Gemeente Amsterdam

Rapport Megabanenmarkt
13 januari 2005 - Jan Pieter Smit
Burgemeester Job Cohen heeft vandaag het rapport "Kwalitatieve analyse Megabanenmarkt" in ontvangst genomen. Het rapport is in opdracht van de gemeenteraad geschreven door het onderzoeksbureau Policy Research Corporation en bevat een externe onafhankelijke evaluatie van de Megabanenmarkt.

Voorgeschiedenis

Van 9 november 2001 tot en met 23 oktober 2002 vond op een aparte locatie in Amsterdam de Megabanenmarkt plaats, een project van de Sociale Dienst Amsterdam (SDA). Een groot deel van het cliëntenbestand van de SDA is opgeroepen te verschijnen op de Megabanenmarkt, om hen zo veel mogelijk te begeleiden naar werk of sociaal te activeren en eventueel onrechtmatig verkregen uitkeringen stop te zetten. De gemeenteraad heeft bij de bespreking van de evaluatie door de directie van de Megabanenmarkt, op voorstel van dhr. Z. Yurdakul (D66), besloten ook een externe evaluatie te laten uitvoeren, om te leren voor de toekomst. De indruk bestond bij de gemeenteraad, dat de eigen evaluatie van de SDA onvoldoende kritisch was ten aanzien van het eigen project en te weinig lessen trok.

Onderzoek

Een begeleidingswerkgroep uit de gemeenteraad stond onder voorzitterschap van dhr. Z. Yurdakul (D66). Verder maakten mw. J. Sargentini (Groen Links), de heer J. Goring (VVD), de heer H. Bakker jr (Leefbaar Amsterdam) en mw. M. van der Garde (PvdA) deel uit van de werkgroep, die de onderzoeksopdracht nader heeft geformuleerd en de bureauselectie verrichtte. Policy Research Corporation is in september 2004 begonnen met het onderzoek en heeft begin december het rapport opgeleverd. Het onderzoek bestond uit desk research en gesprekken met sleutelfiguren van de Megabanenmarkt.

Resultaten van de Megabanenmarkt

Policy Research Corporation heeft, op basis van nieuw cijfermateriaal van de SDA, de resultaten van de Megabanenmarkt nader bekeken en komt tot de conclusie dat de uitstroom uit de uitkering (van de 39 140 voor de MBM opgeroepen cliënten), die toe te wijzen is als resultaat van de Megabanenmarkt 5.850 cliënten bedraagt Volgens de door de SDA opgestelde `Megabanenmarkt Evaluatie 2003' zouden 8 392 cliënten uit de uitkering zijn gestroomd.
Het verschil vloeit voort uit het feit, dat Policy Research Corporation rekening heeft gehouden met cliënten die voor eind oktober 2004 weer een uitkering hebben ontvangen (`draaideurcliënten') en de natuurlijke uitstroom (mensen waarvan waarschijnlijk is dat ze ook zonder de MBM uit de uitkering zouden zijn gestroomd.) Van de 5.850 cliënten zijn er ongeveer 3170 aan een baan geholpen (waarvan ongeveer 30% naar gesubsidieerd werk), van 2160 cliënten is de uitkering beëindigd omdat zij niet zijn komen opdagen en van 520 cliënten is de uitkering stopgezet om andere redenen (waaronder verhuizing, overlijden, ander inkomen).

Doelstellingen Megabanenmarkt

De doelstellingen van de Megabanenmarkt waren drieledig. Allereerst was het de bedoeling om cliënten die kunnen werken aan het werk te helpen, via directe bemiddeling naar een baan of met behulp van een reïntegratiebedrijf (trajectplannen). Daarnaast moest de MBM ervoor zorgen dat onrechtmatig gebruik van een uitkering aan het licht kwam (o.a. via heronderzoeken en de aanwezigheid van sociaalrechercheurs). En ten slotte moest het opzetten en uitvoeren van het project Megabanenmarkt bijdragen aan een structurele verbetering van de dienstverlening van de SDA.
De doelstellingen waren niet gekwantificeerd. Wel was voor de wethouder, en de directie van SDA en Megabanenmarkt het uitgangspunt, dat er van een succes gesproken kon worden, wanneer er via de MBM 5.000 mensen uit de uitkering zouden stromen. B&W hebben ook aangegeven, dat de productiedoelstellingen van `Tandje Hoger' zouden gelden: 25.000 trajecten voor het einde van 2002 op te starten, met een uitstroompercentage van 40%.

Succesvolle aspecten

Het rapport constateert dat de Megabanenmarkt in een aantal opzichten succesvol is geweest:

* de Megabanenmarkt is puur financieel een succes geweest voor de gemeente;Rijksgelden en ESF-subsidies, en uitgestroomde cliënten, die geen uitkering meer ontvangen, leverden voor de gemeente een positief financieel saldo op;

* de Megabanenmarkt heeft onmiskenbaar bijgedragen aan de volumereductie van het cliëntenbestand van de SDA;de dalende trend in 2000 en 2001 zette door en leidde in 2002 tot een reductie van het aantal cliënten, dat aanzienlijk groter was dan in andere gemeentes;

* de Megabanenmarkt heeft geleid tot een verbeterd inzicht in het cliëntenbestand;

* het belang van `rechtmatigheid' en verscherpte handhaving is duidelijker geworden;veel onterecht ontvangen uitkeringen zijn beëindigd: deze uitstroom was veel groter dan verwacht.

Tekortkomingen

Op een aantal punten heeft de Megabanenmarkt echter ook niet voldaan aan de verwachtingen:

* de doelstellingen betreffende toeleiding naar werk zijn niet gehaald; er zijn minder mensen dan verwacht via directe bemiddeling aan een baan geholpen en er zijn minder mensen op trajecten naar werk geplaatst;

* de dossiers van het uitkeringsbestand zijn niet blijvend opgeschoond;de cliëntdossiers zijn na afsluiting van de Megabanenmarkt weer vervuild geraakt;

* er is geen structurele verbetering van de dienstverlening van de SDA bereikt; door het organiseren van de Megabanenmarkt buiten de bestaande organisatie om (gedurende de MBM zijn de werkprocessen op de regio's niet veranderd), is het leereffect beperkt gebleven.

Daarnaast plaatst Policy Research Corporation een aantal opmerkingen bij de organisatie en het management:

* er is een inschattingsfout gemaakt betreffende de haalbaarheid van de doelstellingen; er moesten veel meer medische keuringen verricht worden dan verwacht (14 000 keuringen, wat overeenkomt met 36% van het aantal opgeroepen cliënten). Een groot deel van het cliëntenbestand bleek niet in staat om te werken (ongeveer 10 000 cliënten). Ook kon een veel kleiner deel van de cliënten dan verwacht direct bemiddeld worden naar werk;
* er was gebrek aan inzichtelijke sturingsinformatie; de weergave van resultaten wisselde voortdurend en was daardoor onvoldoende transparant;

* de resultaten van de Megabanenmarkt zijn te gunstig voorgesteld; gegevens over draaideurcliënten en natuurlijke uitstroom ontbraken, en niet alle kosten van trajecten zijn meegenomen in de eigen evaluatie van de SDA.

Aanbevelingen

Op grond van deze evaluatie komen de onderzoekers tot een aantal aanbevelingen:

* er moet door de SDA maximaal geïnvesteerd worden in professionalisering van de eigen organisatie, in plaats van het invliegen van een externe `achterstandsploeg' voor het schoon houden van cliëntdossiers (en daarmee de boodschap afgeven aan de bestaande organisatie dat ze geen probleemeigenaar zijn);
* de sturingsinformatie van de SDA moet overzichtelijker en beter beschikbaar zijn, door te werken met prestatieindicatoren;
* er moet een controle instrument voor grote projecten komen voor de gemeenteraad. Meetinstrumenten (zoals een grote projectenregeling, die de Tweede Kamer kent) kunnen de gemeenteraad informeren over projectdoelstellingen.

Vervolg

De commissie Werk en Inkomen van de Gemeenteraad zal het rapport bespreken in haar vergadering van donderdag 20 januari. De vergadering vindt plaats vanaf 19.30 uur, in zaal 0239 van het Stadhuis.

© Gemeente Amsterdam