AutoRai

Krachtpatsers van Cadillac en Corvette in Detroit

(11-1-2005)
Cadillac en Corvette zullen in Detroit tijdens de North American International Auto Show hun nieuwste topmodellen onthullen. De volledig nieuwe Cadillac STS V-series is de meest potente Cadillac in de geschiedenis van het merk.
De Corvette Z06 geniet de eer de snelste en krachtigste auto te zijn die ooit door Corvette en General Motors in productie werd genomen, terwijl de Corvette C6-R met zijn uit de racerij afkomstige techniek zich zal laten gelden op de internationale circuits.

Cadillac STS-V: gratie en kracht
In de gedaante van de nieuwe STS-V introduceert General Motors de meest expressieve Cadillac wat motorvermogen en prestaties betreft. Het is de nieuwste aanwinst in Cadillacs groeiende reeks van sportieve V-series modellen. De STS-V is een achterwielaangedreven sedan voor alledag die over een heuse compressor beschikt en opvalt door een design dat onmiddellijk de associatie met Cadillac oproept.

Nieuwe 4,4-liter Northstar-motor
Debuut nieuwe zestraps automaat van GM
De Northstar V-8 SC wordt geleverd in combinatie met de nieuwe Hydra-Matic 6L80 zestraps automatische transmissie. Het is in technisch opzicht een van de meest geavanceerde automatische versnellingsbakken ter wereld, dankzij onder meer Performance Algorithm Shifting (PAS) en Driver Shift Control (DSC). PAS zorgt ervoor dat de elektronische besturingseenheid van de transmissie automatisch ingrijpt tijdens manoeuvres met hoge dwarsversnellingen waarbij de gasklep gesloten is; de bak schakelt dan razendsnel terug zodat er soepel wordt geaccelereerd wanneer de gasklep weer opent. DSC stelt de bestuurder in staat om zelf met de transmissiepook sequentieel te schakelen.

Fijnafstelling op de Nürburgring
De STS-V werd getest onder alle denkbare omstandigheden en op uiteenlopende trajecten zoals GMâs nieuwe Milford Road Course en op de Nordschleife van de Nürburgring. Dankzij dit intensieve testprogramma zijn vooral zijn acceleratie- en remvermogen en zijn wegligging een circuitauto waardig. Dit is mede te danken aan de grotere banden (P255/45R18 voor, P275/40R19 achter), grotere remschijven, grotere remblokken en grotere remzadels. Ook zijn de torsiestabilisators en schroefveren stugger en de stuuroverbrenging directer. Het onderstel werd afgestemd op het hogere prestatiepotentieel zonder dat dit ten koste gaat van het rijcomfort.

Sportiever exterieur en interieur
De specifieke uiterlijke kenmerken van de STS-V dragen bij aan zijn hogere prestatiepotentieel, maar accentueren tegelijkertijd de gedistingeerde elegantie die synoniem is met de aanduiding STS. Zo zorgt de grotere gaasgrille van gepolijst roestvrijstaal tevens voor voldoende koellucht voor de motor. De grille maakt duidelijk dat het om de V-series uitvoering van de sedan gaat, maar vormt ook een subtiele verwijzing naar het rijke Cadillac-verleden â een gaasgrille werd immers ook toegepast op de Cadillac V-16, het model dat in de jaren â30 van de vorige eeuw symbool stond voor luxe en prestaties. De nieuwe STS-V kenmerkt zich bovendien door een vloeiend vormgegeven motorkap met een uitstulping voor de compressor. De tien-spaaks lichtmetalen velgen (18 x 8.5 voor, 19 x 9.5 achter) leveren een bijdrage aan de koeling van de remmen. Het interieur van de STS-V straalt vakmanschap en kwaliteit uit, mede dankzij het ruimhartige gebruik van leer.

Ontwikkeld door GMâs Performance Division
De STS-V werd ontwikkeld door GMâs eigen Performance Division, de afdeling waar speciale versies van productiemodellen worden ontwikkeld die het hart van de ware autoliefhebber sneller doen kloppen. Alles â vormgeving, techniek en assemblage â geschiedde binnenshuis. Net als de STS wordt de STS-V gebouwd in de moderne Lansing Grand River (LRG) productiefaciliteit, die in 2004 door JD Power werd aangemerkt als beste autofabriek van Noord-Amerika. De STS-V staat vanaf het vierde kwartaal van 2005 bij de Amerikaanse Cadillac-dealers en zal op zijn vroegst na het eerste kwartaal 2006 op de Europese markt verschijnen.

Corvette Z06: snelste productiemodel in de historie van Corvette Corvette introduceert tijdens de North American International Auto Show de nieuwe Z06. Het is het snelste en krachtigste model dat ooit werd aangeboden door Corvette en General Motors. De nieuwe Z06 levert 500 pk (373 kW) bij 6200 tpm en 657 Nm bij 4800 tpm. De auto weegt ongeveer 1420 kg en accelereert in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt ruim 305 km/h.

LS7: sterkste GM-motor
Met de komst van de nieuwe LS7 krachtbron in de nieuwe Z06 keert de â427-cubic-inchâ motor terug in het modellenprogramma van Corvette. In tegenstelling tot de vorige 427, een zogeheten âbig-blockâ motor, is de nieuwe 7,0-liter LS7 een âsmall-blockâ V8. De LS7 heeft echter wel de grootste cilinderinhoud van alle âsmall-blockâ motoren ooit door GM geproduceerd, als eerbetoon aan het 50-jarig bestaan van de legendarische sportwagen. Het is tot op heden ook de sterkste motor in een productiemodel van Corvette en GM. De LS7 is gemakkelijk te herkennen aan de rode kleppendeksels met zwarte belettering.

Een racemotor in een straatauto
Dat de LS7 motor techniek herbergt die aan de racerij ontleend is, blijkt onder meer uit het gebruik van titanium drijfstangen. Deze wegen elk slechts 480 gram en zijn bijna 30 procent lichter dan de drijfstangen die in de LS2 V-8 werden toegepast. Titanium is bovendien niet alleen licht, met alle bijkomende voordelen voor het toerenbereik en de prestaties van de motor, maar ook bijzonder duurzaam. Ook is de LS7 voorzien van een krukas van gesmeed staal, vlakke zuigers van gesmeed aluminium, dry-sump smering, âgeflowdeâ lichtmetalen cilinderkoppen met titanium inlaatkleppen en natriumgevulde uitlaatkleppen alsmede titanium klepstoters en klepveren.

Alle LS7 motoren worden handmatig en volgens strenge normen geassembleerd in het nieuwe Performance Build Center van GM Powertrain in Wixom, Michigan. Zo worden de cilinders van de LS7 deck-plate gehoond, een procédé dat normaliter voorbehouden is aan racemotoren en zelden wordt toegepast in motoren voor productiemodellen.

Unieke carrosseriestructuur
Dankzij zijn unieke aluminium structuur bezit de Z06 een hoge carrosseriestijfheid en blijft het wagengewicht van de coupé binnen de perken. De langsliggers zijn uit één stuk vervaardigd met behulp van hydroformtechniek en voorzien van gegoten ophangingspunten waar in andere Corvette-modellen gebruik wordt gemaakt van diverse gelaste stalen componenten. Tal van giet-, pers- en extrusiedelen worden met behulp van de modernste technieken in de carrosseriestructuur gemonteerd. Composietmaterialen zoals koolstofvezel worden via verlijming met de aluminium structuur verbonden. Zo zijn de voorste wielkasten bijvoorbeeld van composietmateriaal en bestaat de vloer van het inzittendencompartiment uit een combinatie van koolstofvezel en vederlicht balsahout.

Voor de Z06 werd de wielbasis gehandhaafd op 2686 mm, evenals de wielophanging met korte en lange draagarmen en dwarsgeplaatste bladveer. Nieuw zijn de velgen, banden en remmen alsmede de veren en torsiestabilisator achter. De stuggere vering vormt een goede combinatie met de 18 x 9.5 inch grote lichtmetalen velgen met 275/35ZR18 banden vóór en 19 x 12 inch grote velgen met 325/30ZR19 banden achter â de grootste velg/band-combinatie ooit onder een Corvette. De Goodyear banden dragen bij aan een comfortabel rijgedrag maar staan tegelijkertijd een dwarsversnelling toe van meer dan 1 g.

Splinternieuwe Corvette C6-R racer
De nieuwe Corvette C6-R circuitauto zal in maart van dit jaar voor het eerst in actie komen tijdens de 12 Uren van Sebring, nadat de auto een vol jaar lang aan rigoureuze tests werd onderworpen. Het team komt met twee wagens uit in de GT1 productiewagenklasse (voorheen GTS-klasse geheten) van de American Le Mans Series, maar zal ook deelnemen aan de 24 Uren van Le Mans (waar de Corvette in de voorbije vier jaar drie keer een klassenoverwinning boekte). De nieuwe raceversie geldt als GMâs meest geavanceerde sportwagen, een auto waarin de jarenlange ervaring met de succesvolle Corvette C5-R en de verworvenheden van de nieuwe Corvette C6 en Z06 zijn gebundeld.

Nergens is de technologische verbondenheid tussen twee modellen zo zichtbaar als in de Corvette C6-R en de Corvette Z06. De Z06 ondervindt voordeel van de wijze lessen die geleerd werden op het circuit, terwijl de C6-R profiteert van de enorme knowhow die binnen het GM-concern voorhanden is. Beide wagens worden aangedreven door een 7-liter âsmall blockâ V8 met dry-sump smering, geflowde cilinderkoppen, titanium kleppen en drijfstangen, smeedstalen krukas en plate-honed cilinders. Gezien hun doelstelling verschillen de straatversie en de circuituitvoering weliswaar qua componenten en specificaties, maar de achterliggende gedachte is identiek.

In 2005 komt hetzelfde zestal coureurs in actie dat vorig jaar met de C5-R historie schreef door overwinning op overwinning te stapelen: Ron Fellows, Johnny OâConnell en Max Papis besturen de Corvette C6-R met nummer 3 en Oliver Gavin, Olivier Beretta en Jan Magnussen het exemplaar met nummer 4.