Fiat Panda populairste auto onder vrouwen
(31-12-2004)
De 2004-cijfers van de RDC Automotive Market Monitor tonen aan dat de
Fiat Panda zich de meest gewilde personenauto onder de Nederlandse
vrouwen mag noemen. Met een totaal van 4.734 registraties op naam van
een vrouw, laat het succesnummer van Fiat de Peugeot 206 (4.690
registraties*) achter zich.
Tot op het laatste moment was de strijd spannend. Na de maand oktober
moest de Panda zijn Franse opponent nog met enkele tientallen
registraties voor laten gaan. Nu dan, gaat de 'Auto van het Jaar 2004'
als eerste over de symbolische streep.
Opvallende uitkomsten marktonderzoek 'Vrouw en Auto'
In het kader van de AutoRAI 2005 heeft de RAI vereniging onlangs door
het gerenomeerde bureau MarketResponse Nederland een marktonderzoek
laten uitvoeren rond het thema Vrouw en Auto. Meest opvallende
uitkomst van dit onderzoek is dat er -in tegenstelling tot hetgeen
vaak werd gedacht- zeer weinig verschillen bestaan in de
aankoopredenen tussen mannen en vrouwen. Beide geslachten hanteren bij
de aankoop van een nieuwe auto of in gebruikname van lease-auto exact
dezelfde top-3:
1. vormgeving
2. comfort
3. aanschafprijs
De verschillen moeten worden gezocht in de details: vrouwen kiezen
iets vaker voor een compact formaat auto en mannen opteren wat vaker
voor automobielen met een sterke motor en goede prestaties (bijv.
hogere topsnelheid). Ook in het oriëntatiegedrag zijn er wel
verschillen: mannen raadplegen vaker de media internet, autobladen,
folders en tv-programma's over auto's. Vrouwen daarentegen vertrouwen
minder vaak op hun eigen kennis en raadplegen vaker anderen voordat
zij een beslissing nemen.
Vier profielgroepen
Beperken we ons tot de onderzochte groep vrouwen, dan onderscheidt
MarketRespons een viertal verschillende profielen:
1. De Praktische vrouw (29%): wil veel bergruimte en gemak, is niet
geïnteresseerd in de techniek en beschouwt auto als hulpmiddel. Vindt
autorijden wel degelijk leuk en zou best eens 'off road' willen
rijden. Zij 'shopt' doorgaans in A/B-segment.
2. De Conformistische vrouw (33%): is merkgevoelig, wil indruk maken
en gezien worden, kleur en vormgeving zijn belangrijk. Rijdt vaak in
auto uit het A/B-segment.
3. De Onzekere vrouw (29%): vindt autorijden niet zo leuk, heeft niets
met techniek, auto vooral hulpmiddel. Is wel merkgevoelig als het
aankomt op veiligheid. A/B-segment auto.
4. De Expressieve vrouw (9%): voelt zich prima achter het stuur, vorm
en kleur zijn belangrijk, interesse in de techniek. Ze houdt van
spannend autorijden en soms 'off road'. A/B/C-segment, waarvan groot
gedeelte leasing.
De nieuwe Panda speelt feitelijk alle hierboven genoemde
profielgroepen 'in de kaart': het is simpelweg een bijzonder
veelzijdige, veilige, fraai vormgegeven en uitermate scherp geprijsde
auto, die ook nog eens voordelig in het gebruik is (lage
onderhoudskosten, gunstig brandstofverbruik). Niet alleen vrouwen maar
ook mannen roemen de compacte 5-deurs om zijn riante binnenruimte
(ideaal met kinderen) en de overzichtelijkheid van de carrosserie.
Dankzij de Dual drive stuurbekrachtiging (extra bekrachtiging bij lage
snelheden) wordt inparkeren een eenvoudige klus. Ook de
beschikbaarheid van een Dualogic automatische transmissie en
opvallende lakkleuren, speelt een belangrijke rol.
De Fiat-dealer levert de Panda met een 1.1 en 1.2 viercilinder
benzinemotor. Ook is er de oersterke maar o zo zuinige Panda 1.3
MultiJet 16v common rail turbodiesel en recentelijk werd de Panda 4x4
met 1.2 benzinemotor aan het gamma toegevoegd.
*Bron: RDC Automotive Market Monitor (nieuw verkopen tm. 11-2004)
AutoRai