Gemeente Kerkrade
---

25.01.05: Z akkoord spoorbrug Locht

De gemeente Kerkrade en de Nederlandse Spoorwegen hebben een akkoord bereikt ten aanzien van de spoorbrug nabij de Locht. Het akkoord in de vorm van een schikking komt erop neer dat de Nederlandse Spoorwegen de brug 'om niet' in eigendom geeft bij de gemeente Kerkrade. Ook is de NS bereid gevonden om 50% van de noodzakelijke kosten voor het herstel te betalen tot een maximum van EUR 300.000,--. Met deze schikking wordt voorkomen dat via maandenlange of misschien wel jarenlange procedures moet worden uitgevochten wie de kosten voor zijn rekening zou moeten nemen. Dat zou namelijk betekenen dat de brug al die tijd afgesloten blijft voor alle verkeer. De gemeente Kerkrade wil dit koste wat kost voorkomen.

Historische waarde
Ofschoon de brug niet als officieel monument staat aangemerkt, kan er wel een zekere historische waarde aan toe worden gekend. De brug ligt al ruim 70 jaar op deze locatie en het is een van de laatste bruggen van dit type, dat nog in gebruik is. Vandaar het besluit van de gemeente Kerkrade om de bestaande brug te saneren en in zijn huidige vorm voor gebruik geschikt te maken.

Aanpak
Bij de sanering dienen drie problemen te worden aangepakt: de schades aan de staalconstructie, de problematiek rondom het houten rijdek en er moet een versterking van de brug gerealiseerd worden, zodat zwaardere verkeersbelasting mogelijk is. Eerst wordt het huidig (houten) rijdek versterkt en vervolgens 'ingepakt' in een kunststoffolie. Die folie (opgebouwd uit carboon en teflonvezels) wordt via een epoxyhars aan het hout gebonden. Met een sterker rijdek en een hogere belasting tot gevolg. Door het 'inpakken' van het rijdek ontstaat een soort plaat die als een geheel gaat functioneren. De problematiek van het huidige rijdek (vele kleine planken die onafhankelijk van elkaar werken) wordt daarmee opgelost. Aanvullend kan het asfaltdek worden vervangen door extra beplanking die met het bestaande dek wordt ingepakt. Als rijvloer wordt de epoxyhars ingestrooid met split. Dit zorgt enerzijds voor een gewichtsbesparing en anderzijds voor een hogere maximaal toelaatbare belasting van de brug. De staalconstructie kan plaatselijk gerepareerd worden door de beschadigde onderdelen te vervangen. Tot slot wordt de hele staalconstructie gestraald en opnieuw geconserveerd.

Naar verwachting starten eind maart de werkzaamheden aan de brug. Als alles volgens planning verloopt, wordt de brug in juni weer vrijgegeven voor het verkeer.