Gemeente Rotterdam

Nr. 175
29 december 2004

Persbericht

TRAININGSVLUCHTEN ROTTERDAM AIRPORT VANAF
1 JANUARI TABOE

Vanaf 1 januari aanstaande zullen vanaf Rotterdam Airport, de luchthaven Rotterdam, in principe geen trainings- en andere oefeningsvluchten met verkeersvliegtuigen meer plaatsvinden. Dat is de uitkomst van onderhandelingen die de afgelopen maanden door de directie van de luchthaven werden gevoerd met verschillende luchtvaartmaatschappijen die zulke vluchten op Rotterdam Airport uitvoerden. "Vooral gedurende de zomermaanden, wanneer mensen in hun tuin zitten, voerden de overvliegende machines die naderingen op en starts vanaf Rotterdam Airport oefenden met enige regelmaat tot klachten. Dergelijke vluchten met verkeersvliegtuigen worden uitgevoerd in het kader van route trainingen en de opleiding van eerste officieren tot gezagvoerder. Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs op Rotterdam plaats te vinden," aldus milieuwethouder Wim van Sluis van de Gemeente Rotterdam.

Veiligheid blijft gewaarborgd
Uiteraard zijn zowel de Gemeente als de DCMR van mening dat de veiligheid van het vliegverkeer onder alle omstandigheden optimaal moet zijn. Wanneer een zelfde veiligheids- en oefeningsresultaat bereikt kan worden door gebruik te maken van in dit geval buitenlandse luchthavens is dat natuurlijk een goede zaak voor Rotterdam. De veiligheid en training zijn en blijven gewaarborgd maar de geluidsbelasting die dergelijke vluchten voor direct omwonenden oplevert, wordt vermeden. Verwacht wordt dat de trainingsvluchten nu zullen worden uitgevoerd van Duitse of Belgische luchthavens, waar dergelijk verkeer vaak uitermate welkom is door slechte economische omstandigheden ter plaatse gezien de inkomsten en werkgelegenheid die deze vluchten met zich meebrengen.

Geluidsarme vliegtuigen
Het uitplaatsen van de trainingsvluchten vormde een belangrijk onderwerp in de besprekingen die tussen de gemeente Rotterdam en Rotterdam Airport in het kader van het zogeheten 'uurtje erbij' (verlenging van de exploitatiemogelijkheden van de luchthaven met één uur) werden gevoerd. Door genoemde uitbreiding van de exploitatiemogelijkheden kon op Rotterdam Airport een uitbreiding van activiteiten plaatsvinden, waardoor de inkomsten uit de trainingsvluchten minder belangrijk zijn geworden voor de luchthaven. De nieuwe, reguliere activiteiten vanaf Rotterdam Airport worden, eveneens op basis van genoemde onderhandelingen, uitgevoerd met zeer moderne en daardoor uiterst geluidsarme vliegtuigen. Het schrappen van de trainingsvluchten heeft geen invloed op de geluidszone. Milieuwethouder Wim van Sluis en DCMR directeur Van Tongeren tonen zich uitermate tevreden met het behaalde resultaat, temeer omdat het onderwerp 'trainingsvluchten' regelmatig tot discussie voerden. Trainings- en oefenvluchten met verkeersvliegtuigen zullen nu nog slechts in zeer incidentele gevallen en wanneer specifieke vereisten of omstandigheden op Rotterdam Airport dat nodig maken, onder strikte voorwaarden worden uitgevoerd. Het nieuwe beleid ten aanzien van trainingsvluchten van Rotterdam Airport past binnen de milieuafspraken die met betrekking tot de luchthaven met de DCMR en de Gemeente Rotterdam werden gemaakt.

noot voor de redactie/