AutoRai

Mitsubishi op podium in Rally Monte Carlo

(25-1-2005)
Met een fantastische derde plaats voor asfaltspecialist Gilles Panizzi en een keurige zevende voor de Finse Harri Rovanpera bewijst Mitsubishi dat het dit rallyjaar weer een factor is waar de concurrentie rekening mee zal moeten houden. De grondig herziene Lancer WRC blijkt snel en betrouwbaar.
Het was al weer veel te lang geleden dat Mitsubishiâs WRC-team naar een podiumplaats reed in een WRC-rally. Maar dankzij het maken van duidelijke keuzes heeft het WRC-team van Mitsubishi Motors Motor Sports de weg naar het succes weer gevonden. Zo werd niet meer deelgenomen aan de laatste rallyâs van het seizoen 2004 teneinde extra tijd te kunnen besteden aan de doorontwikkeling van de Lancer WRC, die dankzij een reglementswijziging drie centimeter breder is dan de auto van vorig jaar en die een volledig herziene wielophanging heeft om de handelbaarheid te verbeteren. Ook is de responsiviteit van de tweeliter turbomotor nogmaals verbeterd en heeft de Lancer nu een semi-automatische versnellingsbak. Om de betrouwbaarheid te garanderen geschiedt de koppelverdeling over de vier wielen nog steeds mechanisch. Onder leiding van de nieuwe sportchef Isao Torii (die Sven Quandt opvolgde) werd de hulp van testrijder Lasse Lampi opnieuw ingeroepen en is de zeer ervaren Harri Rovanpera aangetrokken. Gravelspecialist Rovanpera zal dit jaar tijdens alle rallyâs in actie komen, terwijl Gilles Panizzi in de rallyâs op losse ondergrond zal worden afgewisseld door âcoming manâ Gianluigi (âGigiâ) Galli.

Verraderlijke omstandigheden
Ook deze rally Monte Carlo deed weer van zich spreken door de verraderlijke omstandigheden. Droog asfalt en verijsde dan wel besneeuwde stukken weg wisselden elkaar af. De âicenotesâ bleken weer eens van het allergrootste belang. Ook de bandenkeuze was uiteraard cruciaal, maar hier bleek de nieuwe combinatie Mitsubishi-Pirelli prima te werken. Beide Mitsubishi-rijders namen bovendien bewust niet al te veel risico in het begin. Rovanpera houdt niet zo van de smalle weggetjes in de Alpes Maritimes en âlocal heroâ Panizzi worstelde vooral de eerste dag van de rally nogal met het HANS-systeem dat de coureurs moet beschermen tegen nekletsel. Dag twee zat Panizzi lekkerder in zijn vel en hij behoorde op een aantal proeven zelfs tot de allersnelsten, terwijl ook Rovanpera zich in de top-10 nestelde. Twee zware crashes bewezen het nut van het HANS-systeem en toonden aan dat de âMonteâ een rijdersfout keihard afstraft. Panizzi en Rovanpera veroorloofden zich gelukkig geen fouten, bleven geconcentreerd en consistent tot het einde. Zodat eerstgenoemde het prachtige, bemoedigende resultaat kon samenvatten met de ware woorden: âDit is heel goed voor iedereen in het team.â

Uitslag 2004 FIA World Rally Championship, Rally Monte Carlo
1. Sébastien Loeb/Daniel Elena, Citroën Xsara WRC, 4 hr 13 min 0 sec
2. Toni Gardemeister/Jakke Honkanen, Ford Focus RS WRC04, 4 hr 16 min
03.9 sec
3. Gilles Panizzi/Hervé Panizzi, Mitsubishi Lancer WRC05, 4 hr 16 min 45.7 sec

4. Markko Märtin/Michael Park, Peugeot 307 WRC, 4 hr 18 min 33.3 sec
5. Marcus Grönholm/Timo Rautiainen, Peugeot 307 WRC 4 hr 20 min 39.4 sec

6. Manfred Stohl/Ilka Minor, Citroën Xsara WRC, 4 hr 21 min 14.5 sec
7. Harri Rovanperä/Risto Pietiläinen, Mitsubishi Lancer WRC05, 4 hr 21 min 34.9 sec

8. Roman Kresta/Jan Tomanek, Ford Focus RS WRC04, 4 hr 22 min 23.7 sec
9. Alexandre Bengué/Caroline Escudero, Skoda Fabia WRC, 4 hr 23 min 37.6 sec

10. Antony Warmbold/Damien Connelly, Ford Focus RS WRC04, 4 hr 28 min 14.7 sec

Stand rijdersklassement
Sébastien Loeb 10
Toni Gardemeister 8
Gilles Panizzi 6
Markko Märtin 5
Marcus Grönholm 4
Manfred Stohl 3
Harri Rovanperä 2
Roman Kresta 1

Stand constructeursklassement
Citroën 10
Ford 10
Mitsubishi 9
Peugeot 9
Skoda 1