Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
28 januari 2005
Ons kenmerk
IVW/DL/S&B/04.520740
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
29800XII-3
Onderwerp
Beantwoording vragen Vaste Commissie Verkeer en Waterstaat.

Geachte voorzitter,

Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van de Vaste Commissie van Verkeer en Waterstaat.


1
Hoe reageert de regering op de reactie van de Vereniging van Nederlandse Luchtvaart Ondernemingen op de passage in de brief van de Staatssecretaris met betrekking tot de relatieve daling van de bijdrage van de kleine luchtvaart? (in deze reactie spreekt de VNLO tegen dat er sprake is van deze daling).


1
Het advies van de Commissie Tarieven Divisie Luchtvaart van 8 juli 2004 dat door de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat is overgenomen, gaat uit van een nieuwe tariefstructuur voor 2004-2006. De Commissie heeft nadrukkelijk rekening gehouden met de belangen van de kleine commerciële verkeersluchtvaart. De Commissie heeft berekend dat de tarieven voor de belangrijkste (post)toelatingsinspecties voor de kleine commerciële verkeersluchtvaart globaal dalen met 64% ten opzichte van de tarieven in
2003.


2

Kan de regering een overzicht geven van de inspanningen die worden geleverd om de IVW - divisie Luchtvaart efficiënter en doelmatiger te organiseren? Welke (cijfermatig onderbouwde) doelstellingen zijn hier aan gekoppeld en hoe wordt toegezien op het bereiken van deze doelstellingen alvorens de tarieven in 2007 worden verhoogd?


2

Bij de IVW, waar de divisie Luchtvaart deel vanuit maakt, vindt een reorganisatie plaats. Doel van deze reorganisatie is het toezicht te verbeteren en de organisatie anders in te richten. Het toezicht wordt verbeterd aan de hand van het programma Toezicht in Beweging en moet leiden tot onder andere eigen verantwoordelijkheid van burgers en bedrijven en één inspectieprogramma. Voor de divisie Luchtvaart zijn hiertoe de eerste stappen gezet. Zo zijn de zweefvliegbewijzen afgeschaft en worden de medische verklaringen voortaan rechtstreeks door de keuringsinstantie afgegeven. De divisie Luchtvaart werkt in 2004 voor het eerst met één alles omvattend inspectieprogramma dat in overleg met de luchtvaartsector tot stand is gekomen. Een en ander heeft onder andere tot gevolg gehad dat het inspectieprogramma 2005 met 13% gereduceerd kon worden ten opzichte van 2004.De organisatie van de divisie Luchtvaart wordt structureel anders opgezet.
De toezichtactiviteiten zullen worden ondergebracht in drie nieuw te vormen toezichteenheden. De ondersteunende (staf) activiteiten worden gecentraliseerd.
In het overleg met de sector zal een referentiekader worden ontwikkeld om de efficiency van de divisie Luchtvaart vast te stellen en te monitoren.


3
Op welke termijn wil de regering het overleg met de luchtvaartsector over het kostenniveau van de inspectie gestart hebben en welke rol krijgt dit overleg ij de vaststelling van de tarieven?


3
In haar brief van 11 oktober 2004 aan de voorzitter van de Tweede Kamer heeft de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat aangegeven dat in het advies van de Commissie een aantal mogelijkheden wordt geopperd om een structureel overleg over tarieven met de luchtvaartsector op te zetten. Onderwerp van gesprek zou in de eerste plaats zijn het komen tot een lager kostenniveau van de IVW - divisie Luchtvaart dan op dat moment het geval was, door vergroting van de doelmatigheid. Dit zou ertoe moeten leiden dat vanaf 2007 op basis van volledige kostendekkendheid getarifeerd kan worden. Tevens zegde de staatssecretaris toe in overleg te zullen treden met de sector over hoe een dergelijk structureel overleg het beste vorm kan krijgen, waarbij zoveel mogelijk getracht zal worden aan te sluiten aan bestaande overlegvormen. Ik kan u nu mededelen dat ik in het eerste kwartaal 2005 dit overleg wil gaan opstarten. In overleg met de sector wil ik ook "terms of reference" opstellen voor dit overleg, waarin de rol die dit overleg krijgt in de vaststelling van de tarieven moet worden opgenomen.


4
In hoeverre is overwogen om een deel van de taken van de IVW - divisie Luchtvaart uit te laten voeren door andere organisaties, onder verantwoordelijkheid van de IVW? Op basis van welke argumenten wordt deze werkwijze niet toegepast.

4
Momenteel zijn er twee taken die zijn uitbesteed aan derden namelijk examens voor vliegbrevetten en medische verklaringen. Verder mogelijkheden tot uitbesteding hebben de voortdurende aandacht van de Inspectie. (Verdere) uitbesteding van taken is slecht mogelijk indien een geschikte marktpartij zich aandient, die deze werkzaamheden aanzienlijk efficiënter kan uitvoeren, waarop effectief toezicht gehouden kan worden door IVW en die passen binnen de internationale eisen.


5
Kan de regering inzichtelijk maken hoe de kosten zich de komende jaren ontwikkelen voor de verschillende categorieën bedrijven die te maken hebben met de IVW - divisie Luchtvaart (waaronder de grote, internationale luchtvaart en de kleine luchtvaart)?


5
De commissie heeft voorgesteld vaste tarieven te gaan hanteren in plaats van uurtarieven. De kosten voor de verschillende categorieën bedrijven worden gebaseerd op de op hen van toepassing zijnde determinanten uit de Tarievenregeling. Bij de Tarievenregeling Luchtvaart 2005 wordt een handleiding uitgegeven waarmee bedrijven van tevoren kunnen berekenen welke kosten ze zullen gaan maken als ze actief zijn in de luchtvaartsector. Pas vanaf 2007 zullen de tarieven eventueel gaan stijgen als de IVW - divisie Luchtvaart heeft aangetoond dat zij doelmatiger en transparanter is gaan werken. Wat dat zal betekenen voor de kosten voor de verschillende categorieën bedrijven is op dit moment niet vast te stellen. Dit onderwerp zal in het op korte termijn te starten overleg met de sector aan de orde komen.


6

Hoe verklaart de regering de stijging van de totaalkosten van de IVW- divisie Luchtvaart van 5,5 miljoen in 1996 naar 29,2 miljoen thans?

6
In 1996 was de Luchtvaartinspectie (huidige IVW/DL) onderdeel van de Rijksluchtvaartdienst (RLD). De totale apparaatsuitgaven die in dat jaar zijn verricht ten behoeve van LI bedroegen 9,2 mE. In 2000, 2003 en 2004 bedroegen de apparaatsuitgaven respectievelijk 13,5/25,0 en 23,0 mE. Het budget voor apparaatsuitgaven 2005 bedraagt 22,2 mE. Het ligt in de bedoeling om door middel van risico analyse en reorganisatie van staftaken verdere efficiency te realiseren.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs