Nederlandse Vereniging van journalisten

Discussie tijdens algemene ledenvergadering sectie Freelance Het journalistieke produkt
(11 januari 3005)

Onder leiding van Cees Grimbergen discussieren bijna zestig freelance journalisten over problemen die opduiken met het journalistieke product nadat het bij de opdrachtgever is afgeleverd. Op de algemene ledenvergadering van de sectie Freelance op 13 december bespreken ook freelance journalisten/schrijvers Marjon van Royen en Tanny Dobbelaar hun ervaringen. Verder achter de tafel Frits van Exter, Trouw, Eric Jan Bolsius, Scripta Media en Kees Haak, Rotterdams Dagblad.

Zo kon het gebeuren dat er uit het boek van een auteur zoveel tekst integraal voor een recensie werd overgenomen dat daardoor het concept voor het boek op straat kwam te liggen. De freelancer had voor de buitensporige omvang van de tekst geen toestemming gegeven. Ook kwetsbare foto's van personen uit het boek werden daarbij meegenomen en kwamen in de roulatie. De juridische dienst van de NVJ kreeg het gelijk naar boven en een schadevergoeding voor de betrokken freelancer.
Freelancers vinden dat er situaties zijn waarbij de geinterviewde moet worden beschermd. Zij doen dat bijvoorbeeld een synoniem te hanteren voor een slachtoffer, dat eindeloos wordt opgevoerd, om te voorkomen dat die alle media over zich heen krijgt. Maar zij vinden dat het laten nalezen van een interview op feitelijke onjuistheden grenzen heeft. Interviews bijvoorbeeld van politici worden vaak dood geautoriseerd; nadat meerdere voorlichters het interview onder de loep hebben genomen wordt soms alsnog van de auteur niet-plaatsing geeist. Niet alle freelancers hebben bezwaar tegen autorisatie vooraf, liever dan achteraf uit te moeten vechten. Maar dan houden zij contact met niet meer dan 1 voorlichter en bepalen de deadline waarvoor op het stuk moet worden gereageerd; geen reactie betekent akkoord.

Lastig is als de auteur bij publicatie ontdekt dat correcties door de eindredactie niet zijn verwerkt, vooral in het interview waarvoor de freelancer zorgvuldig vertrouwen met de geinterviewde heeft opgebouwd.

Maar ook meldt een freelancer de persoonlijke ervaring dat collega's zelf onzorgvuldig met de feiten om kunnen springen.

Freelancers ervaren dat de omvang van herplaatsing op internet zonder toestemming van de auteur toeneemt. Eventjes googelen brengt voor vele freelancers het jatwerk in kaart. Een enkele freelancer is er na het intoetsen van zijn naam trots op zijn journalistieke product wereldwijd op het internet te ontdekken, zonder er verder werk van te maken. Maar over het algemeen sturen freelancers, als zij het hele stuk op internet tegenkomen, een briefje met de spelregels, een rekening of zij vragen het internetmedium met een contract te komen.

Sommige freelancers vinden dat redacties niet altijd weten wat ze willen. Bij aanlevering van het product kan de auteur ineens horen dat het anders had gemoeten. Als het stuk dan niet wordt geplaatst komt het er voor de auteur meestal op neer dat er een week of soms meer voor niets is gewerkt. De freelancer heeft in research geinvesteerd, terwijl daar in de praktijk materieel niets tegenover staat.

De opdrachtgever kan van mening zijn dat van twee kanten, zowel auteur als opdrachtgever bekend moet zijn waar de ander mee bezig is. Maar freelancers kunnen bij de uitvoering van hun journalistieke werk altijd weer onderwerpen tegen komen waar zij een verhaal in zien. Zij merken op dat dat van tevoren niet valt vast te leggen.

Er zijn freelancers die in goed vertrouwen aan de slag gaan zonder dat er van opdrachtformulering sprake is. Maar er zijn ook freelancers die problemen voorkomen door de briefing voor een opdracht schriftelijk aan de opdrachtgever te sturen en hiervan per ommegaande een bevestiging te vragen. Duidelijk is dat er verschillen zijn in de helderheid van de opdrachtgevers. De freelancer is ermee gebaat te weten waar hij aan toe is. Dat heeft alles te maken met de kwaliteit van de relatie met de opdrachtgever.

Met deze en andere aspecten wordt het debat in tijd overschreden. Het sectiebestuur Freelance vindt dat het onderwerp aandacht blijft verdienen en dat er te zijner tijd verder en dieper op de materie moet worden ingegaan.
Aan de borreltafel praten freelancers na wisselen nog meer ervaringen en tips uit.

Reageren: freelance@nvj.nl Telefoon NVJ: 020 -67 66 77 1