Gemeente Eindhoven

Persbericht: 11 januari 2005, no. 7

9 van de 10 klanten tevreden

Tevredenheid klanten Burgerzaken Eindhoven gemeten

De gemeente Eindhoven heeft in juli en november jl. gemeten in welke mate Eindhovense burgers tevreden zijn over de dienstverlening van afdeling Burgerzaken. Uit het onderzoek blijkt dat ruim 9 van de 10 klanten tevreden tot zeer tevreden zijn over de dienstverlening van afdeling Burgerzaken.

Eindhoven scoort niet alleen uitstekend, maar doet het ook beter dan veel andere gemeenten in Nederland. Dit blijkt uit een recent klanttevredenheidsonderzoek Benchmarking Publiekszaken van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, uitgevoerd door het NIPO onder 34 gemeenten. Globaal gezien blijkt Eindhoven in klanttevredenheid (ruim 8,0) hoger te scoren dan de andere 34 gemeenten (totaalgemiddelde 7,3 met een minimum score van 6,7 en maximum score van 7,8).

Wel valt er nog winst te boeken als het gaat om een aantal zaken waar de Eindhovenaar mee te maken krijgt als hij een van de diensten van Burgerzaken afneemt:

* De wachtruimte kan gezelliger worden gemaakt. Meer lectuur en betere informatieverschaffing over plaats koffieautomaat;
* Er kan meer bekendheid worden gegeven aan de mogelijkheid van digitale dienstverlening. Nu zijn er teveel mensen die daar niet van op de hoogte zijn;

* Overwogen kan worden of de openingstijden verruimd kunnen worden;
* Het verwijderen van een betonrand voor de fietsenstalling voor het Stadskantoor;

* Er kan gezocht worden naar het verbeteren van de parkeermogelijkheden;

* Nagaan of het voor de aanvragers van een verblijfsvergunning mogelijk is het taalgebruik aan te passen en/ of informatie in het Engels en wellicht ook in andere talen aan te bieden.

Het rapport is samengesteld door de afdeling Bestuursinformatie en Onderzoek van de gemeente Eindhoven en is op te vragen bij het secretariaat: 040 - 238 2338.

© 2005 Gemeente Eindhoven