Universiteit Leiden

Meer informatie: dienst Interne en Externe Communicatie, tel. 071-5273282

Dit is een gezamenlijk persbericht van de Stichting De Beauvoir en de Universiteit Leiden

Leiden 19 januari 2005

Ouders die hun peuters voorlezen voorkomen leesproblemen op school

Op vrijdag 21 januari 2005, tijdens de Nationale Voorleesdagen, houdt prof.dr. Adriana Bus haar oratie aan de Universiteit Leiden. Zij spreekt over het belang van het voorlezen voor de leesontwikkeling van peuters en kleuters. Er is minder kans op leesproblemen en dyslexie als ouders hun jonge kinderen voorlezen. En kleuters met een taalachterstand leren van een nieuw soort prentenboeken: levende boeken met filmpjes en muziek op de computer.

Met hulp van de ouders ontwikkelen kinderen van jongs af aan het begrip van geschreven taal. Doordat ouders hun babys en peuters voorlezen en geduldig ingaan op vragen ontwikkelen jonge kinderen hun woordenschat, maar ook het begrip van zinnen en verhalen, en de manier waarop verhalen zijn gestructureerd. Later, bij het leren lezen en het begrijpend lezen op school, zullen kinderen die zijn voorgelezen minder problemen ondervinden. Het ministerie van OCenW schat dat 100.000 kinderen tussen 2 en 5 jaar een verhoogd risico hebben op leesproblemen. Het onderzoek van prof.dr. Adriana Bus toont aan dat als ze van jongs af aan zouden worden voorgelezen, 64% van deze risicokinderen toch goed leert lezen. Zonder voorlezen leert slechts 36% probleemloos lezen.

Een actuele vraag is welke invloed media als televisie, computerspelletjes en andere interactieve media hebben op de leesontwikkeling van peuters en kleuters. Op scholen in de Haagse Schilderswijk en het Laakkwartier introduceerde de onderzoeksgroep van Bus met steun van de Stichting Lezen zogenaamde levende boeken, prentenboeken op de computer waarvan de prenten met filmpjes en muziek tot leven komen. Allochtone kleuters met een kleine woordenschat leren weinig van gewone prentenboeken doordat ze te veel woorden en zinnen niet begrijpen. De levende boeken blijken wel te zorgen voor een groter verhaalbegrip, en daardoor ook voor een grotere woordenschat en grammaticale kennis. Door een half uur kijken leerden deze kleuters zes nieuwe woorden, ruim de helft van het aantal dat ze er gemiddeld per week bijleren. Prof. Bus kondigt daarom verdere experimenten aan onder kleuters waarin de samenhang van televisiekijken en leren lezen onder de loep wordt genomen.

De oratie van mw. prof. dr. A.G. Bus is op vrijdag 21 januari 2005 om 16.15 uur in het Academiegebouw, Rapenburg 73, Leiden. Bus is bijzonder hoogleraar Ontluikende Geletterdheid aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Het is een nieuwe leerstoel, die aan de universiteit is gevestigd vanwege Stichting de Beauvoir.

Adriana Bus (1951) studeerde pedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam en psychologie aan de Freie Universität Berlin. Ze promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen en was enige tijd als universitair hoofddocent aan deze universiteit verbonden. Als gastonderzoeker en

gastdocent werkte zij aan enkele universiteiten in de V.S. Sinds 1990 is zij universitair hoofddocent aan de Universiteit Leiden. Bus heeft een indrukwekkende lijst wetenschappelijke publicaties op haar naam in internationale tijdschriften, en is naast haar wetenschappelijke werk actief als adviseur van maatschappelijke organisaties op haar vakgebied.

Stichting de Beauvoir is halverwege de jaren negentig opgericht en stelt zich ten doel de deelname van vrouwen in de hogere wetenschappelijke posities aan universiteiten te bevorderen. Eén van de activiteiten van de Stichting is het vestigen van bijzondere leerstoelen, een belangrijke tweede is de positie van vrouwen in de wetenschap onder de aandacht te brengen.


---