Gemeente Capelle a/d IJssel

Bijzondere bijstandsregeling voor duurzame gebruiksgoederen voor personen van 65 jaar en ouder

In het kader van het gemeentelijke armoedebeleid heeft de gemeente voor ouderen een speciale regeling voor de aanschaf van duurzame gebruiksgoederen. Deze regeling is bedoeld voor Capelse burgers van 65 jaar en ouder die langdurig moeten rondkomen van een inkomen op bijstands- of AOW-niveau. De regeling houdt in dat u voor bijvoorbeeld de aanschaf van een wasmachine, bankstel, koelkast of vloerbedekking bijstand kunt ontvangen, die u niet hoeft terug te betalen. Deze regeling is speciaal, omdat u normaal gesproken duurzame gebruiksgoederen van uw uitkering of spaargeld moet kopen.

Tot voor kort had de gemeente ook een soortgelijke regeling voor personen jonger dan 65 jaar. Maar door nieuwe wetgeving kunnen alleen nog maar personen van 65 jaar en ouder een vergoeding via deze regeling krijgen.

Als u aan de voorwaarden voldoet, kunt u in aanmerking komen voor deze bijzondere bijstand. Het gaat om duurzame gebruiksgoederen die u vanaf 1 januari 2005 koopt.

Wie komt voor de regeling in aanmerking?
Personen die op de datum van aanvraag 65 jaar en ouder zijn (bij partners ook als één partner jonger is dan 65 jaar) en een (aanvullende) bijstandsuitkering, een ander inkomen op bijstandsniveau of op AOW niveau ontvangen, komen in aanmerking voor de regeling. Tevens moet vóór de aanvraagdatum ten minste vier jaar ononderbroken in Nederland een inkomen op dat niveau zijn ontvangen. Daarnaast mag een klein (aanvullend) pensioen worden ontvangen. Dit pensioen mag niet meer bedragen dan 16,90 per maand voor alleenstaanden en 33,80 per maand voor partners.

Verder kijkt Sociale Zaken naar uw vermogen. Dat is niet alleen spaargeld, maar ook een auto, boot, aandelen, sieraden, onroerende goederen, et cetera. U hoeft niet al uw vermogen op te maken. Voor partners wordt een bedrag van iets meer dan 5.000,- vrijgelaten. Voor alleenstaanden geldt de helft. Is uw vermogen hoger, dan krijgt u de bijstand niet.

Termijn van vier jaar
Een onderbreking van de termijn van vier jaar hoeft geen gevolgen te hebben voor uw aanspraak op deze regeling, als de onderbreking in totaal niet langer heeft geduurd dan drie maanden.

Wie is toch uitgesloten?
Als u over de periode van vier jaar voorafgaand aan de aanvraag te veel/ten onrechte uitkering heeft ontvangen als gevolg van misbruik of fraude, dan kunt u geen beroep doen op deze regeling.

Om welke goederen gaat het?
Alleen de duurzame gebruiksgoederen die hieronder staan genoemd, komen voor bijstandsverlening in aanmerking:

- bankstel - bed of matras - fornuis of kookplaat
- magnetron - gordijnen - koelkast

- stofzuiger - televisie - vloerbedekking
- wasmachine

- kachel of verwarmingselement, indien in de betreffende (huur)woning geen warmtevoorziening
aanwezig is
Alleen nieuwe aankopen komen voor vergoeding in aanmerking. Daarnaast worden ook tweedehands aankopen via de Kringloopwinkel vergoed.

Hoe hoog is de bijstand?
Deze bedraagt per huishouden maximaal 350,- per (aanvraag)jaar. Een aanvraagjaar vangt aan op de eerste van de maand waarin de eerste aanvraag is ingediend. Alleen in zeer bijzondere situaties kan een aanvulling op dit bedrag worden verleend. Heeft u voor één van bovengenoemde duurzame gebruiksgoederen bijstand gekregen, dan kunt u pas weer na vijf jaar voor datzelfde gebruiksgoed bijstand aanvragen. Wel is het mogelijk om eerder via deze regeling bijstand te krijgen voor de reparatiekosten, mits de reparatie is uitgevoerd door een erkend bedrijf.

Hoe wordt de bijstand uitbetaald?
De bijstand wordt uitbetaald nadat u het originele betalingsbewijs heeft overgelegd. Als u bij de aanvraag alleen een voorlopige rekening kunt overleggen, moet u binnen één maand na ontvangst van het positieve besluit van Sociale Zaken de definitieve nota inleveren.

Hoe aan te vragen?
Om voor de regeling in aanmerking te komen, moet u een aanvraag indienen. U dient zich hiervoor persoonlijk te melden bij de balie van Sociale Zaken. Deze is gevestigd in de hal van het gemeentehuis aan de Rivierweg 111 en is iedere werkdag geopend van 8.00 uur tot 12.00 uur.

Meer informatie
Als u nog vragen heeft over deze publicatie of meer wilt weten over deze regeling, dan kunt u op werkdagen tussen 8.00 en 12.00 uur contact opnemen met de informatielijn van Sociale Zaken, telefoonnummer 010-2848457.

Aan deze publicatie kunnen geen rechten worden ontleend.