Persbericht

's Hertogenbosch, 25 januari 2005

Oproep aan minister Van der Hoeven: "meer aandacht voor verkeersles" Fouten en onoplettendheid kind zelf oorzaak helft verkeersongelukken

De helft van de ongelukken en bijna-ongelukken in het verkeer waarbij een schoolgaand kind is betrokken, wordt veroorzaakt door onoplettendheid en fouten die het kind zelf maakt. Oversteken zonder te kijken, geen voorrang geven, zonder licht rijden in het donker en zelfs door het rode licht rijden: het merendeel van basisschoolkinderen maakt zich er schuldig aan. Dit blijkt uit een representatief onderzoek dat Intomart GfK heeft uitgevoerd in opdracht van educatieve uitgeverij Malmberg naar de verkeersbeleving en het verkeersgedrag van schoolgaande kinderen in de leeftijd van 8 tot en met 12 jaar. Met de overhandiging van het onderzoeksrapport aan minister Van der Hoeven wil Malmberg een belangrijk signaal afgeven aan de onderwijswereld.

De minister ontving de onderzoeksresultaten vandaag op de eerste dag van de Nationale Onderwijs Tentoonstelling 'NOT 2005' in de Jaarbeurs te Utrecht. Body Bosgra, uitgever van Malmbergs nieuwe verkeersmethode 'Wegwijs', riep de minister daarbij op tot meer aandacht voor verkeersonderwijs op basisscholen. "Gelukkig zijn er tegenwoordig al veel maatregelen die de verkeersveiligheid van kinderen verbeteren, zoals dodehoekspiegels voor vrachtwagens en 30 km/uur zones in woongebieden", aldus Bosgra. "Maar verkeersveiligheid begint bij kennis van verkeersregels en het eigen gedrag in het verkeer. Dit onderzoek toont aan dat dit bij schoolgaande kinderen nog onvoldoende ontwikkeld is. Ik vind het dan ook alarmerend om te moeten constateren dat circa 30% van de basisscholen geen verkeersmethode gebruikt en nog eens circa 30% gebruik maakt van een sterk verouderde methode."

School en ouders samen verantwoordelijk
"Iedere ouder wil dat zijn of haar kind veilig aan het verkeer kan deelnemen. Hiervoor moet het kind over kennis van de verkeersregels en inzicht in het verkeer beschikken. In onze visie is het een gezamenlijke taak van ouders en school om kinderen dit bij te brengen. Een degelijke verkeersmethode is dan een goed hulpmiddel" aldus Petra Overbeek, beleidsmedewerker bij de LOBO, de landelijke oudervereniging voor het algemeen bijzonder onderwijs. "Maar een verkeersveilige school is minstens zo belangrijk en daar zetten wij ons voor in. Een brede aanpak die zich richt op leerlingen én ouders levert meer resultaat op en dat is nodig, want ieder ongeluk is er een te veel!"


Noot voor de redactie (