FNV

Marktwerking in openbaar vervoer pakt slecht uit

De reizigers en de werknemers in het openbaar vervoer zijn het slachtoffer van marktwerking in het openbaar vervoer. Dat blijkt uit een onderzoek van organisatie- en adviesbureau WVM, in opdracht van FNV Bondgenoten.
Binnenkort evalueert de Tweede Kamer de Wet Personenvervoer 2000. FNV Bondgenoten wil met zijn eigen evaluatie aandacht vragen voor de problemen die het aanbesteden van openbaarvervoerregio's veroorzaakt.

"Een goed openbaar vervoer is met de aanbestedingen verder weg dan ooit", vindt vakbondsbestuurder Ron van Baden. "Een pas op de plaats zou zeer wel op zijn plaats zijn. De Raad voor Verkeer en Waterstaat adviseert dat ook."

FNV Bondgenoten wil dat het aanbesteden stopt. Van Baden: "Het openbaar vervoer mag geen proeftuin zijn voor onkundige en bezuinigende overheden. Samen met de particuliere bedrijven creëren zij een onbetrouwbaar en instabiel product."

Uit de evaluatie van FNV Bondgenoten blijkt dat de kwaliteit van het openbaar vervoer op aanbestede trajecten achteruit gaat. Er zijn wel meer dienstregelinguren (dru's), maar dat betekent niet dat er ook daadwerkelijk meer vervoer is. Er wordt regelmatig met deze dru's gesjoemeld. Zo geven sommige vervoerbedrijven ritten van en naar de stallingen door als uren volgens de dientregeling.

Vermindering van de dienstverlening blijkt ook uit een enquête die in het kader van de evaluatie onder ruim 2700 chauffeurs is gehouden. Zij geven aan dat ze minder mogelijkheden hebben voor goede dienstverlening en dat de uitval van ritten toeneemt. Ook vinden de chauffeurs dat de arbeidstijden langer zijn geworden, de op-, afstap- en pauzetijden af zijn genomen, de werkdruk is gestegen en dat hun werk steeds minder veilig wordt.

Hieronder is het rapport van het onderzoek naar de marktwerking in het openbaar vervoer op te halen.

Attachments:
rapport Enquête Marktwerking Openbaar Vervoer.pdf