AutoRai

Kia meest succesvolle automerk van 2004

(4-1-2005)
Kia heeft het jaar 2004 afgesloten 12.769 geregistreerde modellen. In een vrijwel stabiele automarkt (in totaal werden 483.893 nieuwe autoâs verkocht) groeide Kia met meer dan 50%.

Daarmee is het Koreaanse merk veruit de snelste stijger op de Nederlandse automarkt. Kia eindigde op een 12^e positie in de ranglijst van best verkochte personenautoâs.

Na de reeds behaalde verkoopsuccessen in 2002 en 2003, zijn ook de prestaties van Kia in Nederland in 2004 zonder meer spectaculair te noemen. Nieuw geïntroduceerde modellen in combinatie met een snelle ontwikkeling van de Kia-organisatie zorgden ervoor dat er in totaal 12.769 nieuwe Kiaâs werden geregistreerd.

December 2004 was een absolute topmaand voor Kia. Het merk sloot de maand af met een marktaandeel van 13%, wat een tweede plek opleverde achter marktleider Opel in de statistieken van best verkochte merken in die maand. Het totale marktaandeel van Kia in 2004 kwam uit op 2,64%, wat een groei betekent van 53% ten opzichte van het marktaandeel van 1,73% vorig jaar. Hiermee is Kia geklommen van de 19^e positie naar de 12^e positie van best verkochte automerken in Nederland.

De meest succesvolle modellen van 2004 zijn de in mei geïntroduceerde Picanto (5.157), Rio (3.509), Carens (1.365), Sorento (1.699) en de in december gelanceerde Sportage. Van dit laatste model werden binnen twee weken na introductie al 1.000 orders genoteerd.

Ook het aantal Kia dealers in Nederland neemt sterk toe. Onlangs werd het honderdste verkooppunt van het succesmerk geopend.

Kia is inmiddels uitgegroeid tot een volwassen automerk met een interessante toekomst in het verschiet. Voor het komende jaar verwacht Kia de stijgende lijn te zullen voortzetten en te groeien naar 19.000 verkochte personenautoâs (registraties) waarmee het merk een plek verovert in de toptien van best verkochte merken in Nederland.