Partij voor de Dieren


Versatel continueert uitzending duif-commercial: PvdD dient klacht in bij Reclame Code Commissie
25-01-2005

Amsterdam 24 januari â De dieronvriendelijke commercial van Versatel, waarin een duif tegen een gesloten raam wordt doodgegooid, roept bij veel Nederlanders grote afkeer op. Via de website van de PvdD, www.partijvoordedieren.nl, zijn binnen twee dagen meer dan 500 protestmails verstuurd aan het bedrijf. Eerder heeft de Partij voor de Dieren er bij de directie van Versatel op aangedrongen de uitzending van de smakeloze spot te staken. De commercial wordt echter nog steeds op de Nederlandse televisie vertoond. De PvdD dient vandaag een klacht in bij de Reclame Code Commissie.

Mr Marianne Thieme, voorzitter van de Partij voor de Dieren: âDe beelden die worden vertoond zijn smakeloos en dieronvriendelijk. De spot etaleert een houding van volledige respectloosheid jegens dieren, die klaarblijkelijk slechts fungeren als âdingenâ in plaats van de levende wezens met gevoel die ze in werkelijkheid zijn. Er gaat, kortom, een verkeerde en zeer ongewenste receptwerking vanuit jegens bijvoorbeeld kinderen. Het gegeven dat met een reeds dode duif is gewerkt, doet hier niets aan af. Kinderen die het voorbeeld navolgen zullen zeker niet dezelfde voorzorg in acht nemenâ.

In een standaardantwoord op de protestmails stelt Versatel dat zij de Dierenbescherming vooraf op de hoogte heeft gebracht van deze commercial. Het bedrijf verzuimt echter te melden dat de Dierenbescherming afkeurend heeft gereageerd op het gebruik van dieren in de tv-spot. Door deze informatie achterwege te laten, verschuilt Versatel zich achter de onterechte suggestie dat de Dierenbescherming haar goedkeuring zou hebben gegeven. De Partij voor de Dieren vindt het stuitend dat een bedrijf als Versatel deze valse afleidingsmanoevre meent te kunnen inzetten als reactie richting mensen die hun ongenoegen over de commercial kenbaar hebben gemaakt.