Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Luchtvaartmaatschappijen starten formele bezwaar

procedure tegen verhoging havengelden Schiphol

Schiphol, 28 januari 2005 - Op de jaarlijkse BARIN Nieuwjaars receptie in het Schiphol Hilton laat BARIN voorzitter Coen Waasdorp weten dat de luchtvaartmaatschappijen formeel protest aantekenen tegen de aangekondigde verhoging van de havengelden voor 2005 van de Luchthaven Schiphol en een bezwaar procedure aanhangig hebben gemaakt bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

BARIN, de belangenvereniging van alle luchtvaartmaatschappijen, die op Schiphol actief zijn, is zeer teleurgesteld vorige week via de media te hebben moeten vernemen over Ministeriële goedkeuring van de verhogingen. Ook IATA, de wereldluchtvaart organisatie, die de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat middels een tweetal brieven heeft laten weten het BARIN standpunt volledig te onderschrijven, deelt deze teleurstelling.

De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft daarna per brief antwoord gegeven op de brief van BARIN van 6 december 2004, waarin BARIN haar bezwaren nogmaals aan de Staatssecretaris heeft toegelicht en om interventie en overleg vraagt. De Minister van Verkeer en Waterstaat geeft daarin aan dat de wetgeving haar slechts een marginale toetsing toestaat om de verhogingsvoorstellen van Schiphol te kunnen beoordelen. De goedkeuringsprocedure biedt de Minister geen ruimte om het verhoging voorstel van de Schiphol Groep voor de luchthaven gelden niet ter goedkeuring voor te dragen aan de Kroon. Tevens stelt de Minister in dat licht niet te zijn ingegaan op het BARIN verzoek om met haar nader van gedachten te wisselen over het door BARIN voorgestane 0 % verhoging scenario.

De tariefsverhoging voor 2005 is eenzijdig aangekondigd, terwijl de formele bezwaarprocedures van BARIN over de tariefsverhogingen in de afgelopen jaren nog niet zijn afgehandeld. Daarmee wordt op geen enkele wijze recht gedaan aan een zorgvuldig consultatieproces van de luchthaven met haar klanten, zijnde de luchtvaartmaatschappijen.

Monopolist Schiphol heeft de tariefsverhoging wederom eenzijdig ingevoerd, met goedvinden van de overheid die tevens grootaandeelhouder is. Schiphol baseert de nu aangekondigde stijging van de havengelden op een exorbitante kostenstijging van 16 procent voor 2005. De overheid heeft de tarieven getoetst op kostengerelateerdheid en aan voorgestelde wetgeving in het kader van de privatisering van de luchthaven Schiphol. De BARIN ziet hierin haar bezwaren bevestigd dat de voorgestelde wetgeving de luchthaven onvoldoende richtlijnen tot kostenbeheersing/verlaging oplegt. Ook willen de luchtvaartmaatschappijen meer inzicht en zeggenschap ten aanzien de effectiviteit en efficiency van de bestedingen.

Uit onderzoek van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat is gebleken dat de opbrengsten van Schiphol uit havengelden tussen 1999 en 2003 met maar liefst 38 procent zijn gestegen; meer dan bij de belangrijkste concurrerende luchthavens. Ook zijn de winsten van de luchthaven de afgelopen jaren sterk gestegen, waar de luchtvaartindustrie nog steeds zwaar verliesgevend is.

Andere partijen in de luchtvaartketen hebben zich de laatste jaren vooral gericht op beheersing van en besparing op kosten. De BARIN vindt dat de luchthaven dat ook moet doen, zodat tariefsstijgingen niet nodig hoeven te zijn.