Gemeente Alkmaar
College stemt in met masterplan Schelphoek
Alkmaar, 5 januari 2005
De ontwikkeling van Schelphoek tot een waterrijke woonbuurt is weer
een stapje dichterbij. Op 21 december 2004 stemde het college van
burgemeester en wethouders in met de verwerking van de
inspraakreacties in het masterplan. Dat betekent dat, na instemming
van de gemeenteraad, het plan doorgang kan vinden. Projectwethouder
Victor Kloos verwacht dat dit najaar de eerste paal de grond in kan.
De ontwikkeling van Schelphoek tot een waterrijke woonbuurt is weer
een stapje dichterbij. Op 21 december 2004 stemde het college van
burgemeester en wethouders in met de verwerking van de
inspraakreacties in het masterplan. Dat betekent dat, na instemming
van de gemeenteraad, het plan doorgang kan vinden. Projectwethouder
Victor Kloos verwacht dat dit najaar de eerste paal de grond in kan.
De inspraakreacties die de gemeente ontving, gaan onder andere over de
wens een gracht te realiseren in het plan, over de bouwhoogte en over
het aantal parkeerplaatsen. De gemeente heeft de mogelijkheden om het
plan aan te passen naar aanleiding van de reacties zorgvuldig
bestudeerd.
Gracht
Omdat veel reacties over de realisatie van een gracht gingen is
besloten om, ondanks het feit dat er in een eerder stadium al door
college, raad en ook begeleidingsgroep al een keuze is gemaakt voor
het zogenaamde `eilandenmodel', drie workshops te organiseren waarin
drie varianten voor grachten uitvoering zijn bekeken. Uit deze
workshops bleek dat de aanleg van de gracht zou neerkomen op EUR7,5
miljoen meerkosten. Voor het college is dit geen haalbare kaart. Een
andere optie om de aanleg van een gracht mogelijk te maken is het
toepassen van grotere bouwhoogtes of het bebouwen van de open ruimte.
Omdat dit de kwaliteit van het plan zeker niet ten goede komt, sluit
het college ook deze mogelijkheid uit.
Een inspraakreactie die wel uitvoerbaar bleek, was de suggestie van de
Historische Vereniging Alkmaar en vertegenwoordigers van bewoners van
de binnenstad de Boompoortsbrug weer in zijn oude staat terug te
brengen. Vanwege het autoverkeer dat nu over de brug gaat, zijn de
beelden die ooit deel uit maakten van de brug, verwijderd en
opgeslagen in de Monumentenloods. In het nieuwe plan is de
Boompoortsbrug alleen nog bedoeld voor langzaam verkeer en kan hij in
zijn oude luister worden hersteld.
Parkeerplaatsen
Veel omwonenden en bewoners van de binnenstad hebben verzocht om extra
parkeerplaatsen in het nieuwe plan. Ook het college is van mening dat
de parkeergarage groter moet worden dan in de oorspronkelijke plannen.
De reacties uit de inspraak, maar ook de toenemende mobiliteit van de
bevolking en de wens van de raad om een `toekomstgerichte'
parkeergarage aan te leggen, geven daarom aanleiding tot de aanleg van
twee parkeergarages. Één voor de bewoners van het plan, met
parkeerplaatsen voor circa 600 woningen, en een openbare parkeergarage
(waarin binnenstadbewoners een plaats zouden kunnen kopen) van circa
500 plaatsen.
Projectwethouder Victor Kloos is blij met deze volgende stap in het
proces. `Iedereen in Alkmaar heeft er belang bij dat er op korte
termijn in Alkmaar meer woningen beschikbaar komen, en meer
parkeerplaatsen. In het plan voor Schelphoek is dit mogelijk op een
manier die past in de stad. Het gaat echt om een plan met kwaliteit.
Ik hoop dan ook dat we nu snel tot uitvoering over kunnen gaan.'
Waterrijk
Het vertrek van twee bedrijven van de Schelphoek vormde voor de
gemeente Alkmaar de aanleiding om het gebied een nieuwe bestemming te
geven. De Schelphoek wordt een buurt met veel water, met woningen en
een aantal kleinschalige bedrijfjes. Daarnaast komt er een
passantenhaven met vijftien ligplaatsen. Verder wil het college de
bestaande monumenten een eigen plek geven in het nieuwe plan.
Tijdens de planvorming is de gemeente geadviseerd door een
begeleidingsgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van
bewonersorganisaties, de Kamer van Koophandel, de Historische
Vereniging Alkmaar en Animo. Het masterplan Schelphoek wordt volgende
week woensdag 12 januari gepresenteerd aan de begeleidingsgroep, alle
insprekers en de leden van de Raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling
en Beheer.
5 januari 2005