Gemeente Tilburg

05019BW

Datum
21 januari 2005

Nieuwe Tilburgse APV veel strenger

Meer mogelijkheden in de strijd tegen overlast en onveiligheid

De nieuwe, veel strengere, Algemene Plaatselijke Verordening (APV) laat niet toe dat personen zich met voor winkeldiefstal geprepareerde tassen en jassen in de buurt van winkels ophouden. Om overlast te voorkomen wordt naast straatprostitutie ook de prostituant, de klant, strafbaar gesteld. Overlastveroorzakende horeca kan strenger worden aangepakt. Dit zijn enkele van de wijzigingen in de aangescherpte APV die het college ter besluitvorming voorlegt aan de gemeenteraad. "Dit pakket geeft het gemeentebestuur en politie meer en betere instrumenten in handen om de openbare orde te handhaven", aldus burgemeester Vreeman, die vlak na zijn aantreden afgelopen zomer aankondigde dat de APV zou gewijzigd zou worden.

Beperken overlast

Het uiteindelijk doel van de herziening van de APV is het beperken van overlast in het openbare gebied en snellere en betere aanpak van problemen ten aanzien van de openbare orde en veiligheid. Het gaat hierbij specifiek om grote en kleine vormen van overlast in het openbare gebied variërend van drugs- en alcoholgebruik, prostitutie tot winkelcriminaliteit. De nieuwe APV geeft het gemeentebestuur meer mogelijkheden in handen om overlastgevende horeca bestuursrechtelijk te vervolgen.

Bedelverbod

Naast bovengenoemde maatregelen geeft de nieuwe APV ook mogelijkheden om overlastgevend gedrag in de openbare ruimte beter aan te pakken. Zo wordt hinderlijk gedrag door straatartiesten en straatmuzikanten verboden. Ook bevat de APV een verbod op bedelen op straat en in openbare gebouwen. De omschrijving van het artikel "Verbod op hinderlijk drankgebruik" wordt uitgebreid naar bijvoorbeeld qat en andere drugs. De burgemeester kan voorts een zich hinderlijk gedragende persoon langer een verblijfsontzegging geven, zodat de openbare orde beter te handhaven is. De politie gaat hier ook daadwerkelijk gebruik van maken.

Commissie Fijnaut

De Commissie Fijnaut die de veiligheid in Tilburg onderzocht gaf eind 2003 aan dat het voor Tilburg van belang was de APV te actualiseren. In de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) zijn bepalingen opgenomen ten aanzien van de aantasting van de openbare orde en het woon- en leefklimaat. Een werkgroep bestaande uit gemeente, politie en OM heeft daarom de afgelopen maanden de taak opgepakt de APV aan te scherpen aan de eisen van de tijd. Daarbij is ook gekeken naar nieuwe APV´s van andere grote steden.

Nog een herziening

De raad behandelt het APV-voorstel op 28 februari. Als de raad dan akkoord gaat zal de vernieuwde APV enkele weken daarna van kracht worden. Later in 2005 zal de APV nogmaals worden herzien in verband met de Horecanota 2005 - 2012, die op dit moment wordt opgesteld én de nieuwe wet "Bestuurlijke Boete kleine ergernissen in het publieke domein" die op 1 januari 2006 in werking treedt.

Voor de redactie:
Thomas Heesters, Communicatie, 013 542 99 52

Bijlage: meest opvallende wijzigingen in de APV 2005

De meest opvallende wijzigingen in de aangescherpte APV 2005:


- Verblijfsontzegging (Art. 9): De burgemeester kan personen in het belang van de openbare orde verbieden om gedurende een bepaalde termijn in een gebied te verblijven. De termijn wordt verhoogd van 4 naar 8 weken. De politie zal daadwerkelijk van het verbod gebruik gaan maken.
- Straatartiesten (Art. 26 B): De APV kent geen vergunningstelsel voor straatartiesten. In de praktijk is er steeds vaker irritant en opdringerig gedrag bij terrassen en in het winkelgebied. Daarom wordt er een verbod opgenomen om op de openbare weg als straatartiest overlast te veroorzaken voor voorbijgangers, omwonenden of bezoekers van een terras.
- Bepalingen ten aanzien van de horeca: Afwijking sluitingsuur; tijdelijke sluiting (Art. 31): Expliciete eisen moeten het voor de gemeente makkelijk maken om bij overlast door horeca-inrichtingen de inrichting te sluiten of tijdelijk andere sluitingstijden vast te stellen. Het gaat er o.a. om of er is gehandeld in strijd met de Wet op de Kansspelen, er sprake is van door misdrijf verkregen voorwerpen of wapens, wanneer er een ernstig strafbaar feit is gepleegd waarvan de exploitant geen melding heeft gemaakt of wanneer er gevaar is voor de openbare orde, de veiligheid of gezondheid en wanneer er hard- dan wel softdrugs worden verkocht. Daarnaast worden de persoonlijkheids- (Art. 36), inrichtingseisen (Art. 37) en criteria voor weigering vergunning (Art.38) aangescherpt.
- Bedelverbod (Art. 46 A): In de praktijk brengt bedelen in winkelgebieden overlast met zich mee. Om die reden wordt voorgesteld een verbod op bedelen op of aan de weg of in een voor het publiek toegankelijk gebouw om geld of andere zaken.
- Verbod op geprepareerde tassen (Art. 46 B): Er is een toename van winkeldiefstal met behulp van geprepareerde tassen, jassen, paraplu's en dergelijke. Daarom is er een verbod opgenomen op geprepareerde tassen in de nabijheid van winkels.
- Verbod op hinderlijk gebruik van genotsmiddelen (Art. 51): Het verbod op hinderlijk drankgebruik wordt uitgebreid naar andere stoffen die het bewustzijn beïnvloeden zodat het ook handvat biedt om op te treden tegen qat-overlast en tegen overlastgevende gebruik van alcohol en andere genotsmiddelen in gebieden waar nog geen specifiek verbod geldt.
- Straatprostitutie (Art. 76 D): Nieuw is, dat nu ook de prostituant strafbaar gesteld wordt. Reden hiervan is, dat deze in zeker zo grote mate bijdraagt aan de overlast die met straatprostitutie gepaard gaat als de prostitué zelf.
- Gebruik harddrugs (Art. 78 A) en Voorbereidingshandelingen (ver)koop harddrugs (Art. 78 B): Op grond van de Opiumwet is het "aanwezig hebben" van harddrugs verboden. In de praktijk geeft de wet onvoldoende middelen om op te treden tegen overlastgevende junks. Beide aanpassingen beogen de Politie meer middelen te geven om op te treden in overlastsituaties. Ook het weggooien van spuiten wordt strafbaar gesteld.


---- --