Gemeente Geldrop-Mierlo


25 januari 2005

Oplossingen slechte ontvangst televisiezenders Geldrop-Mierlo

Naar aanleiding van klachten uit Mierlo

De gemeente heeft van UPC-abonnees klachten ontvangen over de slechte ontvangst van één of meerdere televisiezenders. Wij kunnen deze klachten zelf echter niet verhelpen. Daarom wijzen we u in dit artikel op de mogelijkheden die er zijn om de storingsklachten op te lossen.

Sinds september 2004 worden de radiozenders via de ether verspreid. Dit gebeurt op eenzelfde frequentie als waarop de tv-zenders worden verzonden. Het gevolg is, dat er storingen optreden van televisiezenders bij UPC-abonnees die dichtbij een zendmast wonen. Hoe dichter uw woning bij de zendmast ligt (in dit geval de zendmast in Mierlo), hoe meer last u heeft van storende straling. De UPC-bekabeling in de grond is hiertegen bestand. De bekabeling in woningen (de huisinstallatie) is echter van mindere kwaliteit en is daardoor gevoeliger voor de straling.

SERVICE
Volgens UPC bent u als abonnee in principe zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van uw huisinstallatie. Als u klachten heeft, kunt u het beste de bekabeling vervangen. UPC heeft wel aangegeven dat de kosten voor het vervangen van de bekabeling niet door u betaald hoeven te worden als u dichtbij de zendmast in Mierlo woont.

Als u last heeft van storende televisiezenders, kunt u de UPC klantenservice bellen, telefoon 0900-1580 ( 0,10/minuut). Zij geven uw klacht vervolgens door aan de Stichting Aanpak Interferentie (SAI), die u gratis een set met nieuwe bekabeling toe kan sturen. Zij kan eventueel ook zorgen voor een monteur.
Ook via de site www.upc.nl kunt u een gratis kabelset aanvragen. Deze service geldt overigens alleen als UPC vast heeft gesteld dat u in het storingsgebied woont. Mocht de storing na de aansluiting van de nieuwe kabelset niet zijn opgelost, dan kunt u de UPC-klantenservice bellen.

AGENTSCHAP TELECOM
In 95% van de gevallen is de storing verholpen met een nieuwe bekabeling. Als u er toch last van blijft houden, zou de slechte ontvangst ook een gevolg kunnen zijn van storingen in het etherverkeer.
Problemen of klachten kunnen telefonisch gemeld worden bij het Agentschap Telecom, telefoon 0900-8991151. Wendt u zich wel alleen tot dit agentschap als de SAI niet voor een oplossing kan zorgen.