Gemeente Maassluis

RR2020: Ontwerp toekomst regio Rotterdam gereed

Dit is een persbericht van het Projectbureau RR2020

Meer kwaliteit, meer variatie en meer tempo Meer kwaliteit, meer variatie en meer tempo, dat is de kern van het Ontwerp van het Ruimtelijk Plan Regio Rotterdam 2020 (RR2020) dat door Gedeputeerde Staten en het Dagelijks Bestuur van de stadsregio Rotterdam is vastgesteld. Het RR2020 versterkt de economie, de infrastructuur en de woonomgeving voor alle bewoners in de gehele regio. Bovendien wordt flink geïnvesteerd in recreatie en worden de natuur- en milieubelangen goed gewaarborgd. De verdere aanpak is neergelegd in `Tien punten voor de regio Rotterdam', essentiële opgaven voor alle betrokkenen in de regio.

Na voorlopige vaststelling door de regioraad krijgen de gemeenten in de regio in de periode van maart tot juni de gelegenheid te reageren op het ruimtelijk plan van de regio, voor burgers en maatschappelijke organisaties is de maand april gereserveerd. Als rode draad door het Ontwerp loopt de grote behoefte aan meer kwaliteit, variatie en tempo. Meer kwaliteit betekent onder andere dat de leefbaarheid in deze drukke en dichtbevolkte regio verbetert waarbij natuur en milieu een belangrijke rol spelen. Meer variatie is nodig om bewoners en bedrijven die nieuwe huisvesting zoeken meer keuzen te geven en aan de regio te binden. Meer tempo is nodig omdat verbetering van wonen en werken in de regio hoogst urgent is en niet meer aansluit bij de snelle veranderingen in de bevolkingssamenstelling en de arbeidsmarkt.

Tien punten
Het RR2020 is een integraal plan waarin de provincie Zuid-Holland en de stadsregio Rotterdam alle belangrijke thema's en ontwikkelingen in samenhang hebben afgewogen. Het resultaat is een ambitieus plan over de ontwikkeling van deze regio tot aan 2020. De opgave voor de regio laat zich samenvatten in de `tien punten voor de regio Rotterdam'. Deze bevatten de kern van de ruimtelijke ontwikkelingsopgave: een krachtige ruimtelijk-economische structuurversterking en een belangrijke kwaliteitsverbetering van het woon- en leefmilieu. Veel staat er te gebeuren in de `Noordas', het gebied tussen Vlaardingen en Zuidplaspolder. Nieuwe wegen (onder meer de A4 en A13/A16) en nieuwe sporen richting Gouda en Delft. De vervoersknooppunten worden intensief bebouwd, maar ook zijn er flinke investeringen te verwachten in groengebieden. De Zuidflank van de regio krijgt te maken met een verbetering van het landschap (met o.a. `landelijk wonen' ) en uitbreiding van bedrijventerreinen langs achterlandverbindingen.

Zekerheid
Het Rotterdamse centrum krijgt vele nieuwe impulsen en wordt beter aangesloten op de belangrijkste OV-knooppunten in de regio (Alexander, Noordrand, Schieveste, Vijfsluizen en Parkstad). Van geheel andere aard is de ontwikkeling in de `B-driehoek'. Een hoogwaardig glastuincomplex staat daar gepland met onder meer duurzame teelttechnieken (GlasKasTeel). Belangrijke voorwaarde om zover te komen is het bieden van langdurige zekerheid voor de tuinders.

De Rivierzones in de regio zijn `pareltjes aan het water'. Uitstekende kansen voor bijzondere woningbouw of werkmilieus. Per situatie en locatie moet goed worden gekeken naar de mogelijkheden en relaties tussen infrastructuur en milieu. Een cruciaal project in dit verband is ` Stadshavens', een grootscheepse verandering van het bestaande gebied met kansen voor zowel `wonen' als haven- en industrie. Trendbeuk
Als er ergens sprake is van de noodzaak tot meer tempo dan is dat wel op het gebied van wonen. Er zijn teveel verouderde en verkeerde woningen (`teveel flats, te weinig laagbouw') en de huidige sloop gaat veel te langzaam voor de groeiende behoeften. Het Ontwerp RR2020 spreekt dan ook van noodzakelijke ` trendbreuk': Meer slopen, kleiner aantal woningen per hectare maar intensieve bebouwing bij OV-punten. De gewenste trendbreuk moet vooral ook de leefbaarheid in de (oude) stadswijken vergroten.

Toetsing vooraf
Het milieu is een kwetsbaar aspect binnen een zo drukbevolkte regio als die van Rotterdam-Rijnmond. Om die reden gaat het Ontwerp uit van een zogenaamde `dubbele borging' van de kwaliteit. Ten eerste zijn alle voorstellen vooraf getoetst op de kwaliteiten en bedreigingen en ten tweede is een afgewogen aanpak per locatie ontwikkeld. Maatwerk dat een garantie biedt voor een maximaal resultaat. Het milieu krijgt ook op ander gebied een flinke impuls. De komende jaren komen er enkele duizenden hectare natuur- en recreatiegebied bij. Voor enkele honderden hectare hiervan is de financiering geregeld op korte termijn. Dit soort gebieden wordt bovendien ook beter bereikbaar gemaakt zodat ze ook aan de stedelingen een grotere bijdrage kunnen leveren. Met de noodzaak om meer ruimte voor water te creëren is eveneens rekening gehouden, zowel in de stad als in het landelijk gebied komen hiervoor extra voorzieningen.

Stedenbaan
De komende jaren zal het verkeer alleen nog maar toenemen. Naast investeringen in `asfalt' wordt ook ingezet op het beter benutten van het openbaar vervoer door intensiever grondgebruik nabij stations en concentratie van voorzieningen met veel publiek op OV-knooppunten. De `Stedenbaan' is een voorbeeld van het beter benutten van de bestaande spoorlijnen in de Zuidvleugel door meer treinen te laten rijden, meer te bouwen nabij bestaande stations en het toevoegen van enkele nieuwe stations.

Hoe verder
Het RR2020 is nu nog een `ontwerp-plan' Het is nog niet definitief vastgesteld, maar is de wel de breedgedragen visie voor de komende vijftien jaar van provincie Zuid-Holland en Stadsregio Rotterdam gezamenlijk. Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland en het Dagelijks Bestuur van de stadsregio Rotterdam zijn klaar met hun huiswerk, vanaf begin maart zijn de burgers, maatschappelijke instellingen en 18 gemeenten in de regio aan zet. Na eventuele bijstellingen en aanpassingen wordt het plan (een combinatie van een structuur- en streekplan) eind 2005 officieel vastgesteld. Voor meer informatie www.rr2020.nl