Provincie Noord-Holland

11-1-2005

Onderwerp

Kick-off Themajaar Water op Vakantiebeurs

Karin van Eerde

Gedeputeerde Hans Schipper geeft op 11 januari tijdens de opening van de Vakantiebeurs in Utrecht, het startsein voor het themajaar Water. De provincie zal het themajaar Water benutten om Noord-Holland nóg sterker te profileren als Waterprovincie. Om de stimulering van het toerisme naar Noord-Holland kracht bij te zetten zal Hans Schipper op ludieke wijze het nieuwe beeldmerk en slogan voor Noord-Holland onthullen.

Noord-Holland is een rijke waterprovincie. Voor de provincie betekent het Themajaar Water een uitstekende kans om zich te profileren als een veelzijdige provincie die gedomineerd wordt door de relatie die zij heeft met het water, zowel in historische zin, als met de mogelijkheden die het water nu biedt. Met het nautische spektakel SAIL 2005 voor de boeg, het rijke VOC verleden, de Zuiderzeesteden, het vele water, de visserij, de strijd tegen het water en de talrijke mogelijkheden tot watersport heeft de provincie alle ingrediënten in huis om zich te profileren als dé Watersportprovincie bij uitstek.

Vanuit een internationaal perspectief is met name Duitsland een interessante markt; ongeveer 60% van de watersporters op het IJsselmeer is van Duitse afkomst. Noord-Holland zal hierbij volop de concurrentie aangaan met Friesland en Zeeland. Voor de watersport wil de provincie de knelpunten in brug- en sluisbedieningen oplossen en wachtplaatsen bij bruggen en sluizen uitbreiden. Tevens worden de voorzieningen voor de riviercruisevaart uitgebreid in Hoorn, Zaandam en Volendam. Hier liggen volop kansen voor het toerisme.

Hans Schipper zal bij zijn openingswoord een vooruitblik werpen op het komende toeristische jaar. De provincie Noord-Holland zal in 2005 alle zeilen bijzetten om het toerisme te stimuleren om zo meer overnachtingen, bestedingen en werkgelegenheid in Noord-Holland te creëren. Het belangrijkste uitgangspunt hierbij is de uitvoering van de Agenda Recreatie & Toerisme. Zo wordt in februari het samenwerkingscontract voor het Amsterdam Plus-programma getekend met als doel om het toerisme naar Noord-Holland vanuit Amsterdam te bevorderen door extra marketing en promotionele acties. Naast Spanje, Italie en Noord-Amerika zal de nadruk tevens liggen op China, een markt met een enorme potentie.