Verbond van Verzekeraars

Europees Parlement stemt in met vijfde WAM-richtlijn

Het Europees Parlement heeft ingestemd met de vijfde WAM-richtlijn voor motorrijtuigenverzekeraars. Belangrijkste bepaling voor verzekeraars is de verhoging van het minimum verzekerd bedrag voor letselschade. Het Verbond kan zich redelijk in de richtlijn vinden, maar is niet met alles blij. Zo heeft het parlement niet ingestemd met een verplichte verzekering voor aanhangwagens en caravans, waar het Verbond groot voorstander van is.

Een van de belangrijkste bepalingen uit de richtlijn is de invoering van een minimum verzekerd bedrag voor letselschade van 1 miljoen per slachtoffer of 5 miljoen per gebeurtenis (ongeacht het aantal slachtoffers) én een minimum verzekerd bedrag van 1 miljoen voor materiële schade. Die bedragen liggen aanzienlijk hoger dan in ons land gebruikelijk is: in Nederland geldt nu een minimum verzekerd bedrag van 2 miljoen gulden voor letsel- én materiële schade samen; de meeste verzekeraars hanteren in de praktijk een maximum van 2 tot 2,5 miljoen.
Volgens het Verbond is het nog moeilijk te zeggen wat de precieze gevolgen zijn van de nieuwe bedragen. Het maximaal verzekerd bedrag wordt nu in maar weinig gevallen volledig uitgekeerd, dus de vraag is hoe vaak dat straks wél gebeurt, aldus beleidsmedewerker Ernst Pompen. Ook speelt de vraag in hoeverre verzekeraars van herverzekeringscapaciteit gebruik moeten maken en hoe herverzekeraars daar vervolgens op inspelen.
Als de Europese richtlijn wordt aangenomen, kunnen lidstaten zelf bepalen of ze kiezen voor invoering van een minimum verzekerd bedrag van 1 miljoen per slachtoffer of 5 miljoen per gebeurtenis. Pompen verwacht dat Nederland voor de laatste optie kiest.

Verplichte verzekering
Hoewel het Verbond zich redelijk kan vinden in de richtlijn, is de brancheorganisatie niet met alle punten blij. Zo heeft het Europees Parlement niet ingestemd met een verplichte verzekering voor aanhangwagens en caravans, een maatregel waarvoor het Verbond de afgelopen tijd uitdrukkelijk heeft gepleit. Nu een apart kenteken voor aanhangwagens verplicht is, ligt het in het verlengde om ook voor aanhangwagens een aparte verzekering af te sluiten. In een aantal lidstaten is dat zelfs al verplicht, aldus Pompen. Ook met het oog op een goede slachtofferbescherming is een verplichte verzekering van belang. Nu is een aanhangwagen via de verzekering van het trekkende voertuig verzekerd als deze is aangekoppeld en rijdt. Als een caravan echter ontkoppeld stilstaat op een camping en een heuvel afrolt en een campinggast aanrijdt, is de eigenaar niet (wettelijk) verplicht verzekerd.
Naast de verplichte verzekering heeft het parlement ook niet ingestemd met het voorstel tot opname van (buiten-)gerechtelijke kosten onder het schadebedrag. Wel is het parlement akkoord met het instellen van een databank, waarin alle ongevallen in de Europese Unie moeten worden geregistreerd. De richtlijn gaat nu naar de Europese Raad van Ministers, die de voorstellen formeel nog moet goedkeuren. Daarna wordt bepaald wanneer de richtlijn in Nederlandse wet- en regelgeving moet zijn geïmplementeerd (meestal binnen anderhalf jaar).

Verzekerd!, januari 2005