Erasmus Universiteit Rotterdam

Op weg naar een multiculturele canon?

Uiteenlopende politici, opiniemakers en recent het rapport 'De stand van zaken in educatief Nederland' vertolken een roep om meer geschiedenis, met name voor in te burgeren nieuwkomers. De traditionele geschiedenis zou gestalte moeten geven aan 'de Nederlandse identiteit'. De vraag is echter of dit verleden wel aansluit bij de interesse van hedendaagse burgers, of dit collectieve geschiedverhaal de geĂŻndividualiseerde burger wel aanspreekt. Dat verleden gaat in veel gevallen voorbij aan de eigen herinneringen van het groeiend aantal allochtonen, aldus dr. Kees Ribbens, historicus en onderzoeker aan de Erasmus Universiteit Rotterdam in zijn artikel De vaderlandse canon voorbij? Een multiculturele historische cultuur in wording.

Ribbens houdt zich bezig met de historische canon, geschiedenisonderwijs, herdenken en aanverwante thema's uit de hedendaagse omgang met het verleden; zaken die vallen onder de noemer 'historische cultuur'. In zijn artikel gaat hij in op de invloed van de multiculturele samenleving op de wijze waarop in Nederland wordt omgegaan met het verleden. Tegen de achtergrond van de hedendaagse discussie over een 'nieuwe' canon van het vaderlands verleden), en in combinatie met de roep om meer geschiedenis voor immigranten, betreft het hier een bijzonder actuele kwestie. Want van wie is eigenlijk de herinnering en herdenking van de Tweede Wereldoorlog? En wie voelt zich al dan niet aangesproken door het slavernijverleden? En welke rol speelt het geschiedenisonderwijs hierbij?