AutoRai

Verkopen december zorgen voor op drie na beste jaar ooit voor MAZDA

(11-1-2005)
Dankzij zeer gunstige verkoopcijfers in december heeft Mazda het jaar 2004 afgesloten als het op drie na beste jaar ooit in de geschiedenis van het merk in Europa. Met een verkoop van meer dan 17.000 eenheden in de laatste maand van 2004 scoorde Mazda de op een na beste decembermaand in 12 jaar tijd.
Koploper was Spanje, dat in december een absoluut verkooprecord neerzette en de totale verkoop zag stijgen met 8%. Griekenland behaalde in de maand december een record-marktaandeel van 3,7% met een verkoopstijging van 36%. Ook in Rusland, een stijging van 411%, Italië, 40% meer en Portugal met 3% meer verkoop, werden in december records gevestigd vergeleken met december 2003. In een aantal andere landen werden eveneens uitstekende resultaten geboekt. Ten opzichte van december 2003 stegen in Noorwegen de verkopen met 62%, in België met 8%, in Duitsland met 4% en in Frankrijk en Hongarije beide met 2%.

Deze resultaten zorgden voor een buitengewoon goed jaar voor Mazda Motor Europe, waarin in totaal meer dan 275.000 auto's werden verkocht. Dat zijn er ruim 46.000 meer dan in 2003. In een Europese markt, die met slechts 2,3% groeide, wist Mazda een verkoopstijging te behalen van 20%. Daarmee heeft Mazda nu 25 maanden achter elkaar in Europa een stijging geboekt van meer dan 10%, waarmee het één van de snelst groeiende merken in Europa is geworden in zowel 2003 als 2004. Tot en met december 2004 is er in Italië nu 23 maanden achter elkaar meer dan 10% groei gerealiseerd, in Griekenland 21 maanden achter elkaar.

Totaal 13 markten hadden in 2004 een groei in verkopen van boven de 10%, waarbij vijf markten een recordjaar boekten: Rusland 460% meer, Italië 68% meer, Spanje 45% meer, Portugal 30% meer en Groot-Brittannië 25% meer verkopen vergeleken met 2003. Ook in Slovenië, Roemenië, Servië en Bulgarije werden records gebroken.

Nog meer dubbelcijferige verkooprecords werden gevestigd in Griekenland, 59% meer, Frankrijk 30%, Denemarken 29%, België 25%, Noorwegen 18%, Ierland 12%, Hongarije 11% en Tsjechië en Slowakije met 10% meer vergeleken met 2003.

In Duitsland, de grootste markt van Mazda in Europa, en in Oostenrijk en Nederland wist het merk zowel een stijging van de verkoop als van het marktaandeel te realiseren.

De Mazda6 was ook in 2004 het best verkochte model in het gamma van Mazda in Europa, met een aandeel van 34% in de totale verkoop en een volume dat vrijwel even groot was als in 2003.

Ook de Mazda3 had een uitstekend jaar, er werden er bijna 71.000 van verkocht in Europa. 2004 was tot nu toe het beste jaar voor de Mazda2, met 55% meer verkopen dan in 2003.

Het aandeel van Mazda in het Europese sportieve non-premium segment bleef opnieuw erg hoog. De Mazda RX-8 met rotatiemoter pakte daarin 14% en de Mazda MX-5 10%.

"We zijn buitengewoon tevreden dat we ook in 2004 de uitermate sterke groei van Mazda hebben weten te continueren, na onze stijging met meer dan 40.000 eenheden in 2003" aldus Dan Morris, President en CEO van Mazda Motor Europe. "We kijken er naar uit om ook dit jaar onze sterke come-back van de afgelopen jaren te consolideren".