Persbericht
Herpen, 13 oktober 2004

Cor Euser en Gerard Jimmink samen naar Dakar 2005

Alweer voor de 27e keer vertrekken op nieuwjaarsdag 2005 een groot aantal autocoureurs, vrachtwagenchauffeurs en motorrijders richting het Senegalese Dakar voor de beroemdste woestijnrally ter wereld. Na de proloog op 31 december zullen zij meer dan twee weken lang in het hoogst mogelijke tempo de vele ontberingen van de Sahara proberen te bedwingen. Onder hen een uniek Nederlands duo. Meervoudig autosportkampioen Cor Euser en meervoudig Nederlands motorkampioen Enduro plus drievoudig Dakar-etappewinnaar op de motor Gerard Jimmink vormen dit jaar het Euser-Jimmink Dakar Team. Op woensdagmiddag 13 oktober presenteerden zij zich in safaripark de Beekse Bergen voor het eerst aan de buitenwereld.

De rally Dakar doet in haar nieuwste editie Spanje, Marokko, Mauritanië, Mali en Senegal aan. Voor de vierde maal in de geschiedenis is Spanje het startland. Tijdens de edities van 1987 en 1989 doorkruiste de rally al eens de startplaats van 2005; Barcelona. Daar kwamen toen ruim één miljoen toeschouwers de Dakar-helden toejuichen. Een mooiere startplaats voor het evenement is dus moeilijk denkbaar.

Met de rijcapaciteiten van bestuurder Cor Euser en de woestijnervaring van navigator Gerard Jimmink zet het Euser-Jimmink Dakar Team een ijzersterk duo in tijdens Dakar 2005. Het Dakar team wordt gecompleteerd met teammanager Henk Hellegers. Goed materiaal is uiteraard van levensbelang en ook in dit opzicht heeft men de zaken rigoureus aangepakt. De afgelopen maanden werd een speciale Dakar-bolide opgebouwd. Bij de bouw is specifiek gekozen voor het ervaren team van Johnny Hakvoort. Dit resulteerde in een buizenframe dat niet alleen zo'n 750 kilo gewichtsvoordeel met zich meebrengt maar bovendien een veel grotere bodemspeling en een langere veerweg oplevert. Een absoluut voordeel in het fijne Sahara-zand.

Voor de aandrijving van dit technische kunststukje zorgt een ander knap staaltje techniek: de 3.5 liter VTEC-motor van Honda. Deze motor levert in standaardtrim 260 pk en is ondanks een inlaatluchtrestrictor door Hakvoort en zijn mannen opgekieteld tot 275 pk. Met een speciaal ontwikkelde aandrijfconstructie moet de Euser-Jimmink bolide daarmee tot zeer hoge snelheden in staat zijn in het Afrikaanse landschap. Tijdens de presentatie in de Beekse Bergen liet het duo alvast zien waartoe hun Dakar-buggy in staat is. Enkele relaties van het team kregen de kans dit aan den lijve mee te maken.

Terugkomend op de mannen die het allemaal moeten gaan doen: Cor Euser won de afgelopen 25 jaar autosporttitels in zo ongeveer iedere klasse. In 1980 begon het met de winst in het Benelux-kampioenschap in de Formule Ford, waarna titels in de toerwagens, diverse Cups en de GT's volgden. Eerder dit jaar reed Euser (47) zijn vijfhonderdste officiële wedstrijd die hij bijna vanzelfsprekend ook winnend afsloot. Euser: "Ik heb altijd gezegd: 'rond mijn vijftigste wil ik iets anders doen'. Ik zat eigenlijk al tien jaar naar Dakar te kijken met het idee 'dit wil ik ook'. Toen zei mijn sponsor op een gegeven moment gewoon: 'en nu gaan we het doen'. Eigenlijk kom ik nu dus weer terug in de autocross, waar het voor mij ooit allemaal begonnen is."

Gerard Jimmink was in 1995 de eerste Nederlandse motorrijder die een etappe won in de monsterrally Dakar. In 1996 werd hij vierde algemeen. In 1998 pakte hij nog tweemaal een etappewinst, wat uiteindelijk resulteerde in een vijfde plaats algemeen. Jimmink: "Cor heeft zó veel gedaan in de autosport. In 1988 heb ik hem leren kennen tijdens het televisieprogramma Run the Gauntlet. Hij was enorm gedreven en dat is me altijd bijgebleven. Toen hij me vroeg voor Dakar, heb ik eerst een maandje nagedacht. Maar als ik het met iemand aandurf is het met Cor."

De verwachtingen voor de 2005-Dakar zijn uiteraard hoog bij het duo. Euser: "Realistisch gezien is aankomen doel nummer één. Uiteraard willen we ons niet alleen meten met de 'aankomers'. We gaan stabiel proberen te presteren; hard rijden maar niet teveel risico nemen in het begin. Naar het einde toe proberen we de prestaties op te bouwen." Jimmink: "Op de kaart heb ik een kruisje gezet bij de grens met Mauritanië. Tijdens het eerste deel van de rally in Marokko kun je namelijk alleen maar verliezen. Eén rots of onverwachte kuil kan daar het einde betekenen. In Mauritanië begint de open woestijn. Hier begint de Dakar rally dus eigenlijk pas, want dan kun je gas geven met veel minder risico."

Voor geïnteresseerde sponsoren heeft het Euser-Jimmink Dakar Team een heel bijzonder pakket samengesteld. Zo bestaat er in 2005 bijvoorbeeld de mogelijkheid de rally te bezoeken. Rondom de rustdagen zijn indrukwekkende bezoekersprogramma's opgesteld, die het mogelijk maken de Dakar-sfeer vanaf de eerste rang op te snuiven. Een verblijf in een Dakar-tentenkamp middenin de woestijn tussen de deelnemers behoort tot de mogelijkheden, waarbij Cor Euser en Gerard Jimmink hun 'supporters' persoonlijk op de hoogte houden van de resultaten, de ontberingen en de bijzondere gebeurtenissen tijdens hun Dakar 2005.

Tijdens de Dakar 2005 rally verwezenlijkt het Euser-Jimmink Dakar Team niet alleen hun eigen langgekoesterde jongensdroom. Cor Euser en Gerard Jimmink steunen ook een goed doel door voor iedere gereden kilometer E 1,- aan Villa Pardoes te schenken. De donatie kan op het einde van de Dakar rally derhalve zo´n E 12.000,- bedragen. Villa Pardoes is een vakantieverblijf voor kinderen met een levensbedreigende ziekte.


----------------------