D66

Voor de economische ontwikkeling van Nederland zijn niet alleen bedrijventerreinen van belang, maar juist ook voldoende groene ruimte dicht bij huis. Dat stelt D66-Kamerlid Boris van der Ham namens D66 in een debat met VVD-minister Dekker van Ruimte. In de Nota Ruimte legt de regering vast hoe ze omgaat met de verdeling van grond in de komende decennia. D66 wil dat de regering de natuur en het open landschap actief beschermt. Bovendien moet er op strategische plekken nieuw groen worden aangelegd, niet te ver weg van waar mensen wonen.

Van der Ham vindt de nadruk die de VVD op bedrijventerrein legt kortzichtig. Bij het vestigingsbeleid van hoogtechnologische buitenlandse bedrijven staat het vestigingsklimaat op een hoge plaats. De goed opgeleide wereldburgers en al die andere mensen die wij nodig hebben voor een hoogwaardige kenniseconomie willen niet wonen in een land met alleen maar industrieterreinen. Groen en economie gaan hier hand in hand. Het is echt onzin dat investeerders vooral geïnteresseerd zijn in spotgoedkope bouwlocaties.

De Democraten vinden het goed dat er meer bevoegdheden om de ruimte in te delen bij de provincie komen te liggen, maar Van der Ham vraagt zich af of die ook in alle gevallen voldoende middelen hebben om door te zetten waar dat nodig is. Gemeenten mogen niet roekeloos gaan bouwen: één industrieterrein voor elke wethouder. Daar moet de provincie op toezien want anders staat Nederland in een mum van tijd vol. Maar vooralsnog kunnen de provincies te weinig klaarmaken. Van der Ham pleit er daarom voor, dat provincies een zogenaamd provinciaal voorkeursrecht krijgen. Dat zou hen de mogelijkheid geven ruimte bij gemeenten te claimen.

Bedrijventerreinen

De Democraten zijn kritisch over de aanpak van VVD-minister Dekker. Zij doet volgens Van der Ham veel te weinig om de wildgroei aan bedrijventerreinen te beperken. Veel bedrijventerreinen worden niet efficiënt gebruikt. Een goede minister doet daar eerst wat aan voordat ze nieuw laat bouwen. Een onderzoek van de Universiteit Delft en STOGO geeft aan dat een groot gedeelte van de terreinen nu al leeg staat. Daar komt bij, dat er nauwelijks in de hoogte en in de diepte wordt gebouwd. Daardoor nemen bedrijventerreinen onnodig veel ruimte in beslag.

D66 keert zich fel tegen de plannen van de regering om in het natuurgebied de Hoeksche Waard in Zuid-Holland bedrijventerreinen aan te leggen ten behoeve van de Rotterdamse haven. Van der Ham verklaarde in het NOS-Journaal dat dit gebied te mooi is om met een nieuwe, maar overbodige bedrijfsterreinen te verpesten. Er moet juist meer groen bij mensen in de buurt, niet minder. De Hoekse Waard moet wat ons betreft dan ook een nationaal landschap worden zodat het ook in de toekomst beschermd is. Het lijkt erop dat een kamermeerderheid D66 in die opstelling steunt.

Ook de files rond bedrijventerreinen zijn D66 een doorn in het oog. Van der Ham wees erop, dat gemeenten op een heel eenvoudige manier via de wet milieubeheer, bedrijven kunnen stimuleren om een mobiliteitsplan te maken. Via zon mobiliteitsplan kan het verkeer naar de bedrijven worden gestructureerd waardoor spitsfiles worden voorkomen. Veel gemeenten weigeren de mogelijkheden die zij hebben echter te gebruiken. Zowel bedrijven, als werknemers, als het milieu hebben plezier van die mobiliteitsplannen. Dat blijkt overal waar ze wél worden toegepast. Ik vraag de regering druk uit te oefenen op gemeenten om er meer gebruik van te gaan maken.

17-1-2005 23:16