Gemeente Grave

Handhaving gebruik groenstroken

Door de gemeente Grave is op 25 januari 2005 nieuw beleid vastgesteld met betrekking tot de verkoop of verhuur van groenstrookjes. (Klik hier voor de officiële bekendmaking en hier voor de beleidsregels). Zie het origineel


De vaststelling van dit nieuwe beleid is voor het college van burgemeester en wethouders aanleiding geweest om een handhavingtraject te starten. Dat houdt in dat de gemeente, als rechtmatige eigenaar, de zonder toestemming toegeëigende groenstrookjes die niet voor verkoop of verhuur in aanmerking komen, zonodig terugvordert. Door de afdeling Ruimte en Wonen is een inventarisatie verricht naar dergelijke groenstrookjes. Uit deze inventarisatie blijkt dat circa 400 groenstrookjes zonder toestemming van de gemeente door burgers bij hun perceel zijn getrokken. Op basis van de vastgestelde criteria kunnen er circa 100 worden verkocht of verhuurd.

Door de gemeente worden deze week alle burgers aangeschreven, die zonder toestemming een groenstrookje in gebruik hebben genomen. In 300 gevallen met de mededeling dat zij binnen de in de brief gestelde termijn de groenstrook in de oude staat moeten herstellen en dienen terug te geven aan de gemeente. In de andere gevallen wordt de gebruiker eerst in de gelegenheid gesteld de groenstrook van de gemeente Grave te huren of te kopen. Als niet binnen de gestelde termijn de groenstrookjes in de oude staat worden hersteld, gaat de gemeente over tot het terugvorderen van de groenstrookjes.