Centraal Bureau voor de Statistiek

Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

25 januari 2005
PB05-007

Consumentenvertrouwen stijgt licht

Het consumentenvertrouwen is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in januari 2005 uitgekomen op -26. Dit is 3 punten hoger dan in december 2004. De verbetering van het vertrouwen volgt op vier achtereenvolgende maanden van dalingen. De stijging in januari is vooral veroorzaakt doordat consumenten minder negatief zijn geworden over de toekomst van de economie en van de eigen financiën. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS.

Oordeel economisch klimaat iets minder slecht Het oordeel van consumenten over het economisch klimaat, voor seizoen gecorrigeerd, is in januari 2005 iets verbeterd ten opzichte van een maand eerder. Per saldo steeg het oordeel over het economisch klimaat met 2 punten naar -35. Over het economisch klimaat in de komende twaalf maanden zijn consumenten minder negatief geworden. Over het klimaat in de afgelopen twaalf maanden zijn ze echter negatiever geworden.

Consumenten minder negatief over eigen financiën De koopbereidheid is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in januari uitgekomen op -20. Dit is hoger dan in december vorig jaar. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen.
Consumenten zijn ten opzichte van december aanzienlijk minder negatief geworden over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden. Ook het oordeel over het doen van grote aankopen zoals meubels is, net als in december, verbeterd ten opzichte van een maand eerder. Over de eigen financiën in de afgelopen twaalf maanden zijn consumenten voor de derde ln....
achtereenvolgende maand niet van mening veranderd. sbc.... tien werkdagen van de maand. Technische toelichting
Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste w De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het w consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen w financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten CBS Persbericht PB05-007 pagina 1 van 3

Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.
De berekening van de seizoeninvloeden wordt eenmaal per jaar geactualiseerd. Dat is nu gebeurd op basis van de cijfers tot en met december 2004. Hierdoor zijn de seizoengecorrigeerde cijfers vanaf 2001 herzien en zijn geringe afwijkingen van eerder gepubliceerde uitkomsten mogelijk. Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) op basis van het CCO, voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC- berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.

Tabel 1: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat, koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (na correctie voor seizoeninvloeden)
2004 2005 Juli Augustus September Oktober November December Januari Consumenten- -21 -20 -22 -25 -26 -29 -26 vertrouwen
Oordeel -25 -24 -24 -30 -32 -37 -35 economisch
klimaat
Economisch -51 -50 -47 -51 -53 -54 -58 klimaat afgelopen
jaar
Economisch 0 3 -1 -9 -11 -21 -12 klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -18 -17 -20 -22 -22 -24 -20 Financiële -23 -25 -28 -26 -28 -28 -28 situatie afgelopen
jaar
Financiële -3 2 -4 -10 -9 -16 -8 situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -29 -29 -28 -31 -31 -27 -24 grote aankopen
Bijgestelde cijfers zijn cursief weergegeven
Bron: CBS
CBS Persbericht PB05-007 pagina 2 van 3

Tabel 2: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat, koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (oorspronkelijke reeks)
2004 2005 Juli Augustus September Oktober November December Januari Consumenten- -21 -18 -21 -27 -28 -32 -24 vertrouwen
Oordeel -25 -22 -23 -33 -35 -40 -31 economisch
klimaat
Economisch -52 -49 -45 -52 -54 -57 -52 klimaat afgelopen
jaar
Economisch 3 6 -2 -14 -16 -22 -10 klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -18 -16 -20 -24 -24 -26 -19 Financiële -23 -24 -29 -26 -29 -28 -27 situatie afgelopen
jaar
Financiële -5 3 -3 -12 -9 -15 -8 situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -25 -27 -28 -33 -33 -36 -23 grote aankopen
Bron: CBS

Grafiek 1: Consumentenvertrouwen volgens de definitie van het CBS en de Europese Commissie (na correctie voor seizoeninvloeden) 40
30
20
10
0

-10

-20

-30

-40

-50
2000 2001 2002 2003 2004 2005 Consumentenvertrouwen (definitie CBS) Consumentenvertrouwen (definitie EC) Bron: CBS, Europese Commissie
CBS Persbericht PB05-007 pagina 3 van 3


---- --