Time : 3:15:57 PM
Date : Monday, January 31, 2005
Sender Name: SETCa-BBTK

GEZONDHEIDSZORG : DE PRIORITEITEN VAN DE BBTK VOOR DE ONDERHANDELINGEN VAN 3 FEBRUARI

De BBTK wil niet weten van een gezondheidsbeleid waarbij de kostprijs van de « vermarkting » wordt doorgeschoven naar de patiënten, de loontrekkende bevolking die bijdragen betaalt en de werknemers van de gezondheidszorg. Naar aanleiding van de geslaagde betoging van afgelopen donderdag en het mandaat dat de regering op vrijdag 28 januari 2005 aan de Ministers Demotte en Van den Bossche heeft verleend, wil de BBTK dan ook nogmaals zijn standpunt en zijn prioriteiten te kennen geven met het oog op de eerste onderhandelingsronde op donderdag 3 februari :


1. De betoging van 27 januari was opnieuw een succes. De BBTK heeft er talrijk aan deelgenomen. Deze betoging was trouwens nog maar het zichtbare deel van de grootschalige steun die de werknemers in de instellingen aan de BBTK-eisen betuigen. Bovendien is het zo dat, waar de BBTK sterk aanwezig is, daar de stakingsaanzegging werd gevolgd met de organisatie van de zondagsdienst. Deze meer verborgen kant van de actie mag niet verwaarloosd worden. De BBTK wil dan ook de betogers bedanken, evenals al diegenen die, in alle solidariteit, toch aan de zijde van de patiënten zijn gebleven in de ziekenhuizen, de rusthuizen, de revalidatiecentra, de wijkgezondheidscentra of zij die instonden voor de nodige thuiszorg. In de Vlaamse sectoren werd ook massaal meegestaakt en -betoogd om de Vlaamse eisen kracht bij te zetten.


2. De BBTK hamert erop dat de nieuwe banen gepaard moeten gaan met :


- de nodige middelen om de vrijstelling van prestaties op het einde van de loopbaan (45/50/55 jaar) uit te breiden naar alle personeelsleden

- een échte verbetering van de dagelijkse werkomstandigheden van alle personeelsleden uit de gezondheidszorg. Dit moet gegarandeerd worden in een CAO die met de werkgevers wordt ondertekend. Bedoeling hiervan is dat afwezige personen onmiddellijk kunnen worden vervangen en dat de uurroosters efficiënter kunnen worden beheerd zodat een betere combinatie van werk en gezinsleven mogelijk wordt. Op dit vlak moeten er dan ook resultaatsverplichtingen worden ingevoerd om te vermijden dat het blijft bij goede bedoelingen, die in het verleden al te vaak de vorm hebben aangenomen van een verrassingseffect bij de beheerders. Dit zou ten goede moeten komen aan de kwaliteit van de dienstverlening.


3. De BBTK blijft voorstander van de verhoging van de koopkracht. Dit zou vertaald moeten worden in de toekenning van een dertiende maand op het einde van het akkoord en dit als prioriteit tegenover de andere maatregelen.


4. De BBTK eist daarnaast ook nog :


- betere structuren voor sociaal overleg, onder meer door de onverwijlde invoering van nieuwe paritaire comités die afgestemd zijn op de nieuwe sectorale eigenheden

- de verlaging van de drempel voor de oprichting van syndicale afvaardigingen in de kleine instellingen, in het bijzonder de rusthuizen


5. De BBTK vraagt Minister Demotte om paal en perk te stellen aan de ongebreidelde commercialisering van de sector :

- enerzijds in de sector van de rustoorden en de rust- en verzorgingstehuizen, waar heel wat naamloze vennootschappen en bvba's opduiken. Vergrijzing mag immers niet ten prooi vallen aan vermarkting.

- anderzijds in de sector van de geneesmiddelen, waar de inspanningen van de Minister onze steun krijgen. Hopelijk heeft hij lef genoeg om nog krachtdadiger op te treden. Wij willen dat de juiste prijs wordt (terug)betaald voor geneesmiddelen die het best geschikt zijn voor de gezondheid van de burgers. De BBTK wijst de commercialisering van de gezondheidszorg af en roept de regering dan ook op om ervoor te zorgen dat Europa van de gezondheidszorg geen markt maakt die reeds ingenomen is door de farma-industrie en dit omwille van een puur economische wetgeving zonder wettelijke garanties om de volksgezondheid te laten primeren op de economische drijfveren.
- en ook nog in de sector van de gezondheidszorg, waar een geneeskunde met twee snelheden - met allerlei toeslagen op erelonen - aan het ontstaan is.


6. Dankzij de doorgevoerde besparingen en de afgeblokte commercialisering moet er een beleid inzake volksgezondheid mogelijk zijn dat economisch meer in evenwicht is en even doeltreffend is voor de bevolking. Het komende debat over het evenwicht in de sociale zekerheid moet kaderen in deze logica : de kostprijs van de vermarkting mag dan ook geenszins doorgeschoven worden naar de patiënten, de loontrekkende bevolking die bijdragen betaalt of de werknemers van de gezondheidszorg.

Meer info...
André Langenus - Federaal Secretaris Social Profit : 0475-95.27.64 Jean-Marie Léonard - Secrétaire Fédéral Non-Marchand : 0475-35.97.28

Link to Press Release - FR
Link to Press Release - NL