Laurus NV

P E R S B E R I C H T

's-Hertogenbosch, 19 januari 2005

Omzetcijfers Laurus N.V. 2004


· Teleurstellende omzetontwikkeling in 2004

· In 2005 focus op: 1) vernieuwing winkelformules 2) verbetering winkeloperatie

Laurus heeft in 2004 een teleurstellende omzetontwikkeling doorgemaakt, onder uiterst competitieve marktomstandigheden. De netto-omzet in 2004 (53 weken) bedroeg 3,446 miljard tegen 3,807 miljard in 2003 (52 weken). De consumentenomzet (op basis van 53 weken) bedroeg 4,105 miljard (2003: 4,485 miljard, op basis van 52 weken). De gezamenlijke identieke consumentenomzet van Edah, Konmar Superstores en Super de Boer daalde (op basis van 52 weken) met 8,2% ten opzichte van 2003.

De Laurus-formules bevinden zich in een overgangsfase. In 2004 is bij Edah en Super de Boer het vernieuwingsproces ingezet, maar de verbouwde winkels dragen nog te kort bij om de dalende trend in de totale omzet te keren. Het omzetprobleem manifesteert zich het duidelijkst bij de Edah-winkels `oude stijl'
- de nog niet naar Edah Lekker & Laag omgebouwde winkels. De in het derde en vierde kwartaal naar Edah Lekker & Laag omgebouwde winkels (40) laten ten opzichte van de bestaande Edah-winkels een positieve omzetontwikkeling zien. In de komende drie maanden zullen er nog 15 winkels worden omgebouwd, waarbij een verdere verfijning van de formule Edah Lekker & Laag plaatsvindt.

De Super de Boer-winkels `oude stijl' - de winkels die nog niet volledig volgens de opfris-operatie Refresh zijn omgebouwd - weten zich in de huidige prijzenslag naar verhouding beter te handhaven dan de Edah-winkels `oude stijl'. Ook had Super de Boer een goede kerstomzet. De volledig volgens Refresh getransformeerde winkels vertonen een goede omzetontwikkeling.

De Konmar Superstores lieten weliswaar een voorzichtig herstel zien, vooral tot uiting komend in een betere volumeontwikkeling, maar overtuigend is dit herstel nog niet. Voor de Superstores zal op afzienbare termijn een nieuw `every day low prices'-concept worden gepresenteerd. Naar verwachting wordt nog in het lopende kwartaal een eerste pilotstore ingericht en in het volgende kwartaal een tweede pilotstore.

Het succes van winkelformules is in sterke mate afhankelijk van de operationele uitvoering op de winkelvloer. Nette winkels, verse producten, een assortiment zonder manco's, geen lange rijen bij de kassa's en `service with a smile' zijn daarvan belangrijke componenten. In 2005 zal Laurus dan ook veel aandacht gaan geven aan de verbetering van de winkeloperatie. De op 10 januari jl. in een persbericht aangekondigde benoemingen zullen daar zeker toe bijdragen. Het jaar 2005 zal daarnaast in belangrijke mate worden beheerst door de continuering van de vernieuwing van de winkelformules. Zoals reeds aangegeven in haar persbericht d.d. 15 oktober 2004 zal Laurus tot en met 2006 naar
1

verwachting circa 263-273 miljoen in de vernieuwing van haar formules investeren. De investering in Edah bedraagt circa 114 miljoen (over de periode 2004-2006), de investering in Konmar bedraagt circa 70-80 miljoen (over de periode 2005-2006) en de investering in Super de Boer bedraagt circa 79 miljoen (over de periode 2004-2006).

Aantal vestigingspunten Nederland
                                            31-12-2004 30-06-2004 31-12-2003
Edah                                                286          287         269
waarvan samenwerkende ondernemers                    58           58          58
Konmar                                               43           43          90
waarvan samenwerkende ondernemers                     4            4           4
Super de Boer                                       392          392         369
waarvan samenwerkende ondernemers                   206          206         214
Totaal                                              721          722         728
waarvan samenwerkende ondernemers                   268          268         276

Laurus en de weg naar herstel
Laurus stelt zich ten doel zijn positie van tweede partij in de Nederlandse levensmiddelenmarkt de komende jaren in belangrijke mate te versterken, daarbij gebruikmakend van onderling verschillende winkelformules die zelfstandig, vanuit een eigen identiteit en commercieel beleid, hun specifieke marktsegment bewerken. Laurus werkt aan zijn herstel op basis van een herstelplan, lopend tot eind 2007. De weg naar herstel wordt daadkrachtig maar stap voor stap afgelegd, onder voortdurende en scherpe bewaking van de kosten van de bedrijfsvoering en met een geconcentreerde en ononderbroken aandacht voor de back-office processen. In 2005 geeft Laurus naast een verdere verhoging van de efficiency prioriteit aan de verbetering van de winkelformules.

Perscontacten:
Frits Kremer, telefoonnummer 0031 (0) 73 622 37 14 / 0031 (0) 6 22 45 88 57


---- --