HET NAT. PARK DE HOGE VELUWE

Kröller-Müller Museum verwerft belangrijk werk Kurt Schwitters

Persbericht / Uitnodiging voor de pers

Kröller-Müller Museum verwerft belangrijk werk van Kurt Schwitters

Otterlo, 21 januari 2005

Het Kröller-Müller Museum heeft een belangrijk werk van Kurt Schwitters (1887-1948) verworven. Het gaat om zijn Relief mit gelbem Viereck 2 uit 1928 (65 x 46,4 x 18 cm, olieverf, gips, hout en metaal op paneel). Het werk is op 4 december 2004 gekocht tijdens een veiling bij Kunsthaus Lempertz te Keulen voor ruim 1,4 miljoen euro en afkomstig van een particuliere verzamelaar uit Atlanta. De aankoop kon worden gedaan met substantiële steun van de BankGiroLoterij, de Mondriaan Stichting en de Vereniging Rembrandt, mede dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds. Het kunstwerk wordt op 26 januari om 10.00 uur onthuld door museumdirecteur Evert J. van Straaten.

Relief mit gelbem Viereck 2 is een constructivistisch reliëf, waarin het mathematische het lyrische bijna geheel overheerst. In de verzameling van het museum, dat zich onder andere ten doel heeft gesteld om ontwikkelingen in de moderne beeldhouwkunst te tonen, is het reliëf een belangrijk element, van autonome verbeelding aan de wand tot maquette op een tafel. Schwitters heeft een prominente plaats in de ontwikkeling van het 20ste eeuwse reliëf.

Kurt Schwitters is één van de 20ste eeuwse kunstenaars die kleur heeft gegeven aan de modernistische avant-garde. Zijn veelzijdigheid en ongrijpbaarheid, zijn uitdagende stellingname tegen de gevestigde kunst en haar instituten en zijn substantiële bijdragen aan stromingen als dada en het constructivisme hebben hem een belangrijke plaats in de kunstgeschiedenis opgeleverd. Zijn werk is steeds opnieuw een inspiratiebron voor hedendaagse generaties. Schwitters is alleen al voor Nederland van enorm belang door zijn vriendschap met Theo van Doesburg en andere Nederlandse kunstenaars, vormgevers en architecten. Er zijn weinig werken van Schwitters in Nederlands openbaar bezit terecht gekomen. Naast enkele collages, het type werken waarmee Schwitters zijn naam vestigde, zijn er twee grote, relatief late werken in een lyrische stijl, die Rudi Fuchs voor respectievelijk het Van Abbe Museum en het Stedelijk Museum wist te verwerven. Er is verder een mooi constructivistisch schilderij van Schwitters in de verzameling van het Haags Gemeentemuseum. Het Nederlands openbaar kunstbezit wordt nu verrijkt met een uniek en uitzonderlijk werk van deze legendarische kunstenaar.