Ingezonden persbericht


PERSBERICHT Amsterdam, 11 januari 2005

Bioscoopbranche maakt gezonde groei door

Onder meer door een kleiner aantal grote blockbusters is het bioscoopbezoek in Nederland het afgelopen jaar met tien procent gedaald. Toch kent de bioscoopbranche sinds 1993 een gezonde groei. Destijds kochten vijftien miljoen mensen een kaartje, in 2004 waren er ruim 22 miljoen bezoekers.

Dit maakte drs. W.C.W. Wolfers vanmiddag bekend in het Amsterdamse Pathé Tuschinski tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten, de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs en de Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducenten.

De succesvolste films in de Nederlandse bioscopen in 2004 waren The Lord of the Rings: The Return of the King (box office: ¤ 8.604.167, 1.064.227 bezoekers), Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (BO: ¤ 8.337.946, 1.234.447 bezoekers) en Shrek 2 (BO: ¤ 6.021.103, 977.143 bezoekers).

De best bezochte Nederlandse films waren Shouf shouf habibi! (317.520 bezoekers), Pietje Bell II: De jacht op de tsarenkroon (278.989) en Pluk van de Petteflet (245.438). In 2004 bezochten in totaal ruim 2,1 miljoen mensen een Nederlandse film. Het marktaandeel van de Nederlandse film kwam uit op 9,44 procent.

Goed nieuws is dat er in 2004 een toename was van bezoekers in de groep 30+. Een nieuwe trend is daarmee zichtbaar, want ook de groepen 40+ en 50+ hebben de weg terug gevonden naar bioscoop en filmtheater. Een belangrijke bijdrage aan die positieve ontwikkeling leverden kwaliteitsfilms als Der Untergang.

Het algehele oordeel van de Nederlandse consument over hun bioscoopbezoeken is uitstekend. Liefst 92 procent van de bioscoop- en filmtheaterbezoekers was (zeer) tevreden over de filmervaring. Bij zes procent was de beoordeling neutraal en slechts drie procent was ontevreden.

Ondanks andere berichten in de media zijn de prijzen voor bioscoopkaartjes zeer beperkt gestegen. De afgelopen twee jaar bedroeg de prijsstijging slechts 4,28 procent, in 2004 was de stijging 3,4 procent. Daarmee is de gemiddelde toegangsprijs momenteel 6,78 euro.

In 2004 werden in veertien steden bioscopen uitgebreid of nieuwe complexen geopend, onder meer in Den Bosch, Maastricht, Utrecht, Woerden en Almere. Verdere nieuwbouw en uitbreidingsplannen bestaan voor een groot aantal steden. Het grootste knelpunt voor de realisatie vormt de ernstig vertragende werking van overheidsprocedures op dit terrein.

De afgelopen jaren was er veel (politieke) aandacht voor de fiscale maatregel die bijdraagt aan de financiering van publieksfilms. Het kabinet wilde die maatregel aanvankelijk beëindigen, maar door een motie van D66, CDA en VVD is hij in september 2004 veilig gesteld. De fiscale maatregel voor film is daarmee zelfs structureel geworden en wordt vanaf 2006 hopelijk verder verbeterd. Het doel voor de komende jaren is investeringen in film aantrekkelijk maken voor zowel particulieren als bedrijven. De Nederlandse filmsector wil een kwalitatief nationaal aanbod blijven bieden met een gewenst marktaandeel van ongeveer twaalf tot vijftien procent.

De filmbranche ziet piraterij, met name downloading en verspreiding van illegale DVD's, als grootste bedreiging van haar voortbestaan en werkgelegenheid in de sector. Het is moreel onacceptabel dat de Nederlandse overheid downloaden toelaat; zelfs downloaden van een illegale bron op het internet.

Voor verdere persinformatie: Margarétha Moerkerke of Trix van Alphen

www.ThePublicityCompany.com, t: 020 612 7000, e: info@publicy.nl