Gemeente 's-Hertogenbosch

19-01-2005

Colleges Vught en 's-Hertogenbosch bieden bestemmingsplan Randweg aan

De colleges van de gemeenten Vught en 's-Hertogenbosch hebben besloten het bestemmingsplan "Randweg 's-Hertogenbosch-Vught" ter vaststelling aan te bieden aan de gemeenteraden. Het bestemmingsplan maakt de aanleg van de Randweg mogelijk, bestaande uit 2x2 rijstroken, gelegen tussen de voormalige rijksweg ter hoogte van hotel Vught en de Vlijmenseweg ter hoogte van de aansluiting Oude Vlijmenseweg-Deutersestraat. Het bestemmingsplan voorziet ook in de aanleg van onder meer de benodigde viaducten en onderdoorgangen.

De wegenstructuur van het gebied tussen 's-Hertogenbosch en Vught voldoet niet aan de eisen die daaraan worden gesteld vanuit de verkeersafwikkeling, de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en het milieu. Verbetering is van groot belang voor de bereikbaarheid van de stad en voor de verdere stedelijke ontwikkeling van bijvoorbeeld het Paleiskwartier en Willemspoort. De realisatie met een aansluiting voor Vught-Noord is ook van belang voor herontwikkelingen in Vught zoals de plannen voor nieuwbouw op de "kazerneterreinen", in de Aert Heymlaan en op het Sportpark de Koepel. Met de aansluiting voor Vught-Noord worden bestaande woongebieden ontlast. Volgens de verkeersprognose zullen in 2015 per etmaal 8.400 motorvoertuigen van de Vughtse noordelijke ontsluitingsweg gebruikmaken.

Zienswijzen
In het bestemmingsplan wordt door de gemeenten een antwoord gegeven op de zeventien ingediende zienswijzen. Naar aanleiding van deze zienswijzen zijn enkele rapportages aangepast en geactualiseerd en is het plan op onderdelen aangepast. Zo is het geluidsscherm langs de randweg ter hoogte van het kantoorgebouw Vughterpoort aangepast, is als compensatie een broekbos toegevoegd en is de rapportage over de luchtberekeningen geactualiseerd.

Belanghebbenden hebben gepleit om de maximale snelheid op de Randweg op 50 km/u te houden. Beide gemeenten zien hiervan af omdat de gemeenten de bijdrage van de provincie op het spel zouden zetten en ook zonder deze maximumsnelheid kan worden voldaan aan alle wettelijke verplichtingen met betrekking tot geluid en luchtverontreiniging. Wel worden hogere geluidsschermen geplaatst. De gemeenten hechten aan het handhaven bij overtreding van snelheden en zijn bereid om snelheidscamera's te plaatsen.

Verder sluiten de plannen aan op het rijksbeleid om de gelijkvloerse spoorwegovergangen in het gebied te sluiten (Loonsebaan, Isabellalaan). Beide gemeenten zijn van mening dat een tunnel in de noordelijke ontsluitingsweg in Vught een goed alternatief biedt. Die is dan ook in het bestemmingsplan opgenomen. Omdat met de aanleg van een dergelijke tunnel forse investeringen zijn gemoeid, kiezen beide gemeenten voor de aanleg van een tunnel voor zowel auto's als fietsers en voetgangers. Daarvoor stellen Vught, 's-Hertogenbosch en ProRail een gezamenlijk plan op.
Na aanleg van de tunnel wordt de Loonsebaan-overweg opgeheven voor het autoverkeer en komt er op die plek een tunnel voor langzaam verkeer. De spoorwegovergang bij de Isabellalaan wordt opgeheven voor al het verkeer. Zolang de Vughtse tunnel niet is gerealiseerd, is in het bestemmingsplan Randweg de mogelijkheid opgenomen van een (tijdelijke) route voor langzaam verkeer via de Reutsedijk en Isabellalaan.

Leefklimaat
De aanleg van de Randweg betekent een verbetering van het leefklimaat langs de Vughterweg. Na de aanleg kan aan de wettelijke eisen op het gebied van de luchtverontreiniging worden voldaan. Ook op het gebied van geluidhinder betekent de aanleg voor een aantal woningen een forse verbetering. De aanleg van de Randweg heeft ook een positief effect op de verkeersintensiteit van de Bosscheweg en op de geluidsbelasting van de woningen aan deze weg. Deze weg wordt gelijktijdig met de aanleg van de Randweg gereconstrueerd.

Verder is de verkeersveiligheid met de aanleg van de Randweg gediend. De weg wordt aangelegd volgens het principe "Duurzaam Veilig". Door afname van de verkeersintensiteit op het bestaande wegennet verbetert ook daar de veiligheid. Gelijkertijd biedt de Randweg uitzicht op een oplossing voor het huidige sluipverkeer via de Honderdmorgensedijk en de Deutersestraat. Daarmee wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan een duurzame ontwikkeling van de Gement.

Natuur
De aantasting van de natuur wordt gecompenseerd. Compensatie vindt plaats door de inrichting van een nat en droog soortenrijk grasland op een twaalf hectare groot terrein in de Honderd Morgen. Ook is er extra compensatie voor het verloren gaan van een halve hectare broekbos. Deze compensatie vindt plaats aan de oostzijde van de toekomstige Randweg en de Vughterweg. Met het compensatievoorstel wordt een gelijkwaardige, robuuste ecologische samenhang gerealiseerd. Alle gronden zijn in eigendom van de gemeenten zodat compensatie vóór de aanleg kan plaatsvinden.

Verder hebben de gemeenten nadrukkelijk aandacht besteed aan het landelijk gebied. In overleg met de provincie Noord-Brabant, het waterschap en de cultuur- en milieuverenigingen heeft een inventarisatie van mogelijke verbeteringen plaatsgevonden. Het resultaat daarvan staat in de Totaalvisie Gement-Bossche Broek. In december 2004 is een samenwerkingsovereenkomst getekend en zijn afspraken gemaakt over de voorbereiding en de uitvoering van ongeveer twintig verbeteringsvoorstellen waaronder de 2e ecologische verbindingszone tussen de Gement en Het Bossche Broek. De uitvoering van deze plannen staat los van het bestemmingsplan Randweg.

Kosten
De totale kosten voor de aanleg van de Randweg met al haar toeleidende wegen en de tunnel worden geraamd op totaal ⬠88 miljoen. Met betrekking tot de cofinanciering wordt een beroep gedaan op de provincie Noord-Brabant en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De provincie en het rijk (ProRail bv) worden gevraagd om ⬠49,6 miljoen bij te dragen. De gemeenten Vught en 's-Hertogenbosch dragen het restant van ⬠38,4 miljoen bij. De definitieve toekenning van de bijdrage van de provincie volgt als gemeenten het definitieve ontwerp bij de provincie indienen. Met ProRail zijn, onder voorbehoud van goedkeuring door het ministerie van Verkeer en Waterstaat, inmiddels concrete afspraken gemaakt over de rijksbijdrage van ⬠4,5 miljoen. Op basis van het overleg met betrokken partijen concluderen de gemeenten dat er sprake is van een financieel uitvoerbaar plan.