AutoRai


Fiat Panda populairste auto onder vrouwen

(31-12-2004)
De 2004-cijfers van de RDC Automotive Market Monitor tonen aan dat de Fiat Panda zich de meest gewilde personenauto onder de Nederlandse vrouwen mag noemen. Met een totaal van 4.734 registraties op naam van een vrouw, laat het succesnummer van Fiat de Peugeot 206 (4.690 registraties*) achter zich.

Tot op het laatste moment was de strijd spannend. Na de maand oktober moest de Panda zijn Franse opponent nog met enkele tientallen registraties voor laten gaan. Nu dan, gaat de 'Auto van het Jaar 2004' als eerste over de symbolische streep.

Opvallende uitkomsten marktonderzoek 'Vrouw en Auto' In het kader van de AutoRAI 2005 heeft de RAI vereniging onlangs door het gerenomeerde bureau MarketResponse Nederland een marktonderzoek laten uitvoeren rond het thema Vrouw en Auto. Meest opvallende uitkomst van dit onderzoek is dat er -in tegenstelling tot hetgeen vaak werd gedacht- zeer weinig verschillen bestaan in de aankoopredenen tussen mannen en vrouwen. Beide geslachten hanteren bij de aankoop van een nieuwe auto of in gebruikname van lease-auto exact dezelfde top-3:

1. vormgeving
2. comfort
3. aanschafprijs

De verschillen moeten worden gezocht in de details: vrouwen kiezen iets vaker voor een compact formaat auto en mannen opteren wat vaker voor automobielen met een sterke motor en goede prestaties (bijv. hogere topsnelheid). Ook in het oriëntatiegedrag zijn er wel verschillen: mannen raadplegen vaker de media internet, autobladen, folders en tv-programma's over auto's. Vrouwen daarentegen vertrouwen minder vaak op hun eigen kennis en raadplegen vaker anderen voordat zij een beslissing nemen.

Vier profielgroepen
Beperken we ons tot de onderzochte groep vrouwen, dan onderscheidt MarketRespons een viertal verschillende profielen:
1. De Praktische vrouw (29%): wil veel bergruimte en gemak, is niet geïnteresseerd in de techniek en beschouwt auto als hulpmiddel. Vindt autorijden wel degelijk leuk en zou best eens 'off road' willen rijden. Zij 'shopt' doorgaans in A/B-segment.

2. De Conformistische vrouw (33%): is merkgevoelig, wil indruk maken en gezien worden, kleur en vormgeving zijn belangrijk. Rijdt vaak in auto uit het A/B-segment.

3. De Onzekere vrouw (29%): vindt autorijden niet zo leuk, heeft niets met techniek, auto vooral hulpmiddel. Is wel merkgevoelig als het aankomt op veiligheid. A/B-segment auto.

4. De Expressieve vrouw (9%): voelt zich prima achter het stuur, vorm en kleur zijn belangrijk, interesse in de techniek. Ze houdt van spannend autorijden en soms 'off road'. A/B/C-segment, waarvan groot gedeelte leasing.

De nieuwe Panda speelt feitelijk alle hierboven genoemde profielgroepen 'in de kaart': het is simpelweg een bijzonder veelzijdige, veilige, fraai vormgegeven en uitermate scherp geprijsde auto, die ook nog eens voordelig in het gebruik is (lage onderhoudskosten, gunstig brandstofverbruik). Niet alleen vrouwen maar ook mannen roemen de compacte 5-deurs om zijn riante binnenruimte (ideaal met kinderen) en de overzichtelijkheid van de carrosserie. Dankzij de Dual drive stuurbekrachtiging (extra bekrachtiging bij lage snelheden) wordt inparkeren een eenvoudige klus. Ook de beschikbaarheid van een Dualogic automatische transmissie en opvallende lakkleuren, speelt een belangrijke rol.

De Fiat-dealer levert de Panda met een 1.1 en 1.2 viercilinder benzinemotor. Ook is er de oersterke maar o zo zuinige Panda 1.3 MultiJet 16v common rail turbodiesel en recentelijk werd de Panda 4x4 met 1.2 benzinemotor aan het gamma toegevoegd.


*Bron: RDC Automotive Market Monitor (nieuw verkopen tm. 11-2004)