceerde het idee om de verbindingen die het openbaar vervoer voorziet niet langer in een overheidsmonopolievorm aan te bieden. Jan Peumans, thuis op het terrein, trok hiertegen fors van leer. Hij vroeg zich af of de VLD langs deze weg het overheidsmonopolie van de Lijn in vraag stelde. Deze monopoliepositie is immers bij decreet vastgelegd. Bovendien is er een beheersovereenkomst tussen de Vlaamse overheid en De Lijn, die bepaalt binnen welke krijtlijnen de Lijn haar opdrachten moet uitvoeren. Tenslotte verwees hij naar een aantal buitenlandse voorbeelden van privatisering die niet echt een succes genoemd kunnen worden. De Ridder, duidelijk uit haar lood geslagen, krabbelde wat terug en stelde dat we moeten durven onderzoeken om tot een efficiënter openbaar vervoer te komen.

Het Vlaams Belang ondervroeg via een actuele vraag woensdag minister-president Leterme over de merkwaardige uitspraken van premier Verhofstadt omtrent Brussel-Halle-Vilvoorde. Aangezien de spreker van dienst, Filip Dewinter, van de gelegenheid gebruik maakte om eerder op de kap van de N-VA te zitten, dan de stand van zaken in het dossier op te vragen, vroeg Bart De Wever bij ordemotie het woord. De N-VA blijft een consequente houding aannemen binnen de regeringsmeerderheid. Vlaams Belang kan zelfs niet vanuit zijn eeuwige oppositiepositie consequent zijn. Voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde heeft de N-VA steeds het standpunt gehuldigd dat elke normale, parlementaire procedure mag gevolgd worden. Op het einde van de werkzaamheden moet, conform het ingediende wetsvoorstel, die splitsing echter wel een feit zijn. Het Vlaams regeerakkoord wordt tot nu toe gerespecteerd. Bart haalde vervolgens scherp uit naar de VLD, die zich vragen zou moeten stellen bij de verklaringen van premier Verhofstadt. Die zijn immers strijdig met het Vlaams regeerakkoord. Premier Verhofstadt vergelijkt zichzelf niet alleen met Don Quichote, een waanzinnige, maar vraagt iedereen hem te volgen. Bart vroeg zich af of de VLD zijn premier volgt als Sancho Panza op een ezeltje of het Vlaams regeerakkoord? VLD-fractieleider Patricia Ceysens had niet veel inhoudelijke tegenargumenten. Zij merkte gewoon op dat de heer De Wever grof was.

Sinds oktober 2002 zijn er 17 007 nummerplaten ingeleverd in ruil voor een DINA-abonnement bij de Lijn. Dat blijkt uit het antwoord op een parlementaire vraag van Mark Demesmaeker. DINA staat voor Dienst Inruilen Nummerplaat voor Abonnement. Als iemand een personenvoertuig uit het verkeer haalt, kan hij bij De Lijn onder bepaalde voorwaarden een gratis netabonnement voor drie jaar aanvragen. Met die maatregel wil de Lijn mensen laten kennismaken met het openbaar vervoer en bijdragen tot een duurzame mobiliteit. Mark Demesmaeker wilde ook weten hoeveel van de mensen die een nummerplaat inleverden, ook effectief geen wagen meer hebben. Een minderheid van 40,26 % van de mensen die hun nummerplaat inleverden hadden geen wagen meer in hun gezin, zo blijkt uit het antwoord. Het gaat dus om 6.847 mensen. Mark Demesmaeker koppelt hier volgende bedenkingen aan vast: 60% van de mensen die een gratis abonnement kreeg, rijdt nog altijd met de auto en doet zich dus relatief weinig pijn door een tweede wagen in te leveren. Dat relativeert toch wel de absolute cijfers over de inruilactie. Er zit ook een onrechtvaardig kantje aan de actie: hoeveel Vlaamse gezinnen hebben al jaren om financiële of principiële reden geen auto? Hebben zij niet méér recht op een gratis abonnement dan degenen die met een gratis abonnement toch nog een auto "overhouden"?

Kamer van Volksvertegenwoordigers

Patrick De Groote vroeg aan minister van energie Verwilgen of het samenwerkingsakkoord inzake de verdeling van de Kyoto-lasten tussen de federale regering en de gewesten overeind blijft. In de afgelopen weken verslikten Leterme en Peeters zich door te stellen dat de Kyoto-norm onrealistisch is, met protest tot gevolg. De reden ligt echter niet bij hen, maar bij de federale overheid die verschillende groene maatregelen terugschroefde, namelijk de halvering van de belastingaftrek voor milieuconvenanten en het uitstellen van de verlaging van de energiebijdrage op groene mazout/gasolie, waardoor deze duurder blijft dan de gewone energie. Verwilgen zegt dat er niks aan de hand is: de federale regering stelt de zaken uit en de Kyoto-doelstelling moet maar in 2012 worden bereikt. Hij voegde eraan toe dat de bevoegdheden van financiën en leefmilieu in handen zijn van SP-aers Vande Lanotte en Tobback. Misschien had de groene SP-aer Bart Martens beter in de Kamer gezeten, dan had hij zijn eigen ministers kunnen tackelen?

Auteur:
Wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge

Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be