Sotheby's



FOTOCOLLECTIE EVA BESNYÖ OVERTREFT ALLE VERWACHTINGEN BIJ SOTHEBY'S AMSTERDAM


Amsterdam, 25 januari 2005. De veiling van de Fotografie bij Sotheby's Amsterdam heeft vanavond gezorgd voor een aantal verrassende opbrengsten.

Hoogtepunt van de veiling was de Collectie van in Boedapest geboren Nederlandse fotografe Eva Besnyö (1910-2003), die in totaal E327.250 opbracht, een verdubbeling van de hoogste schatting.
Onder grote belangstelling werden 39 van de 41 werken ver boven de richtprijzen verkocht. Vanuit de volle veilingzaal en via een vijftiental telefoons werd enthousiast geboden. Het koperspubliek, in de zaal en aan de telefoons, was internationaal, afkomstig uit Nederland en de omringende landen, Engeland en de Verenigde Staten van Amerika. Praktisch alle aangeboden werken uit de Collectie Besnyö werden ver boven de richtprijzen verkocht. "Dat er veel belangstelling voor de collectie Besnyö zou zijn, hadden we verwacht", reageerde Barbara Jonckheer, specialiste fotografie bij Sotheby's Amsterdam. "De opbrengsten hebben echter onze stoutste verwachtingen overtroffen. De veilingopbrengst is een ruime verdubbeling van de hoogste schatting. Er werd enthousiast geboden uit een volle veilingzaal en via een twintigtal telefoons".

Wereldwijde belangstelling bestond er in het bijzonder voor de foto's van Henri Cartier-Bresson uit de collectie Besnyö, die dan ook voor de hoogste bedragen verkocht werden. Duurste foto van de collectie en van de gehele veiling was lot 20, Sevilla, van Henri Cartier-Bresson uit 1933, met een tafereel van spelende jongens in het puin. Na een spannende strijd in de veilingzaal en via verschillende telefoons, werd de foto toegeslagen aan een Amerikaanse koper voor E 78.000, een ruime verdubbeling van de richtprijs. Lot 9, Valencia eveneens van Henri Cartier-Bresson uit 1933, ging voor E 60.000 - weer een verdubbeling van de schatting - naar een verzamelaar in Duitsland. Lot 11, Mexico city van Cartier-Bresson uit 1934, werd voor E24.000 - ruim vijfmaal de richtprijs - toegeslagen aan een Amerikaanse koper, die ook lot 16 verwierf, Town of Aubervilliers, France, uit 1932, voor E20.400 (ruim zesmaal de richtprijs). De collectie Besnyö is verkocht in lots 95% en in waarde 99%.

Andere collecties:
Het duurste werk afkomstig uit een andere collectie was Lot 111, Hyacint van Robert Mapplethorpe uit 1987. Deze fotogravure uit 1987 ging voor E 26.400 (een verdubbeling van de richtprijs) naar de Engelse kunsthandel. Lot 132 Twenty Portraits door Thomas Ruff uit 1986-88gingen naar een Engelse verzamelaar voor E 26,400
De gehele veiling, 154 lots, bracht E722.000 op, ook ongeveer tweemaal de verwachtingen. Verkocht in lots 85%, in waarde 95.3%


Eva Besnyö
De in Boedapest geboren fotografe Eva Besnyö (1910-2003) wordt beschouwd als een van de belangrijkste fotografen van Nederland. In Boedapest was zij leerling van Jozsef Pécsi die gespecialiseerd was in portret- en reclamefotografie. In Berlijn kwam Besnyö voor het eerst op eigen benen te staan en ontwikkelde een eigen beeldtaal die aansloot bij wat de Nieuwe Fotografie werd genoemd en die vooral onder invloed van de Bauhaus-beweging stond. Door het politieke klimaat besloot ze in 1932 naar Amsterdam te verhuizen, samen met haar latere echtgenoot, de filmer John Fernhout. Naast haar eigen foto's omvatte haar collectie veel foto's van haar tijdgenoten.

Alle genoemde bedragen zijn inclusief opgeld.


Voor verdere inlichtingen en beeldmateriaal:
Diana Ridderikhoff
Press Office Amsterdam, T *31 20 550 2205/6
diana.ridderikhoff@sothebys.com


---- --