Gemeente Langedijk


Waarde Langedijker woningen gemiddeld 50% gestegen
19 januari 2005

In het afgelopen jaar heeft de gemeente alle woningen en bedrijfspanden van een waarde voorzien. Deze waardering vloeit voort uit de Wet waardering onroerende zaken. Gemiddeld is de waarde van de woningen met 50 % gestegen ten opzichte van de WOZ-waarde van 1999. In de periode tussen 1999 en 2003 zijn de woningen en bedrijfspanden dus veel duurder geworden. Een stijging van 50 % van de WOZ-waarde van een woning betekent echter niet dat u als burger 50 % meer Onroerende zaakbelasting gaat betalen.

Zoals iedereen heeft gemerkt, zijn de prijzen van woningen sinds 1999 behoorlijk in beweging geweest. Vooral in 1999 en 2000 was er sprake van flinke jaarlijkse stijgingen. Vanaf 2001 is er sprake van een afnemende stijging van de transactieprijzen. Sinds begin 2003 is er sprake van een stabiliserende woningmarkt. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een gemiddelde stijging van 50% voor alle woningen.

Taxeren met behulp van referentiewoningen De gemeente stelt de economische waarde van iedere woning vast aan de hand van de transactieprijzen. De woningtransacties worden hiervoor door de gemeente nauwlettend in de gaten gehouden. Van het Kadaster ontvangt de gemeente transactiesommen van woningen. Uit verkoopadvertenties, internet en inlichtingen ter plekke worden de verkopen beoordeeld op bruikbaarheid. Daarnaast worden bouwvergunningen gebruikt, om te bezien of een woning een serre of dakkapel heeft. Door middel van luchtfoto´s en controles ter plaatse worden de woningen gecontroleerd op wijzigingen. De datum waarop de waardebepaling werd gefixeerd is 1 januari 2003. Met de verzamelde informatie uit de woningmarkt van Langedijk zijn 450 referentiewoningen getaxeerd. Hierbij is een indeling gemaakt op de hoofdkenmerken van een woning zoals het bouwjaar, de inhoud, de oppervlakte van de grond, de bijgebouwen, het soort woning en het gebied waarbinnen de woning is gelegen. Aan de hand van al de gegevens van de referentiewoning en de woningen in de groep, wordt iedere woning van een waarde voorzien. Deze waardering gebeurt door toepassing van een geautomatiseerd woningwaarderingsmodel. Door middel van bezoek ter plaatse en aan de hand van foto´s, worden de waarden gecontroleerd en eventueel aangepast. Rekening houdend met verschillen in tuinoppervlakte, dakkapel of een aanbouw woonruimte wordt de uiteindelijke waarde bepaald.

Wanneer kunt u de nieuwe WOZ-waarde verwachten? Eind februari 2005 ontvangt iedere eigenaar/gebruiker en iedere huurder van een woning of bedrijfspand een nieuwe vastgestelde waarde. Deze vastgestelde waarde treft u aan op het gecombineerde aanslagbiljet van de Onroerende zaakbelasting, Afvalstoffenheffing, Rioolrecht en hondenbelasting
2005. Het taxatieverslag van uw woning verschijnt 28 februari 2005 op de gemeentelijke website. Over de wijze waarop u dit verslag kunt raadplegen (met wachtwoord), wordt u nog nader geïnformeerd. Het verslag is overigens ook bij de gemeente op te vragen of af te halen (vanaf 1 maart 2005). Op het taxatieverslag kunt u zien welke gegevens zijn gebruikt. Op het taxatieverslag ziet u de gegevens en koopsommen van drie woningen, welke zijn verkocht in de onderzochte periode. Indien u het verslag via www.gemeentelangedijk.nl opvraagt, dan ziet u tevens de foto´s van de onderbouwende verkopen.

Betekent een gestegen economische waarde ook meer belastingopbrengst voor de gemeente? Nee, dat is niet het geval. De gemeenteraad heeft ingestemd met een trendmatige verhoging (2,1%) van de gemeentelijke OZB-opbrengst van 2004. De opbrengst blijft, rekening houdende met de inflatiecorrectie, gelijk voor de gemeente Langedijk. Het College van burgemeester en wethouders is derhalve gehouden om de vastgestelde tarieven aan te passen aan de gewijzigde WOZ-waarden. Bij deze aanpassing wordt rekening gehouden met de geringere stijging van de WOZ-waarden van de bedrijven. Deze zijn, zoals in de hele regio Alkmaar, met ongeveer 20 % gestegen. Om dezelfde inkomsten als in 2004 te hebben, zou dat normaliter betekenen dat de woningbezitters naar verhouding meer OZB zouden gaan betalen. De gemeenteraad heeft de afgelopen jaren steeds gekozen voor verschillende tarieven tussen woningen en zogenaamde niet-woningen, juist om dit te voorkomen. Ook voor dit jaar is gekozen voor een verschillend tarief tussen woningen en bedrijven. Zoals gezegd blijft de totale ozb-opbrengst gelijk (op de inflatiecorrectie na). In individuele gevallen kunnen er echter wel verschillen optreden. Wanneer uw woning minder in waarde is gestegen dan het gemiddelde in de gemeente, zult u minder ozb gaan betalen. Hier tegenover staat dat wanneer uw woning meer dan het gemiddelde is gestegen, u een hogere aanslag tegemoet kunt zien. Dit zijn de zogenaamde en onvermijdelijke herverdeeleffecten na een herwaarderingsronde.

Wat gaat u eigenlijk betalen?
Hieronder staan enkele rekenvoorbeelden,l voor als het College van burgemeester en wethouders besluit de tarieven van woningen te verlagen. Bij deze voorbeelden wordt uitgegaan van enkele veel voorkomende woningtypen.

Waardepeil 1999: eigenaar/gebruiker

105.000 (rijwoning)

195.000 (twee-onder-een-kap)

235.000

OZB 2004:

220

407

493

Waardepeil 2003: eigenaar/ gebruiker

157.000

292.500

352.500

OZB 2005:

224

417

505

Stijging 2004-2005:

4

10

12