AutoRai

Audi allroad quattro concept

(12-1-2005)
Op de internationale Autoshow van Detroit presenteert Audi met gepaste trots de allroad quattro conceptcar. De unieke crossover is speciaal ontworpen voor de presentatie op deze belangrijkste autoshow van de Verenigde Staten.
Het studiemodel is met recht een hoogtepunt bij het 25-jarig jubileum van de quattro-vierwielaandrijving. Tegelijkertijd vormt deze conceptauto het summum van technologisch vernuft met innovatieve elektronische systemen die naar alle waarschijnlijkheid binnen enkele jaren in productieautoâs zullen worden toegepast.

Alleen al het ontwerp toont de grote veelzijdigheid van de Audi allroad quattro concept. Het elegante sportieve karakter van de Audi Avant is gecombineerd met de functionele kenmerken van een offroader. Het resultaat is een auto die zich op besneeuwde berghellingen even goed thuis voelt als op de snelweg.

De 4,93 meter lange en 1,89 meter brede allroad quattro concept zit vol technologische snufjes. Haast vanzelfsprekend voor een Audi van dit kaliber zijn de krachtige motor, de permanente quattro-vierwielaandrijving en de uiterst geavanceerde ophanging. Deze laatste zorgt niet alleen voor uitmuntend rijcomfort bij hoge snelheden, maar ook voor superieure dynamische prestaties op de weg en off road.

De geheel nieuwe krachtbron in de allroad quattro concept is klaar om in actie te komen. De 4.0 V8 TDI-motor met common-rail brandstofinjectie en piëzo-injectoren is de meest krachtige en geavanceerde achtcilindermotor met zelfontbrander. Het maximumvermogen van 210 kW (286 pk) en de maximale trekkracht van 650 Nm bieden de power en de prestaties van een volbloed sportwagen. De zestrapsautomaat zorgt ervoor dat de allroad quattro concept in niet meer dan 6,4 seconden een snelheid van 100 km/uur bereikt. De topsnelheid is automatisch begrensd op 250 km per uur. De Audi is uitgerust met een roetfilter, waarmee het de eerste achtcilinder TDI is die ruimschoots voldoet aan de Euro4-emissie-eisen.

Audiâs permanente quattro-vierwielaandrijving uitgerust met een centraal Torsen-differentieel, brengt het rendement van de motor optimaal over naar alle vier de wielen, zowel op de weg als off road. Daardoor zijn maximale grip en stabiliteit te allen tijde gegarandeerd. Dit biedt de allerbeste voorwaarden voor een optimaal rijgedrag en uitstekende verkeersveiligheid.

De quattro-vierwielaandrijving is in de loop van de jaren steeds succesvoller geworden. Sinds de eerste Audi quattro met vierwielaandrijving 25 jaar geleden de fabriek uitreed, zijn er maar liefst 1,8 miljoen Audiâs met deze technologie uitgerust. Om nog maar te zwijgen van de talloze zeges die Audi behaalde op het racecircuit en in rallyâs; deze kunnen rechtstreeks toegeschreven worden aan dit superieure aandrijvingssysteem.

Het chassis en de ophanging van de Audi allroad quattro concept beschikken eveneens over zeer veelzijdige kwaliteiten: adaptieve luchtvering â een combinatie van luchtvering en elektronisch aangestuurde schokdempers â zorgt voor een perfecte synthese tussen dynamisch rijgedrag en superieur comfort. De bodemvrijheid kan worden ingesteld tussen 160 en 210 mm, waardoor de Audi allroad quattro concept ook op het ruigste terrein probleemloos uit de voeten kan.

En de technologische hoogstandjes in de Audi allroad quattro beperken zich niet alleen tot de dynamische rijeigenschappen. De conceptauto bevat bijvoorbeeld verscheidene innovatieve hightech-systemen voor het gemak van de bestuurder. Audi presenteert deze systemen in de conceptauto voor het eerst, maar ze zullen binnen enkele jaren in de reguliere productiemodellen worden toegepast.

Een uitzonderlijke, niet eerder vertoonde vernieuwing is Audi road vision, een optisch sensorsysteem dat de staat van de weg en het wegoppervlak kan âlezenâ â een enorme doorbraak op het gebied van de verkeersveiligheid. Het systeem informeert niet alleen de bestuurder over mogelijk onveilige wegsituaties zoals ijzel, maar geeft die essentiële gegevens ook door aan het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP en de zich automatisch aanpassende cruise control. Dit biedt nog betere proactieve controle.

Audi lane assist laat het stuur licht trillen om de bestuurder te waarschuwen dat hij de rijstrook onbedoeld verlaat en de wegmarkering overschrijdt. Audi side assist ten slotte bestaat uit radarsensoren die de ruimte achter en naast de auto peilen. Op het moment dat het systeem registreert dat een ander voertuig nadert of zich in de dode hoek bevindt, wordt de bestuurder daarvoor gewaarschuwd door middel van een brandend lampje in de buitenspiegel aan de betreffende zijde.