TRIPLE P

Triple P: Kostenbesparing reden overstappen VoIP

KOSTENBESPARING REDEN OVERSTAPPEN VoIP

Vianen, 4 januari 2005 - Momenteel heeft bijna 20% van de bedrijven in Nederland met 50 of meer werknemers plannen om binnen nu en 3 jaar te investeren in Voice over IP toepassingen. Veruit de belangrijkste reden c.q. drijfveer (ca. 64%) is bij deze bedrijven de verwachte kostenbesparing. Dit blijkt uit een onlangs door Triple P en MarketCap gezamenlijk uitgevoerd onderzoek naar VoIP & IP Telephony in Nederland. Voor dit onderzoek zijn interviews afgenomen bij ca. 450 bedrijven met 50 of meer werknemers.

Vooral bij kleine bedrijven (50 tot 100 FTEs) is kostenbesparing de absolute reden om over te stappen naar een VoIP-oplossing, hier geeft bijna 90% van de bedrijven met investerings-plannen aan dat dit de reden is. Aan de bovenkant van de markt worden ook regelmatig redenen genoemd als nieuwe technologie & innovatief en flexibiliteit van werkplekinrichting. Richard Schuit, Business Consultant VoIP & IPT van Triple P geeft aan: Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat de drive om over te stappen een verwachte kostenbesparing is. Waar leveranciers dus voor moeten zorgen is dat dit niet leidt tot een anticlimax. Dit betekent derhalve dat potentiële VoIP-gebruikers ook gewaarschuwd moeten worden voor mogelijke tegenvallers in de eerste fase van een VoIP-traject. Naast de waarschuwing dient er verder ook een duidelijke pilot gedefinieerd te worden en zijn goed projectmanagement en een stappenplan cruciaal voor het succesvol implementeren van VoIP. De kansen zijn legio, maar de risicos en mogelijke problemen dienen wel goed geïnventariseerd te worden.

Waar ca. 64% aangeeft dat kostenbesparing de reden is voor de VoIP-investeringen, daar heeft ruim 5% van de bedrijven een zeer praktische reden voor de overstap, te weten: een verhuizing. Richard Schuit zegt daarover: Bij veel bedrijven is telecommunicatie nog steeds een verborgen onderdeel van de infrastructuur en valt soms onder de verantwoordelijkheid van facilities management. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een verhuizing een moment van bezinning met zich meebrengt. Op dit soort momenten worden vaak ook afwegingen gemaakt voor zaken als wel of geen Wireless Office.

Naar branche bezien wordt naast kostenbesparing bij de sector zakelijke dienstverlening relatief vaak de verhuizing als reden genoemd. Binnen de publieke sectoren wordt relatief vaak beheersbaarheid & bereikbaarheid als belangrijke reden om over te stappen naar VoIP-toepassingen genoemd. Het volgen van de laatste technische ontwikkelingen wordt als reden vaker genoemd binnen de financiële dienstverlening, het onderwijs en de overheid. Bij de financiële dienstverlening speelt verder het hebben van meer flexibele werkplekken eveneens een belangrijke rol bij de investeringen in VoIP.

Bij het onderzoek uitgevoerd door Triple P en MarketCap is bij bedrijven waar momenteel al gewerkt wordt met VoIP-toepassingen, tevens geïnventariseerd welke problemen men heeft gehad bij deze implementatie. Bij 39% van de bedrijven heeft men naar eigen zeggen onvoldoende ondersteuning gehad vanuit de leverancier van de VoIP-oplossing. Dit speelt vooral binnen de sectoren bouw, overheid, handel en industrie. Verder wordt vooral bij kleinere bedrijven het gebrek aan ondersteuning als een probleem ervaren. Richard Schuit heeft hier een simpele verklaring voor: Binnen deze sectoren is veelal de ICT-afdeling verantwoordelijk voor zowel de data- als de voice-toepassingen. Dit betekent toch vaak dat er een hiaat is op gebied van voice-kennis binnen een meer traditionele IT-afdeling. Wanneer je hier als leverancier tegen aan loopt, dan dien je dit terdege te beseffen en dient er dus in de aanbieding rekening gehouden te worden met educatie en intensieve begeleiding. Dit betekent van de andere kant, dat klanten waarbij sprake is van kennisgebrek op gebied van VoIP en/of IPT ook niet puur op offerteprijs de leverancier moeten selecteren. Wanneer dit gebeurt blijft er veelal geen ruimte meer over voor serieuze begeleiding vanuit de leverancier en komen de doelstellingen van de implementatie, zijnde kostenreductie dus in het gedrang .

Andere problemen die zich veelvuldig voordoen bij de implementatie van een VoIP-toepassing zijn: verminderde spraakkwaliteit, de noodzaak tot extra opleiding van eigen personeel (intern kennisgebrek), aanpassingen aan WAN-netwerken, gebrek aan telefonie-kennis en ervaring bij de ICT-afdeling en het gemis aan traditionele voice-faciliteiten bij de VoIP-oplossing. Schuit hierover: Wanneer je deze lijst aan potentiële problemen bekijkt, dan blijken dus vooral de ondersteuning vanuit de leverancier en de kennis van de business processen van de klant bij de leverancier cruciaal te zijn bij het al dan niet slagen van een VoIP-implementatie.

Over MarketCap:

MarketCap is het marketingadvies en market intelligence bedrijf voor de ICT-sector in Nederland en België. MarketCap is een 'Marketing Capital Company'. MarketCap staat voor 'Capture' van marktinformatie, voor 'Capture' van (potentiële) klanten en voor 'Capital', dat wat de marketing service van MarketCap haar klanten moet opleveren. MarketCap kent een viertal markten als specialismen: ICT, Wellness, Automotive en Human Resource.

Over Triple P

Triple P (Nasdaq SCM: TPPP) ontwerpt, bouwt en beheert ICT-oplossingen die op een efficiënte manier bijdragen aan het resultaat van een organisatie. Met de primaire business processen van klanten als uitgangspunt specialiseert Triple P zich in ICT-oplossingen die een optimale ondersteuning van die core-business op kosteneffectieve wijze faciliteren. De drie P's - People, Performance en Partnership - vormen de basis voor langdurige, succesvolle relaties met de klanten van Triple P. Vanuit de visie van Triple P zijn de drie P's meer dan alleen de optelsom; het gaat bij goede ICT-dienstverlening vooral om de synergie van deze drie componenten.

Deze publicatie bevat een aantal gegevens die betrekking hebben op de toekomst. Deze zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen. De daadwerkelijke resultaten kunnen hiervan afwijken als gevolg van een aantal factoren waaronder, maar niet beperkt tot, de ontwikkeling van de totale ICT-uitgaven en vraag naar ICT-diensten in Nederland; het moment waarop belangrijke orders worden geplaatst; het vermogen gekwalificeerd personeel in te huren, op te leiden en te behouden en hevige concurrentie. Zie voor een nadere toelichting op deze risico's en onzekerheden de documenten die Triple P heeft gedeponeerd bij de Securities and Exchange Commission, met name het meest recente jaarverslag op formulier 20-F.

Contact

Triple P NV
Marie-Therese Mets
Postbus 245
4130 EE Vianen
Nederland

Tel: 0347 353650
Fax:0347 353666
e-mail: mmets@triple-p.nl
web: www.triple-p.nl


04 jan 05 14:21