Nieuw-Vlaamse Alliantie


Heropening IJzeren Rijn opnieuw op een zijspoor. Nederlands getreuzel is onaanvaardbaar. (21/01/05)

Heropening IJzeren Rijn opnieuw op een zijspoor gezet

Het debat over de heropening van de IJzeren Rijn voor goederenvervoer loopt reeds meer dan vijf jaar. De realisatie biedt niet alleen mogelijkheden voor de uitbouw van een Transeuropees Netwerk maar ook voor het opzetten van logistieke activiteiten tussen de Noordzeehavens en Noordoost Europa. België heeft het recht tot gebruik over Nederlands grondgebied aan de hand van een internationaal Verdrag uit 1839.

Arbitragehof
Toen Premier Verhofstadt er na vijf jaar onderhandelen niet uitraakte, besloten de regeringen van België en Nederland het dossier te onderwerpen aan een onafhankelijke Arbitrage. Ze wilden een objectieve uitspraak over de verdeling van de kosten en de hinderbeperkende maatregelen. Beide partijen engageerden zich tot de uitvoering van de uitspraak. Deze laatste was voorzien op 29 september 2004.

Getreuzel
De Nederlandse Kamer vroeg vlak voor de vervaldatum een parlementair debat over het Verdrag, dit zorgde voor maanden vertraging. Na veel discussie werd het verdrag dan toch in november 2004 goedgekeurd door de Tweede Kamer. België dacht dat dit het einde was van een lange lijdensweg, maar dit was buiten de waard gerekend, de Eerste Kamer weert zich nu als een duivel in een wijwatervat.

Wat normaal een schriftelijke procedure moest worden, liep afgelopen dinsdag in de Commissie Verkeer & Waterstaat van de Eerste Kamer uit op de start van een uitgebreid vooronderzoek. Dit zal opnieuw een vertraging van minstens negen maanden betekenen. Men wenst nu via het Internationaal Gerechtshof en/of het Europees Hof de Belgische aanspraken opnieuw te laten onderzoeken op vlak van rechtmatigheid. Men wenst eveneens onderzocht te zien waarom geen alternatieve tracés mogelijk zouden kunnen zijn, erger nog men trekt de rechtsgeldigheid van het Scheidingsverdrag en het IJzeren Rijn verdrag in twijfel. Men wil de rechtsgeldigheid van beide verdragen toetsen aan de Europese regelgeving en besluitvorming. Ook wenst de Eerste Kamer andere elementen te onderzoeken o.a. koppelingen van dossiers en welke invloed die op het IJzeren Rijn dossier zouden kunnen uitoefenen. De Eerste Kamer geeft duidelijk te kennen dat ze geen behoefte heeft aan een Belgische ("Betuweroute") spoorgoederenvervoersstroom via Nederlands grondgebied.

Klucht
Het is bekend dat Nederland de IJzeren Rijn liever kwijt dan rijk is, maar dit begint meer en meer te lijken op een oer-Hollandse klucht. Men stemde in met de Arbitrage, nu kan men de consequenties ervan niet blijven ontwijken.

Europarlementslid Brepoels: "De Regering Verhofstadt sleurt dit dossier nu al meer dan vijf jaar met zich mee door allerlei procedures, echter zonder enig resultaat. De Vlaamse economie lijdt hier ernstig onder, een krachtdadig optreden en de start van een juridische procedure is hier het enige correcte antwoord. Waar wacht Verhofstadt nog langer op?"

Auteur:
Europees parlementslid
Frieda Brepoels

Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be