Ingezonden persbericht


Chinese luchtvaartmaatschappijen bestellen Boeing 7E7 Dreamliner

*
Zes Chinese luchtvaartmaatschappijen nemen deel in het Dreamliner introductieteam *
Boeing 7E7 krijgt officiele typeaanduiding Boeing 787 Dreamliner

Seattle, 28 januari - Boeing - Boeing en overherheidsfunctionarissen van de Volksrepubliek China hebben vandaag een voorlopig akkoord getekend voor de aankoop van 60 Boeing 7E7 Dreamliners door Chinese luchtvaartmaatschappijen. De order vertegenwoordigt een waarde van ongeveer $7,2 miljard, op basis van catalogusprijzen. De vliegtuigen worden geleverd aan zes Chinese luchtvaartmaatschappijen- Air China, China Eastern Airlines, China Southern Airlines, Hainan Airlines, Shanghai Airlines en Xiamen Airlines. De eerste 7E7 wordt voor de Olympische Spelen in Beijing in 2008 afgeleverd.

Deze bekendmaking van de order valt samen met de introductie van de nieuwe typeaanduiding van de Boeing 7E7 Dreamliner. Het vliegtuig krijgt de typeaanduiding Boeing 787, waarmee de lange en succesvolle lijn van de Boeing '7-series' vliegtuigen wordt voortgezet. 'De 787 is het perfecte vliegtuig om mensen uit de hele wereld tijdens de Olympische Spelen in 2008 in Beijing naar China te laten vliegen. Het zal technologisch het meest geavanceerde verkeersvliegtuig ter wereld zijn met meer comfort voor de passagiers en een brandstofefficiency die uitsluitend wordt voorbijgestreefd door het vermogen omzet te genereren,' aldus Li Hai, president van China Aviation Supply Company tijdens de ondertekening bijeenkomst in Washington D.C., waarbij de onderminister voor handel, Al Frink, als gastheer optrad. De 787 geeft goed weer wat China te bieden heeft- voorzieningen op wereldniveau, uitmuntende dienstverlening en een ongeëvenaard rendement op investeringen.'

'De vaart zit erin bij de 787 en neemt nog steeds verder toe,' zegt Alan Mulally, president en CEO van Boeing Commercial Airplanes. 'We zijn vereerd dat de belangrijkste Chinese luchtvaartmaatschappijen voor de 787 hebben gekozen en deel willen uitmaken van ons De voordelen van de 787 op punten als efficiency, zuinigheid, milieuprestaties en passagierscomfort komen sterk overeen met de groei van het Chinese luchtvaartsysteem van China.

De 787 is vorig jaar in april gelanceerd met een order van 50 vliegtuigen door de Japanse luchtvaartmaatschappij ANA (All Nippon Airways). Air New Zealand, First Choice Airways, Blue Panorama, Primaris Airlines, Japan Airlines, Continental Airlines en Vietnam Airlines behoren ook tot de 14 klanten die voor de 787 hebben gekozen.

De order van vandaag brengt het totaal aangekondigde orders en toezeggingen voor de 787 op 186 vliegtuigen. De productie van de 787 zal begin 2006 starten. De eerste testvlucht staat gepland voor 2007, waarna certificering, aflevering en de start van reguliere vluchten in 2008 zullen volgen.

De 787 familie bestaat uit passagiersvliegtuigen met 200 tot 300 zitplaatsen, die kunnen worden ingezet op routes van 6.500 tot 16.000 km, zoals tussen Beijing -Los Angeles, Shanghai -New York City en Guangzhou -Chicago. De 787 biedt reizigers precies wat zij willen, namelijk direct van hun vertrekplaats naar hun eindbestemming vliegen en dat laatste naar meer plaatsen ter wereld en met meer gemak en voor een betaalbare prijs.

Het vliegtuig zal 20 procent zuiniger vliegen dan de huidige, in omvang gelijkwaardige, vliegtuigen, terwijl luchtvaartmaatschappijen bovendien tot 45 procent meer inkomsten uit vrachtcapaciteit kunnen genereren en passagiers kunnen genieten van meer comfort in de cabine, zoals naast andere voorzieningen hogere luchtvochtigheid, bredere stoelen en gangpaden en grotere ramen.

Niet alleen brengt de 787 de actieradius van grote vliegtuigen binnen het bereik van vliegtuigen van middelgrote afmetingen, maar ook zal de 787 op Mach 0.85 vliegen, net zo snel als de snelste verkeersvliegtuigen van dit moment, terwijl er aanzienlijk minder brandstof gebruikt wordt. De 787 familie kan worden uitgerust met twee typen motoren: met General Electric GenX (GE Next Generation) of Rolls Royce Trent 1000.

Op dit moment hebben meer dan 3.500 Boeing vliegtuigen, één derde van Boeing's wereldvloot, belangrijke onderdelen die in China zijn gefabriceerd en geassembleerd. China zal de komende 20 jaar worden gezien als de grootste commerciële vliegtuigmarkt buiten de Verenigde Staten

# # #