Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)


P E R S B E R I C H T

BEZORGDHEID OVER INVOERING 48-URIGE WERKWEEK

Strengere uitleg van EU-richtlijn leidt tot verzwakking Nederlands bedrijfsleven

EVO, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) hebben minister Peijs hun zorgen overgebracht over de implementatie van de 48-urige werkweek voor beroepschauffeurs. Deze Europese richtlijn dreigt in Nederland strenger te worden uitgelegd dan de Europese wetgeving voorschrijft. Daardoor ontstaan nadelige gevolgen voor inkomens, werkgelegenheid en de Nederlandse concurrentiepositie in het wegvervoer.

De Europese Richtlijn 2002/15/EG is aangenomen om de werkweek van de beroepschauffeurs te beperken tot gemiddeld 48 uur per week. Dit gemiddelde wordt berekend over een periode van vier tot zes maanden, waarbij de maximale arbeidstijd niet meer dan zestig uur per week mag zijn.

Knelpunt
De Nederlandse Arbeidstijdenwet veroorzaakt een van de grootste knelpunten. Volgens deze wet moeten vakantiedagen, ATV-dagen, feest- en ziektedagen als arbeidstijd worden beschouwd. Hierdoor komt de berekening van een gemiddelde werkweek van een chauffeur hoger uit dan in andere landen. EVO, KNV en TLN pleiten er bij minister Peijs voor om van de mogelijkheid gebruik te maken om de beperkende delen van de Arbeidstijdenwet niet van toepassing te verklaren voor de Europese Richtlijn voor een 48-urige werkweek.

Als de Europese arbeidstijdenrichtlijn in Nederland op een striktere manier wordt ingevoerd dan de richtlijn voorschrijft, verslechtert de Nederlandse concurrentiepositie aanzienlijk. Na verloop van tijd verplaatst het Nederlandse internationale vervoer zich naar het buitenland. Voertuigen zullen minder efficiënt in te zetten zijn. Op de korte termijn zullen er meer internationale chauffeurs nodig zijn, terwijl er nu al een krapte is. De arbeidscapaciteit per chauffeur zal tot 20% afnemen, hetgeen negatieve gevolgen heeft voor het inkomen van chauffeurs. Daarnaast zal een chauffeur vaker langs de weg zijn rust moeten nemen, in plaats van thuis. Deze negatieve sociaal-economische gevolgen zijn eenvoudig te voorkomen. In hun brief aan minister Peijs roepen EVO, KNV en TLN de minister op om de 48-urige werkweek te implementeren in de geest van de richtlijn.

Den Haag, 25 januari 2005

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Noot voor de redactie (

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)